Új ipari forradalom küszöbén állunk, amelyben intelligens gyárak, digitális hálózatok, mindent átfonó kapcsolatok jelentik a sarokköveket, és amely kiterjed a termelés minden elemére: a kezdeti ötletektől a gyártáson, fejlesztésen és üzemeltetésen át a szervízelésre és az újrahasznosításra.
Hasonlóan a korábbi három ipari forradalomhoz, az negyedik is új korszakot nyit majd a gyártás területén. A 18. században a gőzgép megjelenése, később az autógyári futószalagok bevezetése, vagy a 20. század végén a számítógépvezérelt rendszerek elterjedése mind-mind fenekestül felforgatták a munka világát. Az új forradalom legalább ekkora hatású lesz.
Az „Ipar 4.0” két fő jellemzője a horizontális és vertikális integráció. Horizontális a partnerek, beszállítók és vásárlók közötti adatáramlás tekintetében, és vertikális a szervezeten belül, a fejlesztéstől a kész termékig terjedő folyamatra vonatkozóan. A virtuális világ összekapcsolódik a való világgal, az eredmény pedig egy olyan rendszer, amelynek minden folyamata teljesen integrált: szenzorok és chipek segítenek beazonosítani a termékek helyét, amelyek hasznosítható ismerettel rendelkeznek saját múltjukról és aktuális állapotukról. A gépek, raktári rendszerek és gyártósorok egységes hálózata valósidejű kommunikációt folytat.
Az „Ipar 4.0”-nak a fogyasztói trendek gyors változása az oka, a mozgatórugója. A termékek generációi közt eltelt idő egyre rövidebb. A vásárlói igények akár azalatt is megváltozhatnak, míg a termékeket szállító hajók a tengeren vannak. Ez igaz a futócipőkre, pólókra, okostelefonokra, elektronikai eszközökre, sőt bármely termékre, amely sorsára kihat a divat, a fogyasztói ízlés.
Lévén az egész termelés a fogyasztói igények kielégítéséről szól, érdemes már a legelső ponttól bevonni a vásárlót a folyamatba. Világos, hogy versenyelőnyben vannak azok a vállalatok, amelyek tömegtermeléssel, méretgazdaságosan dolgoznak, magas fokú testreszabhatóság mellett. Vegyük például az autóipart: gyakorlatilag már most nem jön le két teljesen azonos jármű a futószalagról. A gyártók többsége lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy egyetlen kattintással testre szabják és megrendeljék álmaik autóját. A holnap vásárlói nem hajlandók hosszú hónapokat várni a szállításra. Az autóipar globális termelő hálózatait úgy kell megtervezni, hogy képesek legyenek azonnal reagálni a piaci változásokra, így akár egy korábbi modell gyártására is másodpercek alatt át tudjanak állni, amennyiben a vásárló azt kívánja.
Ez az a pont, ahol az „Ipar 4.0” nagy szerephez jut. A digitalizálás önmagában véve felére csökkenti a piacra kerüléshez szükséges időt, a műszaki hatékonyság pedig további 30 százalékkal növelhető. Más szóval mindez azt jelenti: ahhoz, hogy a vállalatok versenyképesek tudjanak maradni a globális piacon, fejleszteniük kell működési folyamataikat.
Persze ez nem megy egyik napról a másikra, hozzávetőlegesen úgy 20 év alatt megy majd végbe. Az alapokat azonban már ma le kell fektetni. Az „Ipar 4.0” több eleme már most szabadon hozzáférhető. Vegyük például Sebastian Vettel Formula-1-es versenyautóját és a Curiosity marsjárót. Mindkettőt virtuálisan, egy termék életciklus menedzsment (PLM) szoftverrel fejlesztették, kiiktatva ezzel több hónapnyi gyakorlati tesztelést.
Sokan kíváncsiak rá, az „Ipar 4.0” mennyiben fogja megváltoztatni a munka világát. Vajon a lelketlen gyártásról fog szólni minden, ahogy Charlie Chaplin Modern idők című filmjében, a gyártósorok ellen megfogalmazott klasszikus kritikában? Nem, a fogaskerekek nem fogják beszippantani az embereket, a munkáskéz nem válik feleslegessé. Épp ellenkezőleg: az emberi szakértelem fog az ember-gép kapcsolat fölé emelkedni. Mint az összes többi, a negyedik ipari forradalom is az ember keze nyomát fogja magán viselni. Sőt, biztos vagyok benne, hogy munkahelyeket fog teremteni. Egy dologgal azonban tisztában kell lennünk. A holnap munkáihoz szükséges képesítések alapvetően különböznek a mai követelményektől. A jövő generációinak más módokon kell szakképzettnek lenniük, mindig készen kell állniuk az átképzésre. Sok mindent újra kell gondolni. Az iskoláknak, az egyetemeknek és a különböző vállalatoknak el kell sajátítaniuk egy sokkal inkább interdiszciplináris és hálózatorientált szemléletmódot. Miért? Mert a holnap ipari munkásának szoftverspecialistának is kell lennie: át kell látnia a teljes értékláncot.
Németország ideális helyzetben van: erős ipari bázissal és irigylésre méltó duális oktatási rendszerrel rendelkezik. A gyárak nagy szakértelmet tudhatnak maguk mögött a termelés, a gyári folyamatok és a digitális hálózatok terén. Vegyük például a Siemenst: mintegy 17 ezer szoftvermérnökével már most otthon van a digitális világban.
Ami a múltra igaz, gyakran a jövőre is alkalmazható: ha mozdulatlanok maradunk, lemaradunk. Meg vagyok győződve róla, hogy az „Ipar 4.0” ösztönzi a fejlesztéseket – és nem csak a startup, vagy a családi vállalkozások terén, hanem a nagyvállalatok esetében is, szerte a világon. Bár az „Ipar 4.0” most még csak látomás, potenciálisan egész Európa exporttevékenységét megnövelheti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.