A július elsején hatályba lépett Büntető Törvénykönyv – csakúgy, mint a korábbi kódex – rendelkezik a „hűtlen kezelés” tényállásáról. Eszerint bűncselekményt követ el az a személy, akit idegen (vagyis a más tulajdonában lévő) vagyon kezelésével bíztak meg, ám az ebből folyó kötelességeit megszegi, és ezáltal a tulajdonost megkárosítja (számára „vagyoni hátrányt okoz”).
Miért is jutott eszembe mindez éppen akkor, amikor arról olvastam, hogy a kormány utolsó figyelmeztetést intézett a pénzügyi intézményekhez: ha novemberig nem módosítják a devizában nyilvántartott kölcsönökre vonatkozó szerződéseiket, a kormány az Országgyűlés „segítségével” teremt rendet. Indokolásképpen ismét elhangzott, hogy a „bankok erkölcsi kötelessége”, hogy megszüntessék az ún. „devizaadósok” – esetenként súlyos egzisztenciális válsággal járó – fizetési nehézségeit, mivel évekkel ezelőtt olyan szerződéseket kötöttek, hogy „ha baj van, akkor csak az ügyfelek viselik a kockázatot”. A kormány szerint ezért önként kellene módosítaniuk a szerződéseket, hogy ne az „embereket”, hanem őket terheljék az árfolyamváltozás hátrányos következményei.
Az ultimátum több okból is megoldhatatlan helyzet elé állítja a bankrendszer tagjait. Mindenekelőtt számolniuk kell azzal, hogy a parlamenti többség nyilvánosságra hozott, kendőzetlenül nyílt fenyegetése az adósok olvasatában azt jelenti majd, hogy nincs más tennivalójuk, mint kivárni, hogy a hitelező bankok elengedjék tartozásuk tetemes részét. Ebből pedig logikusan következik, hogy mindaddig, amíg a pénzintézetek (az „uzsorások”) eleget nem tesznek kötelességüknek, nem róhatják fel az adósoknak, ha azok nem foglalkoznak lejáró határidejű törlesztési kötelezettségeikkel. Ha pedig már korábban beszüntették a kölcsönszerződések teljesítését, hivatkozhatnak majd arra, hogy amíg nem tudni pontosan, hány forintra is rúg a szerződésmódosítást követően a hitelező bankkal szembeni tartozásuk, késedelmi kamatot sem lehet elszámolni velük szemben. A „hibás banki termék” miatt fizetésképtelen adósok a bírósági végrehajtónak is idézhetik a kormányzati nyilatkozatokat, megkérdezve tőlük, hogy ugyan miért kerülne sor a kölcsön fedezetül szolgáló ingatlan értékesítésére akkor, amikor akár heteken belül bekövetkezhet a mindezidáig elképzelhetetlen: a „becsapott” ügyfelek visszakövetelhetik a bankoktól az átutalt törlesztő összegeknek egy számottevő részét. A kormány demonstratív lépéseiről megállapítható, hogy azok alkalmasak a banki ügyfelek fizetési fegyelmének a föllazítására, a szerződésben vállalt kötelmek megszegéséhez nem társul ugyanis kellően visszatartó erejű következmény. A „pacta sunt servanda” elvének látványos negligálása arra tanítja az üzleti forgalom valamennyi – nem csupán a devizakölcsönökben érdekelt – szereplőjét, hogy bár piacgazdaságban fontos a szerződések betartása, a miniszterelnöki, frakcióvezetői bejelentések még az aláírt megállapodásoknál is többet nyomnak a latban.
De mi történik, ha a bankok komolyan veszik a hozzájuk intézett ultimátumot, és „önként” – az ügyfél szempontjából kedvező (mesterséges) árfolyamon – „forintosítják” a devizában nyilvántartott kölcsönszerződéseket? Mit szólnak majd megbízóik ahhoz, hogy a pénzintézetek többszázezer kölcsönügylet tartalmát megváltoztatva, elengedik a banki adósok tartozásának egy jelentős részét? Nem kell-e attól tartaniuk, hogy a megtakarításaikat a bankra bízó személyek feljelentések tucatjaiban kérik majd a veszteséget okozó döntések kivizsgálását, és a vezetői felelősség megállapítását? Erre az eshetőségre gondolva a pénzintézetek menedzsmentje számára lehet, hogy a jogalkotói beavatkozás jelentené a kisebbik rosszat: ha az állam a jogsértés elkövetése helyett, „csupán” annak tűrésére kötelezné őket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.