A konzervatívok az elért eredménnyel megközelítették 43 százalékos hosszú távú átlagukat, és csupán 4 képviselői helyen múlt, hogy nem szereztek abszolút többséget a Bundestagban. Ez részben Merkel kancellár hatalmas személyes érdeme, részben a belföldi ügyekben általa követett óvatos centrista politikáé, részben pedig az euróválság kiegyensúlyozott kezeléséé.
A konzervatívok koalíciós partnere, az FDP ugyanakkor az előző voksoláshoz képest közel 10 százalékpontot vesztett, és nem érte el az 5 százalékos parlamenti küszöböt. A liberális párt történetében erre még nem volt példa; a helyzetét tovább nehezíti, hogy mindössze egyetlen tartományi parlamentben képviselteti magát. Az új választási rendszerben nem volt értelme „taktikázni” – azaz megosztani a szavazatot a kancellárjelölt és a párt között –, ami a háború utáni választások többségén a „mérleg nyelve” szerepét betöltő FDP számára egyértelmű hátrányt jelentett. Fennáll a kockázata, hogy az FDP radikalizálódik, ami – különösen az európai ügyekben – szűkítheti Merkel mozgásterét.
A szociáldemokraták (SPD) támogatottsága 2,6 százalékponttal, 25,7 százalékra nőtt, de így is elmaradt a várakozásaiktól; ez volt az 1948 óta megtartott 18 választáson elért második leggyengébb eredményük. A párt nem tudott komolyabb hányadot visszaszerezni azon szavazók köréből, akik Gerhard Schröder kormányzása idején elfordultak tőle. hasonló teljesítmény a zöldeké is, akik – bár a közvélemény-kutatások 10 százalék feletti támogatást mutattak – csupán a szavazatok 8,4 százalékát gyűjtötték be, és ezzel a Bundestag harmadik legerősebb frakcióját megalakító Baloldal (8,6 százalék) mögé kerültek.
Az áprilisban megalakult eurószkeptikus Alternative für Deutschland (AfD) 4,7 százalékot ért el, amivel nem került be a szövetségi parlamentbe. A felmérések szerint az FDP korábbi támogatói mellett az AfD a baloldalról is sok szavazatot kapott, ami megnehezítheti, hogy a párt az egyetlen piaci-liberális eurószkeptikus pártként azonosíthassa magát. Az AfD által elért eredmény ugyanakkor figyelmeztető jelzés lehet a többi párt számára, hogy az Európával, illetve az euróval kapcsolatos álláspontját világosabban fogalmazzák meg.
Németországban a koalíciós tárgyalások bevett mintákat követnek, amelyek a kívülálló számára zavarosnak tűnhetnek. A pártokon belül, illetve pártok között zajló ismétlődő egyeztetések normálisnak tekinthetők, és nem adnak okot aggodalomra. 2005-ben Merkel kancellárrá választása után 65 napig tartottak az egyeztetések; ha az idén is hasonló lesz a helyzet, akkor az új szövetségi kormány csak novemberben áll majd fel. A november 14–16-ra tervezett SPD-nagygyűlésen elfogadhatják a koalíciós szerződést (a CDU esetében nincs ilyen előzetes dátum), így Merkel hivatalos beiktatására november 15-én vagy 18-án kerülhet sor. Feltehetően mindkét párt részletes koalíciós megállapodást akar majd, különösen a belpolitikai kérdésekben.
Bár a választók többsége a nagykoalíciót tartja kívánatosnak, a CDU/CSU és az SPD bázisát adó szavazók nem örülnek neki; nyitott kérdés, hogy az újabb kereszténydemokrata-szociáldemokrata nagykoalíció ugyanolyan stabil lesz-e, mint a 2005–2009 közötti.
A választási programok kevés támpontot nyújtanak arra vonatkozóan, hogy a koalíciós partnerek végül miben egyezhetnek meg. A tárgyalásokon a belpolitikai kérdések kapják majd a fő hangsúlyt, ezekben ugyanis nagyobb a pártok álláspontja közötti eltérés. Az SPD emelni kívánja a személyi jövedelemadót és a tőkejövedelmek adóját, továbbá egy új vagyonadót vezetne be, míg a CDU/CSU – ugyan a költségvetési helyzet függvényében, de – némi adócsökkentést ígért. A CDU így nem kizárt, hogy kompromisszumra kényszerül. Az SPD 8,50 eurós kötelező minimálbér bevezetését szorgalmazta, míg a CDU/CSU a minimálbér megállapítását a szektoronkénti kollektív bértárgyalásokra hagyná. A fiskális politika terén feltehetően tér nyílik az infrastruktúra és az oktatás kormányzati beruházásokkal való fejlesztésére – anélkül, hogy veszélyeztetné a 2016-ban életbe lépő adósságplafont. Az energiapolitika terén mindkét párt meg be akarja zárni az atomerőműveket, a folyamat részleteit illetően azonban sok a nyitott kérdés, mindenekelőtt az, hogy miként osszák meg az átállás költségeit a háztartások és az energiacégek között.
Németország euró-politikájában, így az eurózóna perifériájának feltételekhez kötött támogatásában nem várható komoly változás. Egy nagykoalíció elképzelhető, hogy aktívabb álláspontot képvisel majd a növekedés élénkítésével és az intézményrendszer építésével kapcsolatban, de erről csupán az európai parlamenti választások után mondhatunk biztosat. Egy adósmentő alap létrehozásának terve bizonyosan nem szerepel a napirenden, nem kis részben a német alkotmánybíróság által lefektetett irányelvek miatt.
www.dbresearch.com
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.