A Mol idei második negyedéves eredménye újabb mutatója annak, hogyan tud az ország legnagyobb és a térség egyik meghatározó vállalata reagálni a romló működési és az egyre nehezülő szabályozási környezetre. Tény, hogy megőrizte pénzügyi stabilitását, csökkentette a költségét, javította a hatékonyságát, és folytatta megfontolt terjeszkedését is. Mégsem örülhetnek a befektetők felhőtlenül, amikor egyúttal a cég termékeinek, szolgáltatásainak egy-egy szegmensében a vártnál jobban esik a kereslet, zsugorodik az ár, vagy nő az adóteher, belép egy új megszorítás.
A csoport az év eleje óta új szervezeti felépítéssel igyekszik önmagát ütőképesebbé tenni. Igaz, az új működési és irányítási formától várt eredményeket talám mégi korai számon kérni rajta, az „Új downstream program”, vagyis a finomítás és értékesítés ráncba szedése hatásának viszont már látszania kell. Látszik is: a csoport teljesíti a megcélzott költségcsökkentéseket, ésszerűsítéseket, újabb fejlesztésekre készül, például a rijekai finomítóban. Kérdés, ez elég-e lesz-e olyan időkben, amikor a piac továbbra sem kedvez a szegmensnek. A nyugati rivális OMV például nem is bíbelődik a gyengébben muzsikáló láncszemek feljavításával, inkább eladta őket. Mostani jelentése szerint már a Mol is a teljes értéklánc felülvizsgálatára készül, de eladásokat még nem említ.
Igaz, ettől még bármikor megválhat a keveset hozó eszközeitől, ahogyan most is épp két, oroszországi szénhidrogén-termelő érdekeltsége eladásán dolgozik. A szállítás mellett ez az üzletág is kevesebbet hozott a vártnál a második negyedévben. „Új upstream-program” ugyan nem indult, de mostantól Kurdisztán mellett Kazahsztán is fő terjeszkedési célpont.
A horvát kormány eközben új irányítási modellt vezetne be a Mol-leány INA-nál. Nem tudni, mit hoz, ha a Mol elveszítheti a horvát cégben lévő menedzsment jogait. Még „Új INA-program” is jöhet.
Lökdösik a hullámok a nagy hajót, de tartja az irányt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.