A technológiai iparban talán az üzleti élet minden más területénél gyorsabbak a változások, és ez nem csak az új készülékekben, szoftverekben vagy szolgáltatásokban nyilvánul meg, de a szektor szereplőinek teljesítményében is tetten érhető. Egy év hatalmas időnek számít ebben a szegmensben, amit jól mutat az is, ahogyan a 2012 év szeptemberében még a tőzsde egyik sztárjának számító, mindenki által irigyelt, csúcsokat döntő Apple elvesztette a fonalat, és kevesebb mint 12 hónap alatt hatalmasat esett piaci értéke. A másik jó példa pedig a Facebook, amely szintén nagyjából egy év alatt járta meg a poklot és jutott el, ha nem is a mennybe, de legalábbis addig, hogy a befektetők kezdenek hinni a cég vezetésének stratégiájában.
Az Apple az elmúlt évtizedekben több alkalommal is forradalmi újításokat hozott a technológiai iparba. A mobilpiacon jelentős változásokat hozó, érintőképernyős, internetkapcsolatra képes okostelefonok, majd a táblagépek kategóriájának megszületése a részvények árfolyamában is megmutatkozott, kisebb ingadozásoktól eltekintve folyamatosan nőtt a cég papírjainak értéke. Bár sokan tartottak attól, hogy Steve Jobs 2011. júniusi halála komoly törést hoz a cég életében, a lendület kitartott és 2012 nyarára már történelmi magasságokba emelkedett a vállalat részvényeinek értéke, egy évvel ezelőtt például 630 dollár fölött volt. Sőt, 2012 szeptember közepén már 700 dollár fölött is járt az árfolyam, amelyben nagy szerepe volt az abban a hónapban bemutatott új terméknek, az iPhone5-nek.
Az okostelefon-piacon tapasztalható kiélezett verseny ellenére az új mobil nem teljesített rosszul, de elmaradtak a további nagy dobások. Hiába keringenek a pletykák már lassan évek óta az iWatch-ról, amely egy különleges, számos intelligens funkcióval ellátott karóra lenne, vagy az iTV-ről, ami az Apple saját válasza lenne a televíziókészülékek evolúciójára, ezek közül egyelőre semmi sem valósult meg. Nem meglepő, hogy a rajongók és a befektetők is kezdenek türelmetlenkedni, ami megmutatkozik mind az árfolyamban, mind az értékesítésben. A piac a jelek szerint egyre kevésbé bízik a cégben, az idén áprilisban például már 400 dollár alatt is járt a papírjainak értéke – gondoljunk csak bele, 40 százaléknál is nagyobb zuhanás a 2012. szeptemberi csúcshoz képest –, és most is csak 490 dollár körül van. Pedig a társaságban ennél több van, erre utal az is, hogy Carl Icahn, az ismert milliárdos befektető a napokban úgy nyilatkozott, 600 dollár körüli részvényárfolyam reálisabb lenne. Ehhez azonban komoly lépésekre, így például a részvényvisszavásárlási program felpörgetésére lenne szükség.
Forrás erre bőven van, gyorsan mobilizálható befektetésekben és készpénzben június végén mintegy 140 milliárd dollár állt rendelkezésre az Apple-nél. Kérdés, hogy mit hoz a következő hónap, szeptember 10-én ugyanis nagy bejelentésre készül a társaság, a hírek szerint érkezik az új iPhone. Ez azonban akár kétélű fegyver is lehet, amennyiben az új készülék nem győzi meg a befektetőket és a felhasználókat, könnyen lehet, hogy még nagyobb bajba kerül a társaság. Az mindenesetre jól érzékelhető, hogy próbálkoznak, hiszen az év hátralévő részében az iPad termékvonalat is frissítik, egy igazán nagy dobás nélkül azonban nehéz lesz visszaszerezni azt a bizalmat, amelyet az elmúlt évben elveszítettek.
Az Apple elmúlt egy évének éppen a fordítottját élte át a Facebook, a világ legnépszerűbb közösségi oldalát üzemeltető cég érdekes módon nagyjából épp akkor volt a mélyponton, amikor az almáslogójú társaság a csúcson. A május 18-i tőzsdére lépésnél 38 dolláros nyitóárral indult a Facebook, azonban hamar kiderült, hogy ez némileg túlzó volt, a piac nem tartotta reálisnak, hiszen még nem bizonyított eleget a vállalat. A zuhanás egészen 18 dollárig tartott, sőt kicsit még lejjebb is ment az árfolyam, ami az eddigi mélypontot jelentette a vállalat tőzsdei történetében. Az év elején a tavalyi üzleti adatok hatására egy rövid időre ugyan 30 dollár fölött volt a Facebook-papírok értéke, azonban az igazi előrelépést a jelek szerint a második negyedéves adatok hozták meg, illetve jótékony hatással volt az a bejelentés is, hogy a tévés hirdetésekhez hasonló reklámszpotokat jelenítenek majd meg az oldalon. Csúcsot döntött 39 dollár feletti értékkel az árfolyam, és azóta ugyan kicsit gyengült a részvény, de most is 37 dollár körül kereskednek a Facebook-papírokkal. Tulajdonképpen egy szóval is le lehet írni, hogy mi okozta a jelentős változást: bizalom. Az április-júniusi időszak eredményei ugyanis igazolni látszanak az alapító Mark Zuckerberg stratégiáját, amelynek keretében a mobilplatformra helyezi a hangsúlyt. Ugrásszerűen megnőtt a cég mobilalkalmazására értékesített hirdetésekből származó bevétele, aminek előfeltétele volt, hogy a felhasználók is egyre nagyobb arányban lépjenek be okosmobiljaikról a közösségi oldalra. A folyamat a közeljövőben valószínűleg még inkább felgyorsul, amiben sokat segíthet az is, hogy akár a mobil nyitóképernyőjét is Facebook-oldallá alakíthatják a felhasználók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.