Magyarországon 20 százalék a funkcionális analfabéták aránya a diákok között, a nagyon gyengén teljesítők aránya 28 százalékra emelkedett, növekszik az iskolát korán elhagyók száma – hangzott el az Akadémia rendezvényén, melyet a legutóbbi PISA-felmérés sokkoló eredményeiről tartottak. A 80-as években a természettudományok és a matematika területén a magyar diákok teljesítménye a legjobbak között volt. A 2012-es tavaszi adatok alapján már a fejlett világ alsó harmadának végén helyezkedünk a vizsgált területeken (még a szövegértést mérik), csak a fejlődő világ országait előzzük meg. Őket sem sokáig. Több ország egyre javuló trendet mutat, míg diákjaink teljesítménye egyre hanyatlik. Sőt, egyesek szerint még rosszabb lesz a helyzet, mivel a jövőben számítógépeken kell megoldani a feladatokat. Nálunk azonban jelentős méreteket ölt a digitális analfabétizmus is.
Az ellenzék a botrányos eredmények után a kormányzatot bírálta: tessék, ide vezettek a nagyívű, minden áron keresztül vitt reformok. A köznevelési államtitkárság azzal vágott vissza, hogy pont a kudarc indokolja azokat az oktatásban szükséges változtatásokat, melyek a felmérés után, a tavaly szeptemberben bevezetett új köznevelési törvénnyel kezdődhettek meg. A kormányzat szerint az intézkedéseknek több év múlva lehet gyümölcse. Az MTA elnöke, Pálinkás József azonban a héten is sürgette a köznevelésben az átfogó reformokat, mivel egyszeri beavatkozás nem elégséges.
Mások is kételkednek abban, hogy az erősen centralizált oktatás jó válasz-e a PISA-kudarcra, sokan a jelenlegi alaptantervet megtanulhatatlannak tartják. Sokan a PISA-felmérésen parádésan szereplő finnek példát tartják üdvözítőnek, ők nagy szabadságot adnak a magas presztízsű pedagógusoknak, hogy milyen módszerekkel adják át a tudást a diákoknak. Egyes arab országok pénzért megvették volna az egész finn szisztémát, de ez nem lehetséges. Egy másik rokonnép (igaz ezt mostanában sikk cáfolni), a korábban nálunk rosszabbul teljesítő észtek pár éve finn szakértők bevonásával reformálták meg közoktatásukat, legutóbb már megelőzték a felmérésen a tanítómestereket. Talán mi is követhetnénk példájukat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.