A tavalyi rekordév után idén is jól teljesíthet a gazdaság. Három százalék felett is lehet a bővülés, ráadásul egyre kiegyensúlyozottabbnak látszik a szerkezete. A válságból való kilábalás során évekig csak az export segítette a növekedést, tavaly azonban már a belső kereslet volt a motor. Idén a beruházások helyett a fogyasztás lehet a húzóerő. Ennek örülhetünk, hiszen már nem csak a külföldön eladott Mercedesek, hanem az egyre több pénzt költő háztartások adnak lendületet a gazdaságnak, ami javítja a vállalatok kilátásait is.
Jó lenne azt hinni, hogy a belső kereslet bővülése hosszú távon fenntartható folyamat, hiszen azt jelentené, hogy az emberek egyre hatékonyabban dolgoznak és a gyárak egyre fejlettebb technológiát használnak. Sajnos azonban nem erről van szó, hiszen olyan egyszeri hatások pörgetik a gazdaságot, amelyek nem igazán emelik a potenciális növekedést. A jegybank hitelprogramja sem ilyen, de kétségtelen, hogy a kapacitások leépülését segített megállítani.
A fogyasztást tavaly a rezsicsökkentés állította növekedési pályára, idén ezen túl a felére esett olajár és a hitelek csökkenő törlesztőrészletei nyújthatnak támaszt a keresletnek. A kormány gazdaságpolitikájának lényege éppen az, hogy a vállalatoktól szívja el a profitot, amit a háztartásokhoz és az államkasszába csatornáznak át. Sokak szerint ezzel a rövid távú növekedésért cserébe áldozza fel a hosszú távú bővülés lehetőségét.
A modell problémáját mutatja, hogy a termelékenység évek óta nem emeli a potenciális GDP-t, és úgy tűnik, nem is fogja. A munka sem segít igazán a növekedést, hiszen ehhez több új állás kellene a versenyszférában. A tőke hozzájárulása sem olyan magas, hogy megdobja a bővülést. Hiába nő 3–3,5 százalékkal a GDP, a potenciális kibocsátás legfeljebb 1,5–2 százalék közötti.
Amikor egy-két év múlva kipukkad a lufi, akkor fogjuk látni, hogy mire képes igazából a magyar gazdaság. Félő, hogy az exporton kívül nem lesz hajtóerő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.