BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Google

A barkácsoló tanonca

A cégméret és a múltbeli sikerek nem garantálnak semmit - írja Eric Schmidt, a Google igazgatótanácsának elnöke.
2015.01.13., kedd 05:00

A legjobb találmányokat sosem fejezik be. Amikor a német mérnök, Karl Benz feltalálta a benzinmeghajtású automobilt, nemcsak egy kerekekkel rendelkező motort alkotott meg, hanem elindított egy olyan iparágat, amely forradalmasította a társadalom felépítésének módját. Hasonlóképpen Tim Berners-Lee angol informatikus nemcsak a világ első weblapját alkotta meg, hanem lefektette a világháló alapjait is. Nem is lehetett sejteni, hogy mekkora hatása lesz munkájának. Ha csak egy tanulságot kellene a gazdasági döntéshozóknak a fejükben tartaniuk 2015-ben, illetve azon túl is, az az, hogy amennyire dinamikus természetű az adott találmány, olyanok lesznek az általuk megteremtett iparágak is.

Amikor a Google elindult, az embereket lenyűgözte az, hogy szinte bármiről képesek voltak információkat szerezni csak azáltal, hogy néhány szót beütöttek a számítógépbe. Az ezt lehetővé tevő munka igen bonyolult volt, azonban az eredménye elég egyszerű lett: egy oldalnyi szöveg tíz kék linkkel felszabdalva. A mai kor színvonalához viszonyítva nem volt egy nagy dolog.

A Google társalapítói, Larry Page és Sergey Brin – mint az összes többi sikeres feltaláló – kitartóak voltak. A képekkel kezdték, elvégre is, az emberek többet akartak a csak szövegből álló információnál. Ez először a 2000-es Grammy-díjátadón vált nyilvánvalóvá, amikor Jennifer Lopez zöld ruhája magára vonta a világ figyelmét. Ekkor az volt az addigi leggyakoribb keresési kérés. Akkor azonban még nem volt olyan kifinomult a rendszerünk, ami alapján a felhasználók pontosan azt kapták volna meg, amit szerettek volna. Ekkor született meg a Google Image.

A térképek egy másik jó példát jelentenek. Amikor az emberek egy címet keresnek a Google-lal, nem egy linket akarnak, amely említi az adott utcát. Általában azt akarják tudni, hogy miként jutnak el oda. Így kifejlesztettünk egy olyan térképet, amely klikkelhető, mozgatható és könnyen böngészhető. A térkép olyan lényeges részévé vált a Google-nek, amely nélkül a legtöbb felhasználó találni már nem is tudja azt elképzelni.

Sok más változtatásunkkal ugyanez történt. Kereséseink idővel egyre jobbak lettek. Ha lakhelyünk időjárására vagyunk kíváncsiak, a következő pár napra vonatkozó előrejelzést a legelső találatként kapjuk meg.

A Google azon törekvése, hogy direkt válaszokat adjon a felhasználók kérdéseire, az Európai Bizottsághoz benyújtott panaszokat váltott ki. Olyan cégek, mint az Expedia, a Yelp és a TripAdvisor szerint a Google-keresések forgalmat vonnak el honlapjaiktól. A képek, térképek, időjárási előrejelzések, hírek és idegen nyelvű honlapok lefordított verzióinak szolgáltatása helyett azt szeretnék, ha visszatérnénk a korábbi, 10 kék linket tartalmazó verzióhoz.

Néhány éve egyik versenytársunk ügyvédje egy olyan képet rajzolt fel, amelyen egy tengerpart, illetve egy sziget volt. Egy pontozott vonalat húzott közéjük azt a kompot jelezve, amely összeköti a szigetet a szárazfölddel. Magyarázata szerint a Google olyan, mint ez a komp: az egyetlen eszköz az interneten való navigáláshoz.

Valójában azonban számos módon lehet szörfölni a neten. Ha hírekre kíváncsi az ember, akkor kedvenc hírportálját látogatja meg. Ha pedig vásárolni akar valamit, akkor közvetlenül a Zalandót vagy az Amazont keresi fel.

Valójában az a gazdasági környezet, amelyben tevékenykedünk nemcsak versengő, hanem állandóan változik. Tavaly az iparágunk egy fontos mérföldkőhöz érkezett. Most először az emberek több időt töltöttek el a mobil eszközeiken való ténykedéssel, mint az asztali számítógépeiken. Az asztali gépeken eltöltött idő 40 százalékra esett vissza. Emellett az emberek nagyon más módon használják a mobileszközöket, mint az asztali gépeket. A mobiltelefonokon eltöltött minden nyolc percből hétben valamilyen alkalmazást használnak.

Sok ember úgy tekint a Facebookra, a Google-ra, az Apple-re, az Amazonra és még más cégekre, mint amelyeket egyetlen versenytárs sem tud legyőzni. Én ebben kevésbé vagyok biztos. A történelem tele van olyan példákkal, miszerint a cég mérete és a múltbeli sikerek nem garantálnak semmit. A nagy cégeket könnyen meg lehet lepni. Néhány éve olyan cégek, mint a Yahoo, a Nokia, a Microsoft és Blackberry páratlannak tűntek. Azóta azonban mindegyiküket megtépázta a tech cégek új hulláma (köztük a Google).

A Google nagyon eltérő módon tevékenykedik azon más cégekhez képest, amelyeket kapuőröknek (gatekeeper) neveznek, és eszerint szabályoznak. Nem olyan komp, vasút, távközlési vagy villamosenergia-energia hálózat vagyunk, amelyen csak egy szolgáltató működhet, és a versenytársak nem jelenhetnek meg. Senki sincs arra kényszerítve, hogy a Google-t használja. Az emberek választhatnak, és ezzel a lehetőséggel mindig is élnek. Tudjuk, ha már nem leszünk elég hasznosak a felhasználók számára, akkor elhagynak minket. A piaci belépést akadályozó tényezők jelentéktelennek tekinthetők, mert a verseny csak egy klikkelésnyire van.

Valakik egy garázsban most éppen minket akarnak utolérni, és 2015 lehet az az év, amikor színre léphetnek. Tudom, mert nemrégiben mi voltunk ebben a garázsban. Azt is tudom, hogy a következő Google nem azt fogja tenni, amit most a Google tesz, ahogy a Google sem azt tette, amit az AOL.

A jelentős technológiai változásokból fakadó felbolydulásokat ritkán lehet előre látni. A telegráf a postai szolgáltatásokat, a rádió és a televízió az újságokat tépázta meg, míg a repülőgépek az óceánjárók korának vetettek véget. A találmányok mindig dinamikus természetűek, emiatt a jövő mindig olyan izgalmas lesz, mint a múlt.

Copyright: Project Syndicate, 2015.
www.project­syndicate.org

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.