Több mint hat éve tart már az Európai Unió hullámvölgyekkel tarkított válsága, és nem látni a végét. Ez hosszú idő, így felmerül a kérdés, hogy csak elhúzódó gazdasági válságról van szó, vagy pedig mélyebb okokra is visszavezethető a pangás?
Az első válságtünet a jóléti rendszerek (nyugdíjrendszer, egészségügyi rendszer, szociális rendszer, oktatási rendszer, stb.) problémája. A huszadik század második felében, illetve második világháborút követő évtizedekben az államok versenyezetek különféle jóléti modellek kiépítésében. E rendszerek hosszabb távon fenntarthatatlanok és finanszírozhatatlanok. Ezt jelzik a magas költségvetési hiányok és a magas adósságállományok.
A második gond a civilizált társadalmak válságjelenségei. Ide olyan tényezőket sorolok, amelyek a civilizációval is összefüggnek. Például a népességfogyás, az elöregedés, a házasságok számának csökkenése, az egyedülállók és szinglik számának növekedése (a fiatalok növekvő része utódok és társ nélkül marad), a házasságkötések és a gyermekszám csökkenése. A dohányzás, az alkoholizmus és a drogfogyasztás is a társadalom válságjelensége lehet, amelyeknek negatív hatása van az egészségi állapotra.
A harmadik a növekedési válság. Az Európai Unióban már a gazdasági válság előtti évtizedet is lassú növekedés jellemezte A belépő új tagállamok egy része az alacsonyabb fejlettség miatt tudott, illetve tud jelenleg még jelentősebb növekedést elérni. A világgazdaság növekedése ma már döntően az alacsonyabb fejlettségi szinten álló, nagypiacú régiók és nagypiacú országok növekedéséből adódik. Az EU pedig az ide irányuló exporttal, tőkekihelyezéssel és gazdasági tevékenységgel igyekszik meggátolni a recessziót. Ezt bizonyítja, hogy egyetlen Európai Unión kívüli nagypiacú ország, Oroszország részleges importtilalma is elég ahhoz, hogy a közvetlen és a közvetett hatásokon keresztül visszavesse az unió gazdasági növekedésének kilátásait.
Az EU-n belül nincs olyan reálgazdasági tényező, forradalmi változás, növekedési potenciál, amely a jelentősebb, hosszú távú gazdasági növekedés hajtómotorja lehetne. Felmerül a kérdés, hogy hosszabb távon fenntartható-e „örökre” a gazdasági növekedés, vagy annak korlátai, határai vannak, és ha határai vannak, akkor ebben a folyamatban hol áll az EU?
A negyedik tünet a második világháborút követően kialakult világrend napjainkban zajló válságjelenségeinek, továbbá a világgazdasági erőközpontok átrendeződésének hatása, következménye. Most az látszik, hogy rövidebb távon az Európai Unió ennek a folyamatnak nem a nyertese, mert csökken a részaránya a világgazdaságban.
Az ötödik válságtünet a Föld globális problémáinak növekedése. Ide olyan tényezők tartoznak, mint például a nyersanyagok és az energiaforrások szűkössége, végessége, vagy például a globális éghajlatváltozás és az ember általi környezetszennyezés hatása a Földre, továbbá az emberi egészségre, a társadalmakra és a mezőgazdasági termelésre.
A nyersanyagok és az energia egyrészt a gazdasági növekedés egyik fontos hajtómotorjának, a gazdaságok dinamizálásának alapvető feltételének tekinthető. Másrészt az energia az emberi lét és tevékenység nélkülözhetetlen forrása, ezért ha itt probléma keletkezik, akkor aligha kerülhető el a válság. Például az egyre szűkösebb tartalékok miatti olajárrobbanás, a magas benzinár, illetve magas olajár egyedül is képes volt visszavetni a gazdasági növekedést a 2000-es években.
Ma még minden a gazdasági növekedés körül forog, messiásnak tekintik, minden problémát ezzel akarnak orvosolni. Előbb-utóbb azonban eljöhet az ideje annak, amikor nem a gazdasági növekedés lesz legfontosabb, hanem a felsorolt hosszú távú problémák kezelése, illetve az ember gazdasági tevékenységének és Föld egyensúlyának fenntartására való törekvés.
A hatodik probléma az EU politikai rendszerek válságjelensége. Ha tárgyalt hosszú távú problémák legalább egy része fennáll, akkor a négy-öt éves (tehát viszonylag rövidebb) ciklusokra és a választók négy-öt évenkénti szavazatára épülő politikai rendszerek elavultnak tekinthetők. Ez a politikai rendszer ugyanis a választók „foglyává” válik, így nem teszi lehetővé a hosszú távú problémák időben történő kezelését. Ebben a rendszerben elodázzák a hosszú távú problémák megoldását, illetve szükséges változtatásokat, mert félnek választók haragjától, illetve a hosszú távú problémák megoldására való törekvés esetén elvesztik politikai hatalmukat, mert a kérdések érzékenyen érintik a választók (a társadalom) széles rétegét. Az ilyen politikai rendszerben a választópolgárok is akadályozzák a szükséges intézkedések meghozatalát, mert szavazáskor őket is csak a saját jólétük érdekli, az már nem, hogy mi lesz 30, 50 vagy 100 év múlva.
E politikai rendszerek és azok következményeinek szélsőséges esete az, amikor még akkor sem kezdenek hozzá a hosszú távú problémák kezeléshez, amikor azok nagyságrendje eléri a kritikus szintet. Ehhez csak erős külső, országon kívüli kényszer (például hitelezők) hatására fognak hozzá. Ilyenkor azonban már csak nagyon drasztikus, a társadalomnak nagyon fájó megoldások lehetnek (például Görögország esete).
Végül, a közgazdasági elvek – illetve a közgazdaságtudomány válságára is utal –, ha ilyen hosszú időn keresztül nem sikerül megoldani az EU válságát. Például a Föld globális problémáinak fokozódásával (a nyersanyagok, energiaforrások szűkösségének fokozódása), vagy például a demográfiai gondok estén csak a közgazdaságtudomány ismert kategóriáival nem lehet megmagyarázni a jelenségeket.
Ha nincs vagy nem lesz az EU-n belül hosszabb távon is ható belső reálgazdasági hajtómotor, ha nem sikerül kezelni a civilizált társadalmak problémáit, akkor elképzelhető, hogy hiábavalóak lesznek a pénz szerepére építő eszközök, receptek, így például az eurózóna monetáris élénkítőcsomagja. Ennek hosszabb távon kipukkanó lufik lehetnek az eredményei.
Válaszolva a címben feltett kérdésre, ha a problémák legalább egy része fennáll, akkor hosszabb távon a gazdasági válságnál mélyebb következmények is jelentkezhetnek. Ha e problémák megoldásában nem sikerül előrelépni, ha hosszú távú átalakítások elmaradnak, akkor a további stagnálás, hullámvölgyek várhatóak az EU-ban, hosszabb távon pedig a problémák növekedése is elképzelhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.