Úgy tűnhet, mintha a hazai energetikai szektorban a paksi beruházás körüli eseményeken kívül az elmúlt években minden folyamat tetszhalott állapotba került volna, ez azonban közel sincs így. A felszín alatt olyan jelentős és a következő évtizedeket meghatározó folyamatok zajlanak, amelyekhez foghatót az 1990-es évek eleje óta nem tapasztalhattunk.
Meglepő lehet, amit most írok, de a hazai energetikai szektor az elmúlt években rohamléptekben demokratizálódik. A folyamat, amely az 1990-es évek elején az energiaszektor privatizációjával indult, most egy újabb lépcsőfokhoz érkezett. Akkor az addig állami óriások által uralt piacon megjelentek a még mindig hatalmas, de immáron magánkézben lévő struktúrák, amelyek az energiatermelés, -elosztás és -értékesítés területén működtek évtizedeken keresztül. A folyamat második fázisa a kétezres évek elején indult a kisebb energetikai szolgáltatók megjelenésével. Ezek a hagyományos technológiák és szolgáltatások megújítása mellett egyre több új, alternatív elemet is hoztak a magyar energetikai piacra, és ezáltal elkezdték – sikeresen – kikövetelni a maguk részét az iparág működtetésében. A folyamat, részben a szabályozási beavatkozások következményeként is, mostanra teljesedett ki.
Az 1990-es évek elején létrejött energetikai óriások, amelyek két-három évvel ezelőttig még a közel két évtizede megszilárdult modellek szerint működtek, mára már jelentős stratégiai változtatásokra kényszerülnek. Ennek következményeként szabadulnak meg a core tevékenységükhöz szorosan nem tartozó üzletágaktól, leányvállalatoktól és eszközöktől. Ezeket az egyébként értékes eszközöket a kisebb és rugalmasabb, jellemzően specializálódott vállalatok eredményesen integrálják saját működésükbe. Szemléletes példája ennek a folyamatnak az E.On nyíregyházi és debreceni erőműveinek eladása.
A változások azonban nem csak strukturális oldalon zajlanak. Azzal szoros összefüggésben folyamatosan változik az új struktúrák működtetésének filozófiája is. Ennek az alapja az okos energiaszolgáltatás, vagyis a „smart energy management”. Fontos azonban látni, hogy ez a fogalom ebben a megközelítésben nem reked meg az okosmérés és az okosenergetikai hálózatok kiépítésének szintjén, azoknál egy sokkal mélyebb megközelítést takar.
A „smart energy management”-filozófia lényegét három elem együttes megléte szemlélteti: termelési oldalon jellemzője a kiemelkedően magas hatásfok és a megújuló energiaforrások egyre hangsúlyosabb integrálása; fogyasztói oldalon az energiahatékonyságot növelő és az energiamegtakarítást fokozó fejlesztések térnyerése; míg az energetikai partnerek és szolgáltatók oldalán az ügyféligények innovatív termékek és szolgáltatások általi egyre teljesebb kiszolgálására törekednek a piaci verseny szereplői. Ahogy az új szemlélet széles teret nyer, úgy lesz a hazai energetikai rendszer fenntarthatóbb, a szolgáltatások és partneri együttműködések egyre testre szabottabbak és rugalmasabbak.
A hangsúly elsősorban ez utóbbi kettőn van. A méretükben kisebb alternatív szolgáltatók nagy hangsúlyt fektetnek egy újszerű együttműködés meghonosítására a piacon. Ez egyfajta stratégiai szövetség, amelynek alapja egy újfajta tulajdonosi és üzemeltetési szemlélet. Ma már teljesen mindegy, hogy a fogyasztó – és itt most beszélhetünk ipari termelővállalatokról vagy akár lakossági fogyasztók csoportjairól is – tulajdonosa-e az őt kiszolgáló, egyre kifinomultabb energiatermelő rendszereknek, vagy sem. Egyre inkább előtérbe kerül viszont az üzemeltetés minősége, az egyszerre folyamatos, problémamentes és költséghatékony energiaszolgáltatás biztosításának szükségessége. Ez a kettős tendencia pedig egyenesen vezet egy személyre szabott stratégiai együttműködés irányába, amely elsősorban a speciálisan széles körű szakértelmű és kellően rugalmas alternatív energetikai partnereket jellemzi.
És hogy mi lehet az energetikai szektor demokratizálódásának újabb lépcsőfoka? Ha megnézzük a folyamatot, azt látjuk, hogy a termelés és az energetikai szolgáltatók egyre közelebb kerülnek a fogyasztókhoz, legyen szó akár az ipari vagy a lakossági szegmensről. Az első fázisban az állami mamutvállalatok helyét részben átvették a lakossági kiszolgálásban jártas multinacionális nagyvállalatok, amelyek ha fizikai valójukban nem is, de szemléletükben és filozófiájukban közelebb álltak a fogyasztókhoz. A második fázisban ezeknek a sokszor nehézkes struktúráknak az átalakulása zajlik jelenleg is, miközben létrejött és megerősödik egy rugalmas és jellemzően specializált piaci szereplőket felvonultató rendszer, amelynek működési filozófiáját a „smart energy management” jelenti. A folyamat következő lépcsőfoka – és ezzel együtt alighanem a demokratikus energiarendszerek legkiteljesedettebb formája – Magyarországon várhatóan 15-20 éven belül a háztartási jellegű energiamenedzsment-megoldások térnyerése lesz.
Addig azonban számos problémát kell még megoldani. A németországi Energiewende ennek remek pilot projektje lehet, amely sok nehézséget és lehetőséget tár fel eme újabb fázis hazai megjelenése előtt. Mielőtt azonban nagyon előreszaladnánk ennek a harmadik lépcsőfoknak az irányába, fontos leszögezni, hogy ma még sem a hazai, sem az európai infrastruktúra, sem a működési modellek nem készültek fel arra, hogy tömegével szabaduljanak az energiarendszerekre a háztartási méretű megoldások. Ezeknek az elterjedéséhez idő kell, amely alatt tökéletesednek a technológiák, megfizethetővé válnak az eszközök, és a fogyasztók fejben is felkészülnek ezeknek a lehetőségeknek a kiaknázására. Ha ezt sikerül megugrani, néhány évtizeden belül egy valóban demokratikus, minden szereplő számára lehetőségek tucatjait kínáló energiarendszer szolgálhat majd Magyarországon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.