„Ha nem a napi, embereket és a rendszert romboló ötletelések sorozatát nevezzük nyugdíjreformnak, hanem azt, hogy létrehozunk egy stabil nyugdíjrendszert, amely legalább néhány évtizedig megfelel a 21. század már ismert, illetve valószínűsíthető tendenciáinak, akkor ehhez legalább 4-5 évre van szükség. (A sokat emlegetett svédek 10 évet szántak rá.) Koordinált munka, a koncepció lényegének kialakítása, szakmai és társadalmi vitája, kompromisszumkészség, az irányítási felelősség egyértelmű meghatározása, a fontos részletek kidolgozása, koherens törvényszöveg, a szervezeti és informatikai feltételek megteremtése. Mindezek nélkül sem holnap, sem 3 év múlva nem leszünk boldogabbak.”
Augusztinovics Mária közgazdász, az MTA doktora
Két év kevés
„Sokáig és semeddig! Ez a két válaszom erre az egy kérdésre. Ha a választási ciklust nézzük, akkor a nyugdíjreformot halasztani kell! Az első két évben vannak fontosabb ügyek, az utolsó két év pedig túl rövid ahhoz, hogy a szavazótábor „elfelejtse” a kedvezőtlen változást. Hiszen a nyugdíjreform biztosan nem nyugdíjemelést vagy átfogó járulékcsökkentést jelent. Hazánkban elveiben új nyugdíjrendszer kialakítása indokolt, és erre most van itt az idő. A nyugdíjkorhatár fokozatos emelkedése és a korkedvezmények szigorítása miatt átmenetileg kevesebb új nyugdíjas van. Ez alatt a 3–5 év alatt a társadalom tagjaival meg kell ismertetni és elfogadtatni egy távlatos nyugdíjkoncepciót. De hol van ez?”
Kovács Erzsébet, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára
Nincs válasz
„Az jó, hogy a kormány nem tervez további intézkedéseket nyugdíjügyben. Még jobb, hogy a média ennek ellenére foglalkozik a kérdéssel. A legjobb az lenne, ha a következő két évben kiérlelődnének azok az alternatívák, amelyek közül az új kormány majd választhat. Nincs mágikus időpont, de minél tovább halogatjuk, annál drágább és fájdalmasabb lesz a rendszer fenntartható pályára állítása. Ámde inkább hozzunk lassan jó döntést, mint gyorsan rosszat. A legfontosabb kérdés, hogy mi lesz azokkal a milliókkal, akik a jelenlegi szabályok szerint biztosan nem szereznek jogosultságot akkora nyugdíjra, amiből társadalmilag elfogadható szinten lehet megélni. Erre azonban ma egyetlen pártnak sincs válasza.”
Romhányi Balázs, a Költségvetési Felelősségi Intézet vezetője
Megingott hit
„Sokak szerint a jelenlegi nyugdíjpolitikának az a fő bűne, hogy nem hozta létre a svéd típusú egyéni számlákat. Néhányan hiányolják az egyéni számlák örökölhetőségét (ez nyilvánvaló butaság). Másutt látom a gondokat. Először: a magánnyugdíjrendszer sunyi felszámolása megingatta az állampolgárok hitét az állami nyugdíjellátásban. Egyébként az államosításból befolyó tőkét 100 százalékig az államadósság csökkentésére kellett volna fordítani. Másodszor: jelenleg a legfontosabb teendők: az általános nyugdíjkorhatár alá vinni a minimálist és afölé emelni a maximális korhatárt; vissza kell állítani a tisztességes rokkant- és minimális nyugdíjakat és a gyógyszerkasszát.”
Simonovits András, az MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézetének tudományos tanácsadója
Nő a veszteség
„Ha halasztódik, akkor minden év, amely nélkülözi a gyermekek szerinti fedezetet (lásd Giday Andrással kidolgozott nyugdíjreform-javaslatunkat), az aktívak várható nyugdíját mintegy egy százalékkal csökkenti. A pénzügyi válságok ugyanis súlyos civilizációs válságot fednek el: azt, hogy a népesség ijesztő mértékben csökken. A nyugdíjasok már teljesítettek, de egyre kevesebben lépnek a helyükbe. Minden olyan év, amely nem javítja a munkába lépő fiatalok arányát (Magyarországon az ifjúsági foglalkoztatottság 11 százalékkal alacsonyabb, mint az EU-ban), súlyos veszteségeket okoz a nyugdíjrendszerben. A halasztás következményeit a mai kor dolgozóinak kell nyugdíjas korukban elszenvedniük.”
Szegő Szilvia, az SZTE Gazdaságtudományi Kar docense
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.