Pontosan 80 évvel ezelőtt, 1933. március 4-én indult Franklin D. Roosevelt nagy történelmi kísérlete. A New Deal meghirdetésének dátuma nem egyszerűen egy gazdaságpolitikai fordulatként, hanem inkább a gazdaságpolitika születésének napjaként fogható fel. A New Deal által hozott újítások közül két területet érdemes itt kiemelni: a pénzügyi rendszer szabályozását és a foglalkoztatáspolitikát.
A New Deal legelső lépése a pénzügyi viszonyok rendbetétele, vagyis a bankok megrendszabályozása volt, amely kötelező bankszünet elrendelésével kezdődött. Egyes államokban már ezt megelőzően is gyakorivá váltak a tartós bankszünetek, mivel a betétkivonás nemcsak egyes pénzintézetek likviditását, hanem egész hálózatok stabilitását fenyegette.
Az 1933-as banktörvény, amely kongresszusi támogatói után Glass-Steagall törvényként vált ismertté, szétválasztotta egymástól a kereskedelmi és a befektetési banki tevékenységet. Emögött az a megfontolás húzódott meg, hogy minden intézmény olyan üzleti területen tevékenykedjen, ahol átlátja a viszonyokat, és rendelkezik a szükséges információkkal.
A pénzügyek stabilizálásához azonban további intézkedésekre volt szükség, ami magában foglalta egy központi értékpapír-felügyelet felállítását. Az elnök ellenőrzése alá vonhatta az arannyal kapcsolatos monetáris műveleteket, a szövetségi bankjegykibocsátást, és a bezárt bankok újbóli kinyitásának engedélyezését. Az aranystandard feladása és a Fed aranyvásárlási politikája fontos szerepet játszott a makroszintű kereslet élénkítésében, és különösképpen a déli és nyugati vállalkozók likviditási gondjainak enyhítésében.
A foglalkoztatás nem kevésbé égető feladat volt. 1933 elején az amerikai munkaerő több mint egynegyede állás nélkül volt. A megelőző évben a nemzeti jövedelem már kevesebb volt az 1929-es felénél is. Létfontosságú volt a munkahely-teremtés, ami leginkább közmunkák formájában történt. Ezek közül a legjelentősebb a Tennessee-Völgyi Hatóság (TVA) felállítása volt, amelynek feladata a Tennessee folyó komplex szabályozása volt. A TVA a New Deal egyik legsikeresebb intézményének bizonyult.
Roosevelt 1935-ben egy újabb a törvényhozási sorozatot indított el, amely a „második New Deal” néven vált ismertté. Ennek részét képezte a Társadalombiztosítási Törvény, amely bevezette a munkanélküli biztosítást, és szerény mértékben ugyan, de lehetővé tette, hogy a 65 éves koruk után nyugdíjba vonulók járadékban részesüljenek, az alacsony jövedelműek körében pedig bevezette a családi pótlékot.
A társadalmi béke helyreállításában fontos szerepe volt az Országos Munkaügyi Törvénynek (NLRA vagy Wagner-féle törvény). Három évvel később ezt újabb, a munkakörülményeket szabályozó törvény egészítette ki. Az amerikai jóléti állam kiépülése az évtized derekán visszafordíthatatlanná vált, s ez találkozott a társadalom többségének igazságérzetével.
A világháború végéhez közeledve FDR kezdeményezte egy, a teljes foglalkoztatás garantálását célzó törvény megalkotását, amely már csak halála után született meg. Ugyanebben az időszakban készítették elő a Marshall-tervet is.
A háború után már nem volt visszaút a laissez-faire modellhez. A világgazdasági válság, és a Keynes által kínált új makrogazdasági elmélet döbbentette rá – némi késéssel – a kormányokat, hogy általános felelősséget kell vállalniuk a nemzetgazdaság fejlődéséért, a különféle ágazatok és gazdasági szereplők helyzetének alakulásáért. A New Deal idején egyidejűleg lett kezdeményező a foglalkoztatáspolitika, a valutapolitika, az ipar- és agrárpolitika, a bankszabályozás, valamint a szociálpolitika. Az 1933-as New Deal négy cselekvési irányt jelölt ki: segély, fellendítés, reform és újjáépítés (relief, recovery, reform, reconstruction). Mindez együtt jelezte, hogy az állami politika rövid és hosszú távra is fókuszálni akar, feladatának tekinti a folyamatok és a rendszer szabályozását egyaránt.
Senki sem gondolhatja, hogy a 80 évvel ezelőtti megoldások egyértelműen ráhúzhatók volnának a mai helyzetre. A válsághoz vezető okok, a depresszió elhúzódása és az európai intézményrendszer félkész jellege miatt azonban mindenképpen érdemes párhuzamokat keresni. Az örökölt, tökéletlen monetáris rendszer, a makroszintű kereslet gyengesége, a magánszektor beruházásainak pangása ma ugyanúgy oka a recesszió elhúzódásának, mint volt a harmincas évek elején. A szociális következmények is hasonlóak, legalábbis a dél-európai periférián.
Szorosabb gazdaságpolitikai koordinációra, szigorúbb pénzügyi szabályozásra, több szövetségi szintű szolidaritásra és nagyobb fokú demokratikus legitimációra ugyanúgy szükség van a mai Európában, mint a harmincas évek Amerikájában volt. A legutóbbi években gyakran hallottuk: a válság megoldására egy 21. századi New Deal-re lenne szükség, vagy – különösen a görög kontextusban – egy új Marshall-tervre. Ez is mutatja: FDR és gazdaságpolitikája továbbra is mintája és ihletője minden progresszív szellemű válságkezelésnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.