BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Stabilitási és Növekedési Paktum

Felpuhítják a paktumot - búcsút mondhatunk a deficit szankcióknak?

Az Európai Bizottság november 7-én közzétett őszi előrejelzése nem egyszerű számkollekció, hatást gyakorol majd az uniós és az eurózóna-beli gazdaságpolitikára. Franciaországgal kapcsolatban továbbra is vannak aggodalomra okot adó jelek.
2012.11.20., kedd 05:00

Az őszi előrejelzés vegyes képet fest. A válság által leginkább érintett országok helyzete a legutóbbi jelentés óta rosszabb lett. A költségvetési deficit lefaragása tekintetében Görögország kilátásai – gyenge szinten, de – javultak, Spanyolország, Olaszország és Portugália mutatóját azonban lerontotta a bizottság. A hiány ezen országok mindegyikében messze van a 3 százalékos maastrichti küszöbtől. Lassan halad a folyó fizetési mérleg egyensúlytalanságainak kiigazítása is, a munkaerő-piaci helyzet pedig tovább romlik: a bizottság Görögországban, Írországban, Portugáliában, Olaszországban és Cipruson is magasabb munkanélküliségre számít, mint hat hónappal ezelőtt. A ráta ezekben az országokban kétszámjegyű, Spanyolországban 24 százalék felett stabilizálódik.

A költségvetési és a folyó fizetési mérleg hiánya, valamint a munkanélküliség középtávon gyorsabb növekedéssel csökkenthető. Ennek egyik feltétele az árak versenyképessége, ami a monetáris unió keretein belül csak reál-leértékelődés útján valósítható meg, ami a tavaszi előrejelzéshez képest valószínűleg erőteljesebb lesz. A növekedéshez ez önmagában nem elegendő, különösen, hogy a globális növekedéssel kapcsolatos kockázatok visszafogják az export bővülését, és a strukturális reformok sem erősítették meg a várt mértékben a befektetői bizalmat.

A bizottság ezért rontotta le (Németország kivételével) az eurózóna-tagok növekedésére adott korábbi prognózisát; a legfrissebb előrejelzés szerint a közös pénzt használó blokk gazdasága 2013-ban csupán 0,1 százalékkal bővül – ez a tavaszi prognózishoz képest 0,9 százalékpontos romlás.
A francia gazdaság helyzete több tekintetben is aggodalomra ad okot. A bizottság már tavasszal rámutatott, hogy hiányzik a versenyképesség, hogy csökken a francia export részesedése a globális kereskedelemben, hogy sok vállalkozás nem nyereséges, és hogy a beruházásokat nem támogatják a megfelelő mértékben.

A GDP-arányos költségvetés deficit az előrejelzés szerint 2013-ban és 2014-ben is meghaladja a 3,5 százalékot – ez meglehetősen messze van a francia kormány eredeti célkitűzésétől, amely szerint a deficit 2013-ban már a maastrichti küszöbérték alá kerül. Egyelőre nincsenek biztató jelek: nem várható kompromisszum a Gallois Bizottság jelentése körüli folyó vitában sem – a jelentés szerint a francia gazdaságot keresleti oldali reformokkal kellene versenyképesebbé tenni. Első közelítésben egyetértés van a vállalatok terheinek nagyjából 10 milliárd eurós csökkentésével kapcsolatban, ez azonban egyelőre zéróösszegű játék, hiszen a vállalati nyereségadót a tavaly nyári konszolidációs csomag keretében átmenetileg megemelték. A kötelező 35 órás munkahétről senkinek sincs bátorsága vitát kezdeményezni.

Az Európai Bizottság őszi jelentése az unió államainak gazdaságpolitikáját több csatornán keresztül közvetlenül is befolyásolni fogja. A benne foglalták adják az alapját az éves növekedési jelentésnek, amelyet 2013 elején tesz közzé a bizottság. A reformjavaslatok márciusban kerülnek az Európai Tanács elé, a tagországokra lebontott feladatokat áprilisban tűzik ki. Májusban a bizottság értékeli a programokat – ekkor már figyelembe véve a tavaszi jelentést is –, júliusban az Európai Tanács elfogadja az országspecifikus ajánlásokat. A növekedési kilátások teljes revíziója ugyanakkor kétségeket ébreszt azt illetően, hogy a kivételes makrogazdasági viszonyok közepette adott prognózisokra alapozhatóak-e hosszú távú ajánlások.

A deficit- és növekedési prognózisok alapján állapítja meg a következő hetekben az Európai Bizottság a Stabilitási és növekedési paktum keretében az egyes országok elé kitűzendő költségvetési célokat is.
Mivel a bizottság a növekedési kilátásokat erősen lerontotta, hamarosan felerősödhetnek majd azok a hangok, amelyek a hiány csökkentésére irányuló követelések enyhítését célozzák a túlzottdeficit-eljárás alatt álló országokban. Ez azt jelenti, hogy felfüggesztik a szankciókat, a cél elérésének céldátumát pedig kitolják.

A Stablilitási és növekedési paktum ezt lehetővé is teszi, amennyiben a szóban forgó ország gazdasága stagnál vagy zsugorodik, a kibocsátási rés – a potenciális és a tényleges növekedés közötti különbség – pedig nagy. Akik ezzel nem értenek egyet, a strukturális deficitekre hivatkoznak majd, amelyekből látható, hogy a büdzsék jelenlegi állapota nem magyarázható kizárólag ciklikus tényezőkkel. A bizottság elejtett megjegyzései viszont arra utalnak, hogy elnéző lesz a „vétkesekkel” szemben.

Még akkor is, ha következetesnek kellene lennie. A mostani prognózis alapján ugyanis az eurózóna hét állama nem lesz képes a bizottság által megadott időre 3 százalék alá csökkenteni a hiányt. Ha Franciaország ténylegesen ezek közé kerül, akkor erős koalíció alakulhat a tagországok között, amely – minősített többséggel – élét veheti a figyelmeztetéseknek és szankcióknak. Félő, hogy a tavaly ígéretesen átalakított Növekedési és stabilitási paktumot nem sikerül olyan szigorúan alkalmazni, ahogy azt korábban remélték. Úgy tűnik, Európa jelenleg olyan messze van attól, hogy lehetősége legyen hiteles szankciókat bevezetni a túl nagy deficittel rendelkező országokkal szemben, mint a konzisztensen egészséges költségvetési számoktól.

www.dbresearch.com

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.