A pénzügyi felügyelet március végén publikált adatai szerint a lakosság devizahitelből származó, kilencven napon túli tartozása meghaladta a 728 milliárd forintot. A kormánypártok – érzékelve a tömegessé váló egzisztenciális krízishelyzetek politikai jelentőségét – az elmúlt két évben több mentőakcióval próbálkoztak: a jobbára előkészítés nélkül kihirdetett törvények hatékonyságáról (legyen szó a kedvezményes végtörlesztésről vagy éppen az adós számára elvesztett tulajdona „visszabérlését” biztosító úgynevezett eszközkezelő társaság munkájáról) megoszlanak a vélemények.
A kormány – az állam által nyújtott támogatási konstrukciók kínálatát bővítendő – a közeljövőben várhatóan a parlament elé terjeszti a természetes személyek adósságrendezéséről (röviden: a magáncsődről) szóló törvényjavaslatot. Ismert, hogy az Országgyűlés már áprilisban felkérte a kormányt az új jogintézmény bevezetésének vizsgálatára, mivel az „komplex módon tudná segíteni mind a devizahitellel rendelkező adósok, mind a más módon adósságot felhalmozó, fizetésképtelen emberek problémáját” (lásd a H/6068. számú határozatot).
A kormányfő és a kereszténydemokrata frakció tagjai között júliusban megtartott találkozón a miniszterelnök sem emelt kifogást az adósságcsapdába került családokra irányadó csődeljárás bevezetésével szemben. A magáncsőd a fejlett piacgazdaságokban a tartozásuk visszafizetésére képtelen emberek érdekében kialakított – a vállalkozások fizetésképtelenségét követő felszámoláshoz hasonló – ismert és elismert eljárás.
Lényege, hogy az adós kérelmére, de a hitelezők többségi támogatása mellett, olyan eljárás indul, amelyben az adós pénzügyi „cselekvőképessége” korlátozást szenved: a napi (rutinszerű) életvitelhez elengedhetetlen döntések kivételével érvényes kötelezettség csak a bíróság (hatóság) által kirendelt vagyonfelügyelő jóváhagyásával vállalható. A felügyelő – amellett, hogy védi a hitelezői érdekeket – az adós újrakezdését is elősegíti: közreműködik a munkahelykeresésben éppúgy, mint a szociális juttatások igénybevételének kezdeményezésében, szakértelme esélyt ad arra, hogy az adós ne vesszen el a bürokrácia rengetegében. A magáncsőd rendszere az adós (öt, de akár hét évig is tartó) együttműködését azzal honorálja, hogy a bíróság (hatóság) az eljárás befejezésekor fennmaradt tartozást véglegesen törli. A hitelezők pedig – akárcsak egy cég piaci kivezetésekor – követeléseik részleges, ám jellemzően tervezhető megtérülésével kalkulálhatnak.
A magáncsőd beillesztése a hazai jogrendszerbe azonban számos, a konstrukció alkalmasságát befolyásoló kérdés megválaszolását teszi előzetesen szükségessé. Dönteni kell – egyebek között – arról, hogy a jogalkotó az eljárás megindítását a hitelezői csoportok milyen mértékű támogatásától tegye függővé, a jelzálogjogosult bank beleegyezése nélkül sor kerülhessen-e egyáltalán adósságrendezésre. (A már megkötött szerződéseken alapuló jelzálog-követelések érvényesítését természetesen egy új szabályozás sem írhatja felül.) Választ kell adni arra is, hogy az adós vagyonának felügyeletére a jogalkotó milyen képesítéssel rendelkező szakembert jogosítson fel, és munkáját (mint nonprofit tevékenységet) a költségvetés miből, miként finanszírozza.
Tisztázandó, hogy az eljárás törvényességi kontrolljára a bíróságokat vagy például a járási hivatalokat lenne-e célszerű kijelölni. Nyilvános és körültekintő szakmai vitára volna tehát szükség, amely alapján a kormány először a vagyonfelügyelők képzéséről, az állami feladatok aprólékos számbavételéről, a pénzügyi források biztosításáról határozna. Részletes hatásvizsgálat nélkül az új törvény tervezetét nem szabad az Országgyűlés napirendjére tűzni: a politikai haszonszerzés sürgető kényszere a magáncsőd jobb sorsra érdemes intézményét is csődbe viheti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.