2013 első felének gyengélkedése után a múlt év második felében végre növekedési pályára állt a magyar gazdaság. Ez a trend 2014-ben hónapról hónapra erősödött, a második félév teljesítménye pedig messze túlszárnyalta a várakozásokat. A külhoni és belföldi elemzők és persze a kormányzat is rendre felfelé korrigálják a korábban két százalékot alig meghaladó óvatos növekedési várakozásokat, és ez év egészére ma már a három százalékos, vagy azt inkább meghaladó eredményt valószínűsítenek. Ez a sokak által nem várt, kiváló teljesítmény kétszerese az Európai Unió egészére várt átlagos növekedésnek. Akkor is igen nagy siker, ha tudjuk, hogy benne van a viszonylag gyenge bázis, valamint az egyszeri hatások. Segítenek a termőre fordult autóipari beruházások, az igen jónak ígérkező mezőgazdasági év, és a közpénzből folyó építkezések is. E tényezők egy része valószínűsíthetően nem ismétlődik meg jövőre, és beépül a bázisba, de az eredmények azt mutatják, hogy gazdaság növekedési potenciálja jobb, mint aminek azt borúlátó elemzők korábban értékelték, még ha nincs is olyan erős dinamikája, mint azt szeretnénk, és ami a jövő évben a hasonló teljesítményt a belső feltételek oldaláról garantálná. A világgazdasági kilátások, az ukrán válság következményei az exportpiacokon nem sok jóval bíztatnak, a bankok hitelezési aktivitása várhatóan lényegesen nem bővül, és e mellett a forintárfolyam alakulását tekintve az utóbbi évek tapasztalatai is óvatosságra intenek. Ismerve a bíztató munkaerő-piaci, bérkiáramlási, fogyasztási tendenciákat és a szerény mértében javuló konjunkturális és üzleti-bizalmi tapasztalatokat is, a növekvő külhoni kockázatokra tekintettel, biztonságosabbnak, a valós lehetőségekhez közelebb állónak tartanám, ha az idei várakozásokhoz képest szerényebb növekedési ambícióink lennének a jövő évre; a költségvetési tervezés alapját képező háttérszámítások szempontjából mindenképpen.
A reálgazdasági teljesítményekkel kapcsolatban mindig az a kérdés, hogy az mire elég a költségvetés kapcsán. Tovább javul-e a pénzügyi stabilitás, teljesíthetők-e az önmagunk érdekében vállalt hiány- és államadósság-mutatók, és a költségvetés finanszírozási pozícióit mennyivel könnyítik, vagy sajnos, inkább nehezítik azok a nemzetközi és hazai folyamatok, amelyek a forint árfolyamával, a kockázati felárakkal és más tényezőkkel, nem utolsó sorban a tervezettnél alacsonyabb inflációval kapcsolatosak.
2014-re nézve az államháztartás GDP-arányos hiánycélja (a túlzott deficit eljárás módszertana alapján) mindössze egytized százalékkal marad el a maastrichti határértéktől, ami nem sok manőverezésre ad lehetőséget. A hiánycél teljesítésének kockázata ugyan jelentős, és növekvő mértékű, de még teljesíthető, mint ezt a Költségvetési Tanács az első félévi makrogazdasági folyamatok, a költségvetés bevételeinek és kiadásainak időarányos mértékét figyelembe véve megállapította. A féléves hiány, bár időarányosan magas, de nem nagyobb az elmúlt évek hasonló időszakában kialakult átlagnál, és az a költségvetés szokásos szezonális folyamataival függött össze. Júliusban pedig lényegileg nem növekedett tovább.
A főbb bevételi és kiadási folyamatokat tekintve az állapítható meg, hogy a munkajövedelmekhez kapcsolódó adók és járulékok kedvezően alakulnak a munkaerőpiac élénkülésének, az előre jelzettnél is magasabb bérkiáramlásnak, valamint annak következtében, hogy az úgynevezett kisadókat a tervezettnél kevesebben választották. A fogyasztáshoz kapcsolódó adók is dinamikusan emelkednek a 2013-as mértékükhöz képest, a költségvetési előirányzattól azonban elmaradnak. Az elmaradás elsődleges oka a tervezettnél lényegesen alacsonyabb infláció, ugyanakkor a fogyasztás bővülésének mértéke a várakozásoknál szerényebb.
A hiánymutató és az államadósság-szabály betartására figyelemmel külön kell szólni a költségvetés módosítására júliusban benyújtott indítványról. Az amúgy is „kifeszített” költségvetés forrásaiból tervezett vállalati részesedés-vásárlások ugyan a túlzottdeficit-eljárás módszertana alapján számított eredményszemléletű egyenleget – valószínűsíthetően – nem növelnék, mivel a befektetéssel arányos, jövedelmező tulajdoni részesedést eredményeznének, a tervezett pénzforgalmi hiányt azonban igen. A finanszírozási igény növekedése pedig az államadósság-ráta várható javulását csökkentené minimálisra, 2013 végéhez képest mindössze egytized százalékos mérséklődés lenne így várható.
A stabilitási törvény szerint az előző év végi árfolyamon kell számolni a GDP-arányos államadósságot. Ez alapján, ha növekvőek is a megvalósulási kockázatok, megelőlegezhető, hogy a stabilitási törvényben foglalt előírások és a költségvetéssel kapcsolatos EU-kritériumok 2014-ben is teljesülnek. Ennek érdekében azonban szükség van – illetve szükség lehet – a költségvetés kiadás oldali korrekcióira (zárolásra), az Országvédelmi Alap fel nem használására, a Kincstári Egységes Számla (KESZ) állomány csökkentésére, és nem zárható ki, hogy a bevételek növelésére is. A javuló költségvetési fegyelem, a kiadás oldal korábbiaknál összehasonlíthatatlanul jobb kézben tartása bizonyítja, hogy a költségvetés hiánycéljának tartása alapvetően elkötelezettség kérdése. Mindemellett az adósságcsökkenés teljesülését makrogazdasági oldalról támogatja a tervezettnél nagyobb reálgazdasági teljesítmény, az egyes „adóalapok” (bértömeg, fogyasztás) kedvező alakulása, a beruházási aktivitás, a fogyasztás, és lényeges tényező lehet az eredmények vonzásában a befektetői aktivitás erősödése.
Van honnan és van hová eljutni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.