BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
MKOE

Ruszin Zsolt: Megbízható adózók? Alig lesz belőlük!

2015.10.28., szerda 13:15

A szándék világos, a megvalósítás viszont tönkreteszi azt. Ez lesz a helyzet a megbízható adózó fogalmával is, mert azt a „szakmai” javaslatokkal sikerült túlságosan szigorúvá tenni. Az adózás rendjét módosító javaslatban megjelent fogalom korántsem az, amire a magyar gazdálkodók vártak! Az MKOE részéről – a tagok jelzései alapján – már korábban kifogásoltam a végrehajtási szabályokat.

Az adóhatóság végrehajtási eljárása hol túl laza, hol túl szigorú, de objektív, mindenkire kiterjedő elbírálási rend nincs. A NAV csupán leválogat egy ismeretlen módon kiválasztott körből adózókat, és az így keze közé kerülő eseteknél intézkedik, akkor is, ha az súrolja a jogszerűséget.

Gyakran tapasztalható emiatt az adófolyószámla-kezelés és a végrehajtási szakterület közt hatásköri villongás. Ráadásul a végrehajtási eljárásnak minősül az adófolyószámlák közti átvezetés is, így gyakran köztartozásmentes adózók látják fenn magukat a végrehajtás alatt lévők listáján.

Tömegesen történt az elmúlt évben végrehajtás az MKOE által ellenzett kötelező kamarai hozzájárulás miatt is, de annál hajtják azt végre, aki éppen sorra kerül. Miután ilyen kiszámíthatatlan a végrehajtási gyakorlat, a megbízható adózónak az ebben a formában nem lehet ismérve!

A kockázatos adózó fogalmában szereplő be nem jelentett alkalmazott kategóriája se stimmel. Kevesen tudják, hogy az is be nem jelentett alkalmazottnak minősül, ha 1-2 nappal később jelentett be valakit a könyvelő vagy bérszámfejtő, és azt a NAV utólagosan, évekkel később megállapítja. A revizorok által a helyszínen „talált” fekete munkást meg kell különböztetni az előbbi esettől.

A megbízható adós fogalmánál további probléma, hogy a hiába igényli vissza jogszerűen az áfát a vállalkozás, az adóhatóság 180 napig húzhatja annak az ellenőrzését. Kiutalás hiányában köztartozások keletkezhetnek, ami aztán végrehajtásba torkollhat és az ellenőrzést máris el lehet húzni évekig. Az adóhatóság törvényesen indíthat akár 3-4 ellenőrzést is ugyanarra az áfa bevallásra, így bőséges hivatkozási alapja lesz, hogy miért nem teljesíti a kiutalást.

A törvényjavaslatban szereplő feltételek:

• legalább 3 éve folyamatosan működik, vagy legalább 3 éve áfa-regisztrált adóalany;

• a tárgyévben és az azt megelőző öt évben az állami adóhatóság nem állapított meg terhére az adóteljesítményének 3 százalékát meghaladó adókülönbözetet;

• a tárgyévben és az azt megelőző 5 évben az állami adóhatóság nem indított ellene végrehajtási eljárást;

• a tárgyévben és az azt megelőző 5 évben nem állt és nem áll csőd-, felszámolási, illetve kényszertörlési eljárás alatt;

• a negyedév első napján nem rendelkezik 500 000 forintot meghaladó nettó adótartozással;

• a tárgyévben és az azt megelőző 5 évben nem állt és nem áll adószám felfüggesztés hatálya alatt;

• a tárgyévben és az azt megelőző 5 évben nem állt és nem áll adószám törlés hatálya alatt;

• a tárgyévet megelőző 2 évben esedékessé vált mulasztási bírságot kettőnél több alkalommal nem szabott ki terhére az állami adóhatóság;

• a tárgyévben és az azt megelőző 5 évben nem állt és nem áll fokozott adóhatósági felügyelet alatt, és

• nem minősül kockázatos adózónak

• a tárgyévben és az azt megelőző öt évben az állami adóhatóság nem állapított meg terhére az adóteljesítményének 3 százalékát meghaladó adókülönbözetet;

• a tárgyévben és az azt megelőző 5 évben az állami adóhatóság nem indított ellene végrehajtási eljárást;

• a tárgyévben és az azt megelőző 5 évben nem állt és nem áll csőd-, felszámolási, illetve kényszertörlési eljárás alatt;

• a negyedév első napján nem rendelkezik 500 000 forintot meghaladó nettó adótartozással;

• a tárgyévben és az azt megelőző 5 évben nem állt és nem áll adószám felfüggesztés hatálya alatt;

• a tárgyévben és az azt megelőző 5 évben nem állt és nem áll adószám törlés hatálya alatt;

• a tárgyévet megelőző 2 évben esedékessé vált mulasztási bírságot kettőnél több alkalommal nem szabott ki terhére az állami adóhatóság;

• a tárgyévben és az azt megelőző 5 évben nem állt és nem áll fokozott adóhatósági felügyelet alatt, és

• nem minősül kockázatos adózónak -->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.