Szigorodnak a követelmények a felügyelő- és auditbizottságokkal, valamint a belső ellenőrzésért felelős munkatársakkal szemben.
A gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény (Gt.) határozza meg a felügyelőbizottság alapvető feladatát: az ügyvezetés ellenőrzését. Ez az ellenőrzés általános és teljes körű, a Gt. mindössze egyetlen konkrét feladatot nevesít: a társaság legfőbb szerve a beszámolóról csak a felügyelőbizottság írásbeli jelentésének birtokában határozhat. Az audit bizottsággal kapcsolatos szabályokból kevesebbet találunk a Gt.-ben. Jellemzően faladataik közé tartoznak a társaság beszámolójával, a könyvvizsgálóval, valamint a pénzügyi beszámolási és a belső ellenőrzési, illetve kockázatkezelési rendszerrel kapcsolatos teendők.
A felügyelő- és az audit bizottság is a közgyűlésnek tartozik felelősséggel, a felügyelőbizottság az igazgatóság működésének ellenőrzéséért, az audit bizottság pedig a könyvvizsgálat nyomon követéséért, a beszámoló véleményezéséért. A két bizottság tagjai tehát – bár ugyanazon szerv irányába, de – más-más tevékenység ellátásáért felelnek. Az igazgatósági tagokkal ellentétben a felügyelőbizottsági tagokra a törvény nem tartalmaz speciális szabályt, ezért a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény, azaz a Ptk. rendelkezései alkalmazandók: úgy kell eljárniuk, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható. A bírósági gyakorlat kidolgozta azokat a szempontokat, melyek a felügyelőbizottsági tagok eljárásának értékelése során alkalmazhatók lehetnek. Ebben a körben jelentősége van annak, hogy feladatukat ténylegesen ellátták-e, hatásköreiket gyakorolták-e, a bizottsági tagok képzését, önképzést teljesítettek-e, feladataikat, felelősségüket megértették-e a megfelelő tájékoztatást, figyelemfelhívást megtették-e. A károsodás veszélyére való felhívás – akkor, ha az megfelelő volt – annak eredményességétől függetlenül mentesítheti a felügyelőbizottságot a felelősség alól.
Miután a Gt. az audit bizottsági tagok felelősségéről sem szól kifejezetten, joggal merül fel a kérdés: hogyan alakul az ő felelősségük? Úgy látjuk, hogy miután az audit bizottsági tagok feladat- és hatásköre mind az igazgatósági, valamint felügyelőbizottsági tagokétól, mind a könyvvizsgálóétól eltérő, indokolt lehet elkülönült audit bizottsági tagsági felelősségről beszélni. Ezt a meggyőződésünket erősíti az is, hogy az audit bizottsági tagok felelősségével kapcsolatos egyesült államokbeli gyakorlat megváltozni látszik. Míg a kifejezetten ellenük indult eljárások sokáig egyéb, jellemzően valamely tőkepiaci jogszabályban meghatározott rendelkezés megszegése miatt indultak, 2011-ben az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) a DHB Industries Inc. (egy katonai beszállító társaság) audit bizottságának tagjai ellen kifejezetten a tőlük elvárható gondos eljárás megsértése miatt terjesztett elő keresetet.
A szervezeten belüli ellenőrzésre, felügyeletre köteles személyekkel szembeni elvárások szigorodása hazánkban is nyomon követhető a lehetséges jogkövetkezmények bővülése alapján. A polgári jog szerinti kártérítési felelősség mellett büntetőjogi eszközök is rendelkezésre állnak, amelyek egyrészt a társaságnál ellenőrzésre vagy felügyeletre feljogosított tagot, munkavállalót vagy vezetőt, másrészt magát a társaságot fenyegetik büntetőjogi szankciókkal, ha egy tag vagy munkavállaló olyan, a gyakorlatban elsősorban adózással, támogatásokkal kapcsolatos bűncselekményt követett el, amelyet az ellenőrzési, felügyeleti kötelezettség megfelelő teljesítése megakadályozhatott volna. Az ellenőrzésre, felügyeletre feljogosított munkavállalók büntetőjogi felelőssége akkor merülhet fel, ha a társaság tagja vagy munkavállalója a társaság érdekében költségvetési csalást követett el.
A költségvetési csalás egy viszonylag új tényállás, amely összefoglalta a magyar illetve az EU-s költségvetést bevételi és kiadási oldalon sértő bűncselekményeket. Amennyiben a társaság tagja vagy munkavállalója költségvetési csalást követett el, az ellenőrzésre, felügyeletre feljogosított taggal szembeni büntetőeljárásban a hatóságok azt fogják vizsgálni, hogy e kötelezettség megfelelő teljesítése megakadályozhatta volna-e a költségvetési csalás elkövetését. A súlyos szankcióból arra lehet következtetni, hogy a jogalkotó a fennálló helyzeten változtatni kíván: nem csak szabályzatokban létező, hanem a mindennapi gyakorlatban működő eljárásokat vár el.
A társasággal szemben alkalmazható büntetőjogi szankciók alkalmazására ad lehetőséget a 2001. évi CIV. törvény, ha a felügyelőbizottsági tag ellenőrzési kötelezettségét elmulasztja, amely megakadályozhatta volna, hogy a társaság tagja vagy munkavállalója a jogi személy tevékenységi körében bűncselekményt kövessen el, illetve ha a felügyelőbizottsági tag tudott bűncselekmény elkövetéséről. Ez a felelősség nem csak költségvetési csalás, hanem bármely szándékos bűncselekmény elkövetése esetén fennáll, amely a jogi személy számára anyagi előnyt eredményez. A jogi személlyel szemben folyamatban lévő büntetőeljárás ténye bekerül a cégjegyzékbe, így a társasággal szembeni büntetőeljárás ténye nyilvános. Amennyiben a bíróság a bűncselekményt elkövető tagot vagy munkavállalókat bűnösnek találja, a jogi személlyel szemben is büntetőjogi intézkedések alkalmazhatók: a jogi személy megszüntethető, tevékenysége korlátozható, vagy jelentős pénzbírság szabható ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.