Az Európai Tanács idén februári ülése hosszú vitát zárt le: ekkor sikerült a tagországok képviselőinek – a 2012. novemberi sikertelen kísérletet követően – megállapodniuk a következő hétéves időszak uniós költségvetési sarokszámairól. Az, hogy az eredmény hosszú és kemény vita után született meg, nem szokatlan: az uniós költségvetés körüli viták soha nem voltak egyszerűek. Ami új, az az eredmény: a kötelezettségvállalások és a kiadások 2014–2020-ra betervezett összegei alatta maradnak a 2007–2013-as számoknak. Mindez úgy történik, hogy 2013 közepétől immár 28 tagú Európai Unióról beszélhetünk.
A kisebb közös költségvetés nyilvánvalóan visszavezethető arra, hogy a nagy nettó befizető országok – élükön Németországgal – jól tudták képviselni érdekeiket a vitában. Kétségkívül ebbe az irányba terelte a tárgyalásokat az is, hogy a válság hatására természetes reakciónak tűnik a kiadások csökkentése – más kérdés, hogy az EU gazdasági összteljesítményének alig 1 százalékát kitevő EU-költségvetés méretének marginális változásai (jelen esetben csökkenése) igencsak korlátozott hatással bírhatnak.
A változás nem egyformán jelentkezik a közös költségvetés egyes kiadási tételeinél. A közös agrárpolitika piaci támogatásaira és közvetlen kifizetéseire, illetve a kohéziós politikára fordítani tervezett összegek (kötelezettségvállalások) komoly (17,5 százalékos, illetve 8,4 százalékos) csökkenést szenvednek el, ezzel szemben a versenyképességi célkitűzésekre fordított összeg jelentősen (37,3 százalékkal) megugrik a következő időszakban. A három legnagyobb kiadási tétel közötti arányok tehát jelentősen megváltoznak a korábbiakhoz képest.
Mi következik az arányok változásából? Ezek a változások nem kedveznek a jelentős mezőgazdasággal rendelkező, illetve a kevésbé tehetős tagországoknak; azon országok, amelyek mindkét kategóriába beletartoznak, még kevésbé örülnek az új számoknak. A nyertesek – első ránézésre mindenképpen – a fejlettebb tagországok: az eddigi tapasztalatok alapján a versenyképességi kiadási fejezet alá tartozó tételek javarészét jó eséllyel ők vihetik el.
Ha ezt a helyzetet adottnak tekintjük – jelen pillanatban ez a realitás –, akkor Magyarországon is el kell gondolkoznunk azon, hogyan lehet az adott keretekből a legtöbbet kihozni. Nem érdemes tehát hosszasan azon rágódni, mennyivel érkezhet kevesebb pénz Brüsszelből. Már csak azért sem, mert figyelembe kell vennünk, hogy az agrártámogatások terén csak 2013-ban lettünk „teljes jogú” tagok, így a számunkra elérhető mezőgazdasági támogatások növekedhetnek, s ez részben vagy egészben kompenzálhatja a kohéziós támogatások csökkenését. De a számháborún túlmenően is érdemes arra koncentrálnunk, mi az, amit az elérhető támogatások minél hatékonyabb felhasználása érdekében tehetünk.
A feladat elsősorban a – valóban csökkenő – kohéziós támogatásokra vonatkozik. Immár közel tíz évnyi EU-tagság után fel kell, hogy tudjuk mérni az eddigi tapasztalatokat, s ezek alapján lehet javítani a felhasználás hatékonyságát. Fontos megjegyezni, hogy a valódi hatékonyságnak nem az a fokmérője, hogy az elérhető keretek hány százalékát használtuk fel (matematikai nyelven szólva a magas lehívási arány a hatékony felhasználás „szükséges, de nem elégséges” feltétele), hanem az, hogy a megvalósult programok, projektek milyen hatással bírnak a gazdasági fejlődésre, a foglalkoztatottságra, egy adott régió vagy település gazdasági és társadalmi helyzetére. A rendszer az elmúlt tíz év során is sokat változott, de nyilvánvalóan van mód a további javításra.
Az Európai Bizottság a költségvetési vita során többször is kinyilvánította azon álláspontját, miszerint a közös költségvetést nem önmagában szemléli, hanem szélesebb gazdasági folyamatok katalizátorának gondolja. Ez abból a szempontból mindenképpen reális megközelítés, hogy kis mérete miatt a közös költségvetés kiadásainak közvetlen hatása európai szinten korlátozott. Ugyanakkor a jó gyakorlatok megismerése, átvétele, a magánszektor fokozott bevonása a fejlesztési programokba – amely lépéseket az Európai Bizottság kifejezetten szorgalmaz – Magyarország számára is fontos feladat.
A támogatások – köztük a kohéziós célú támogatások – minél hatékonyabb, sikeresebb felhasználása nem öncél: a valódi cél az ország fejlődése. EU-csatlakozásunk óta a gazdasági fejlődés terén nem sikerült meggyőző teljesítménnyel előrukkolnunk, legalábbis az EU-átlaghoz viszonyított gazdasági fejlettségi mutatóink stagnálása ezt mutatja. Ugyanakkor épp az elmúlt időszakban sikeresebb országok példájából lehet erőt meríteni – és nem mellesleg: jó gyakorlatokat ellesni – a sikeresebb folytatáshoz.
Az igazi siker – ami nyilvánvalóan még odébb van – az lehet, ha már azon kesereghetünk, hogy fejlett tagországként nettó befizetői leszünk a közös költségvetésnek. Az, hogy ez mikor következhet be, függ a környezetünktől, az európai integráció előrehaladásától, a közös költségvetés gondolati alapját képező „Európa 2020” stratégia sorsától és sok más tényezőtől – de legelsősorban rajtunk múlik.
A szerző a BGF Külkereskedelmi Karának dékánja, tanszékvezető egyetemi docens.Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.