Munkám nagy része vitatkozással telik, hiszen szeretném a döntéshozókat befolyásolni annak érdekében, hogy az emberi jogok – mint a választójog vagy az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés – minden magyar állampolgárt egyenlően megillessenek. A vita minden olyan működés alapja, amely a résztvevők egyenlőségén nyugszik, és amely hosszú távú és fenntartható fejlődést szeretne elérni. A civilek, így az én szervezetemet is érő támadások – amelyek létezésünk alapjait is megkérdőjelezik – azonban már túlmennek a hasznos diskurzus keretein. Ez pedig minden magyar állampolgárt kell, hogy érdekeljen, hiszen egy olyan hatalomtól, amelynek nincs ellensúlya, senkinek az üzlete és boldogulása sincs védve.
Magyarországon 70-80 ezer civil szervezetet tartanak nyilván, de becslések szerint ennek csak töredéke működik. A civil szervezetek nagyon sokfélék lehetnek: vannak, amelyek szociális szolgáltatást nyújtanak, jótékony célokat szolgálnak, és vannak, amelyek szabadidős programokat szerveznek, például meneteléseket a fővárosban. Ezen felül egyes civil szervezetek jogokat védenek vagy a demokratikus értékek mellett állnak ki. Teszik ezt hazai fórumokon, jogsegélyt nyújtva, vagy éppen a nyilvánosságot használva.
A civil nem attól civil, hogy önkéntesen dolgozik és kizárólag jótékony célokat szolgál. Két dolog azonban mindenképpen összeköti őket, egyrészt az, hogy aktív állampolgárok, akik tesznek a tágabb környezetükért, akik a négyévenkénti „x” megfelelő helyre való behúzásán túl is befolyásolni szeretnék a közügyek alakítására. Másrészt az, hogy nem törekszenek a közhatalom megszerzésére.
Magyarországon hatalmas a közöny: nem érdekel minket, hogy mi történik körülöttünk, amíg a saját életünket ez közvetlenül és húsbavágóan nem érinti. Ez a mentalitás kereshető történelmi és szociológiai okokban is. A számos feltételezett ok közül szeretném kiemelni a politika kisajátítását. A politikát, vagyis a közügyek alakítását már a rendszerváltozás előtt kisajátították. Az a jó polgár, azt nem éri retorzió, aki a lehető legtávolabb tartja magát a közéleti kérdésektől, legyen az a közutak közpénzből való építése, az iskolák működése vagy az emberi jogok védelme. Aki állást mer foglalni ezekben a kérdésekben, azt valamelyik politikai párt támogatójaként azonosítják, ezzel rögtön beszorítva őt egy szűk játéktérre. Ezt a meglévő társadalmi szerződést erősítették meg a jelenlegi kormányzó erők azzal, hogy minden megszólalót, – legyen az az Alkotmánybíróság vagy a Legfelsőbb Bíróság elnöke, aki felhívta a figyelmet hibás kormányzati lépésekre – azonnal pártpolitikai ellenfélként állítottak be.
Feltehető a kérdés, hogy mi alapján ítéljük meg a lépések hibás voltát? Annyit talán a legtöbben elfogadunk, hogy szörnyű következményei lehetnek annak, ha a hatalmon lévők a játékszabályokat, amikor éppen nem nekik kedveznek, kényük-kedvük szerint változtatják meg, és minden ellenőrzésre szolgáló intézményt meggyengítenek. A korlát nélküli hatalom mindenkit, legyen vállalkozó vagy közmunkás, kiszolgáltatottá tesz. A helyzetet tovább súlyosbítják azok a politikai nyilatkozatok, amelyek az egyet nem értőket nem csak az ellenfélként definiált pártokat szolgálóként, hanem a nemzeti érdeket sértőként, akár hazaárulóként azonosítják.
A Norvég Civil Alap körüli botrányt hiba szűken értelmezni, és csak azt nézni, hogy közpénzekről és megfelelő forráselosztásról van-e szó. Az emberi jogi és demokráciavédő munkára forrásokat szerző 13 szervezet problémásnak nevezése valójában figyelmeztetés mindazoknak, akik még éreznek magukban erőt arra, hogy a közügyekben részt vegyenek. Az első nyilatkozatok arról szóltak, hogy egyik vagy másik ellenzéki erőt (először az LMP-t, majd a baloldalt) segítették ezek a pénzek. Orbán Viktor tusnádfürdői beszéde óta azonban egyértelmű mindenki számára: aki kritizálni meri a kormány munkáját, aki szerint minden hatalomnak szüksége van valódi ellenőrzésre, az nem a haza érdekét, hanem külföldi érdekeket szolgál. A civil szervezetek egy részére zúduló kommunikációs össztűz és a jelentős, de a magyar államtól független pénzügyi források feletti döntés bekebelezésének kísérlete nem más, mint a kevés még működő ellensúly ellehetetlenítésének kísérlete.
Hazug és sértő az a felvetés miszerint kifejezetten az ország, a magyar polgárok érdekei ellen lépnénk fel. Fellépünk mindazok védelmében, akiket a magyar állam nem véd meg, legyenek bármilyen népszerűtlenek is ezek a témák, mert hiszünk a polgárok egyenlőségében. Kíváncsi lennék, hogy mennyiben szolgált külföldi érdekeket, hogy a TASZ – mellesleg norvég pénzből – megakadályozta 2010-ben, hogy az adófizetők pénzéből 35 milliárd forintot felelőtlenül költsenek el a sávolyi MotoGP pályára. Miért a polgárok érdekei ellen való, hogy szeretnénk megtudni, milyen dokumentumokra alapozva kötelezte el Magyarország magát az újabb paksi atomerőmű hitelből való megépítése mellett? A feszegetett kérdések nyilvánvalóan kínosak az éppen hatalmon lévőknek. Azok voltak 2006-ban is, amikor rendkívül súlyos szavakkal illettük a rendőri túlkapásokat és az előzetes letartóztatások miatt többek között az igazságügyi miniszterhez fordultunk.
A TASZ-nak nem célja, hogy mindenki, mindenben egyetértsen velünk. Az viszont meggyőződésem, hogy a hazám érdeke, hogy minél többen vegyenek részt a közügyek alakításában. A mindenkori hatalom csak így működhet korlátok között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.