A múlt héten a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és más unós tagállamok statisztikai hivatalai, illetve az Eurostat nyilvánosságra hozták adataikat az elmúlt év, valamint a tavalyi utolsó negyedév gazdasági növekedéséről. Ennek kapcsán két kellemetlen ténnyel kellett szembesülnünk. Az egyik, hogy Magyarországon nem ért véget, sőt inkább mélyülni látszik a recesszió. A másik, hogy Magyarország ismét rosszabbul teljesített régiós versenytársainál. Mivel ez nem egyszeri kiugró véletlen eredmény, hanem sokkal inkább tartós, trendszerű folyamatnak látszik, hosszabb távú következményei is vannak. Míg az EU-csatlakozás óta a többi kelet-közép-európai új tagország mérhető és a hétköznapokban is érzékelhető társadalmi-gazdasági felzárkózást valósított meg, addig hazánk stagnáló, leszakadó pályára került. Teljesítményünk azon a szinten áll, ahol az EU-csatlakozás előtt volt – az tehát bizton kijelenthető, hogy legalább egy évtized elveszett a fejlett nyugati államokhoz remélt felzárkózásunkat tekintve. Érdemes ennek kapcsán fellapozni a tíz évvel ezelőtti felzárkózási tárgyú írásokat – komoly, respektált szerzők tollából is nem kevés olyan írást olvashattunk, amelyek azt latolgatták, hogy mikor érheti utol Magyarország például Ausztriát. Sajnos, ma ennek a gondolatnak jóformán a felmerülése is abszurdnak tűnik.
Jelenleg a reális kérdés sokkal inkább az lehet, hogyan állítható meg a leszakadás. Ha mérleget vonunk az elmúlt évtized kudarcaiból, akkor azt láthatjuk, hogy sem a külső eladósodásból finanszírozott, a belső fogyasztás mesterséges élénkítésére irányuló fiskális expanzió, sem pedig a külső gazdasági környezeti realitást gyakran negligálni szándékozó gazdaság- és társadalompolitika nem járt eredménnyel. Az előbbiből származó növekedés gyengécske buboréknak bizonyult, és a 2008 végétől elmélyülő nemzetközi pénzügyi válság idején húsbavágó megszorításokat kényszerített ki – de illúziónak bizonyult az is, hogy a dominánsan belső erőforrásokra alapozó növekedés jelentheti a magyar kilábalás alapját.
A maitól eltérő gazdaságpolitikai irányultságú javaslatok középpontjában általában a bizalom helyreállítása áll. Ez mindenekelőtt megváltozott viszonyt jelent a szerény belső erőforrásainkat potenciálisan kiegészíteni képes külföldi befektetők, nemzetközi intézmények és bankok felé. E téren bármilyen pozitív változásnak előfeltétele az általános jogbiztonságnak és a gazdaságpolitika kiszámíthatóságának a helyreállítása. Az európai folyamatokat tekintve ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy mai meggyengült állapotában mindez önmagában kevés lehet a magyar gazdaság érdemi felzárkózásának újraindulásához. Abban lényegében konszenzus van a nemzetközi szakértői közösségben, hogy az európai gazdasági válsághelyzettel egyértelműem az észak-európai fejlődési pályát követő országok birkóznak meg legeredményesebben.
Az északi út kulcsát pedig az állam szociális beruházásokra történő kiemelt ráfordításai jelentik. Azaz nem kevesebbet, hanem éppenséggel többet célszerű költeni a szegény családokból jövő, iskolázatlan szülők gyerekeinek iskolai segítésére, korai fejlesztésére, a munkanélküliek személyre szabott, intenzív mentorálására, továbbá jelentős pénzügyi forrásokkal célszerű a közoktatás és a közösségi közlekedés költségeit alacsonyan tartani. Persze, mindez nem járhat a közpénzügyek stabilitásának megrendülésével – azaz aligha megúszható az állam közvetlen gazdasági szerepvállalásának csökkentése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.