A legjobb találmányokat sosem fejezik be. Amikor a német mérnök, Karl Benz feltalálta a benzinmeghajtású automobilt, nemcsak egy kerekekkel rendelkező motort alkotott meg, hanem elindított egy olyan iparágat, amely forradalmasította a társadalom felépítésének módját. Hasonlóképpen Tim Berners-Lee angol informatikus nemcsak a világ első weblapját alkotta meg, hanem lefektette a világháló alapjait is. Nem is lehetett sejteni, hogy mekkora hatása lesz munkájának. Ha csak egy tanulságot kellene a gazdasági döntéshozóknak a fejükben tartaniuk 2015-ben, illetve azon túl is, az az, hogy amennyire dinamikus természetű az adott találmány, olyanok lesznek az általuk megteremtett iparágak is.
Amikor a Google elindult, az embereket lenyűgözte az, hogy szinte bármiről képesek voltak információkat szerezni csak azáltal, hogy néhány szót beütöttek a számítógépbe. Az ezt lehetővé tevő munka igen bonyolult volt, azonban az eredménye elég egyszerű lett: egy oldalnyi szöveg tíz kék linkkel felszabdalva. A mai kor színvonalához viszonyítva nem volt egy nagy dolog.
A Google társalapítói, Larry Page és Sergey Brin – mint az összes többi sikeres feltaláló – kitartóak voltak. A képekkel kezdték, elvégre is, az emberek többet akartak a csak szövegből álló információnál. Ez először a 2000-es Grammy-díjátadón vált nyilvánvalóvá, amikor Jennifer Lopez zöld ruhája magára vonta a világ figyelmét. Ekkor az volt az addigi leggyakoribb keresési kérés. Akkor azonban még nem volt olyan kifinomult a rendszerünk, ami alapján a felhasználók pontosan azt kapták volna meg, amit szerettek volna. Ekkor született meg a Google Image.
A térképek egy másik jó példát jelentenek. Amikor az emberek egy címet keresnek a Google-lal, nem egy linket akarnak, amely említi az adott utcát. Általában azt akarják tudni, hogy miként jutnak el oda. Így kifejlesztettünk egy olyan térképet, amely klikkelhető, mozgatható és könnyen böngészhető. A térkép olyan lényeges részévé vált a Google-nek, amely nélkül a legtöbb felhasználó találni már nem is tudja azt elképzelni.
Sok más változtatásunkkal ugyanez történt. Kereséseink idővel egyre jobbak lettek. Ha lakhelyünk időjárására vagyunk kíváncsiak, a következő pár napra vonatkozó előrejelzést a legelső találatként kapjuk meg.
A Google azon törekvése, hogy direkt válaszokat adjon a felhasználók kérdéseire, az Európai Bizottsághoz benyújtott panaszokat váltott ki. Olyan cégek, mint az Expedia, a Yelp és a TripAdvisor szerint a Google-keresések forgalmat vonnak el honlapjaiktól. A képek, térképek, időjárási előrejelzések, hírek és idegen nyelvű honlapok lefordított verzióinak szolgáltatása helyett azt szeretnék, ha visszatérnénk a korábbi, 10 kék linket tartalmazó verzióhoz.
Néhány éve egyik versenytársunk ügyvédje egy olyan képet rajzolt fel, amelyen egy tengerpart, illetve egy sziget volt. Egy pontozott vonalat húzott közéjük azt a kompot jelezve, amely összeköti a szigetet a szárazfölddel. Magyarázata szerint a Google olyan, mint ez a komp: az egyetlen eszköz az interneten való navigáláshoz.
Valójában azonban számos módon lehet szörfölni a neten. Ha hírekre kíváncsi az ember, akkor kedvenc hírportálját látogatja meg. Ha pedig vásárolni akar valamit, akkor közvetlenül a Zalandót vagy az Amazont keresi fel.
Valójában az a gazdasági környezet, amelyben tevékenykedünk nemcsak versengő, hanem állandóan változik. Tavaly az iparágunk egy fontos mérföldkőhöz érkezett. Most először az emberek több időt töltöttek el a mobil eszközeiken való ténykedéssel, mint az asztali számítógépeiken. Az asztali gépeken eltöltött idő 40 százalékra esett vissza. Emellett az emberek nagyon más módon használják a mobileszközöket, mint az asztali gépeket. A mobiltelefonokon eltöltött minden nyolc percből hétben valamilyen alkalmazást használnak.
Sok ember úgy tekint a Facebookra, a Google-ra, az Apple-re, az Amazonra és még más cégekre, mint amelyeket egyetlen versenytárs sem tud legyőzni. Én ebben kevésbé vagyok biztos. A történelem tele van olyan példákkal, miszerint a cég mérete és a múltbeli sikerek nem garantálnak semmit. A nagy cégeket könnyen meg lehet lepni. Néhány éve olyan cégek, mint a Yahoo, a Nokia, a Microsoft és Blackberry páratlannak tűntek. Azóta azonban mindegyiküket megtépázta a tech cégek új hulláma (köztük a Google).
A Google nagyon eltérő módon tevékenykedik azon más cégekhez képest, amelyeket kapuőröknek (gatekeeper) neveznek, és eszerint szabályoznak. Nem olyan komp, vasút, távközlési vagy villamosenergia-energia hálózat vagyunk, amelyen csak egy szolgáltató működhet, és a versenytársak nem jelenhetnek meg. Senki sincs arra kényszerítve, hogy a Google-t használja. Az emberek választhatnak, és ezzel a lehetőséggel mindig is élnek. Tudjuk, ha már nem leszünk elég hasznosak a felhasználók számára, akkor elhagynak minket. A piaci belépést akadályozó tényezők jelentéktelennek tekinthetők, mert a verseny csak egy klikkelésnyire van.
Valakik egy garázsban most éppen minket akarnak utolérni, és 2015 lehet az az év, amikor színre léphetnek. Tudom, mert nemrégiben mi voltunk ebben a garázsban. Azt is tudom, hogy a következő Google nem azt fogja tenni, amit most a Google tesz, ahogy a Google sem azt tette, amit az AOL.
A jelentős technológiai változásokból fakadó felbolydulásokat ritkán lehet előre látni. A telegráf a postai szolgáltatásokat, a rádió és a televízió az újságokat tépázta meg, míg a repülőgépek az óceánjárók korának vetettek véget. A találmányok mindig dinamikus természetűek, emiatt a jövő mindig olyan izgalmas lesz, mint a múlt.
Copyright: Project Syndicate, 2015.
www.projectsyndicate.org
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.