BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fel tudunk-e állni a PISA-sokkból?

2014.03.21., péntek 05:00

Magyarországon 20 százalék a funkcionális analfabéták aránya a diákok között, a nagyon gyengén teljesítők aránya 28 százalékra emelkedett, növekszik az iskolát korán elhagyók száma – hangzott el az Akadémia rendezvényén, melyet a legutóbbi PISA-felmérés sokkoló eredményeiről tartottak. A 80-as években a természettudományok és a matematika területén a magyar diákok teljesítménye a legjobbak között volt. A 2012-es tavaszi adatok alapján már a fejlett világ alsó harmadának végén helyezkedünk a vizsgált területeken (még a szövegértést mérik), csak a fejlődő világ országait előzzük meg. Őket sem sokáig. Több ország egyre javuló trendet mutat, míg diákjaink teljesítménye egyre hanyatlik. Sőt, egyesek szerint még rosszabb lesz a helyzet, mivel a jövőben számítógépeken kell megoldani a feladatokat. Nálunk azonban jelentős méreteket ölt a digitális analfabétizmus is.

Az ellenzék a botrányos eredmények után a kormányzatot bírálta: tessék, ide vezettek a nagyívű, minden áron keresztül vitt reformok. A köznevelési államtitkárság azzal vágott vissza, hogy pont a kudarc indokolja azokat az oktatásban szükséges változtatásokat, melyek a felmérés után, a tavaly szeptemberben bevezetett új köznevelési törvénnyel kezdődhettek meg. A kormányzat szerint az intézkedéseknek több év múlva lehet gyümölcse. Az MTA elnöke, Pálinkás József azonban a héten is sürgette a köznevelésben az átfogó reformokat, mivel egyszeri beavatkozás nem elégséges.

Mások is kételkednek abban, hogy az erősen centralizált oktatás jó válasz-e a PISA-kudarcra, sokan a jelenlegi alaptantervet megtanulhatatlannak tartják. Sokan a PISA-felmérésen parádésan szereplő finnek példát tartják üdvözítőnek, ők nagy szabadságot adnak a magas presztízsű pedagógusoknak, hogy milyen módszerekkel adják át a tudást a diákoknak. Egyes arab országok pénzért megvették volna az egész finn szisztémát, de ez nem lehetséges. Egy másik rokonnép (igaz ezt mostanában sikk cáfolni), a korábban nálunk rosszabbul teljesítő észtek pár éve finn szakértők bevonásával reformálták meg közoktatásukat, legutóbb már megelőzték a felmérésen a tanítómestereket. Talán mi is követhetnénk példájukat.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.