A nyugdíjakat minden év januárjában a költségvetésről szóló törvényben tervezett inflációval kell emelni – legalábbis 2012-től. Jövőre ezért 1,6 százalékos lesz az emelés. Az adott év novemberében pótlólagos nyugdíjemelésben is részesülhetnek a nyugdíjasok, ha a KSH inflációs adatai alapján számított mérték legalább 1 százalékponttal meghaladná a tervet. Ilyenkor az emelési különbözetet novemberben, januárig visszamenőleg megkapják a nyugdíjasok. Nyugdíjprémiumot még sosem kaptak a jogosultak, de ezt nem is bánják, mivel az infláció mindig alacsonyabb volt a tervnél.
Még 2012 előtt a megelőző év első három negyedévi és az azt megelőző év negyedik negyedévi inflációs rátájához igazították a januári emelés mértékét. Korábban (2010 és 2012 között) a GDP legalább 3 százalékos növekedése esetén az infláció mellett a nettó kereset emelkedését is belekalkulálták volna a nyugellátások növelésébe, de erre sosem került sor a GDP akkori szerény növekedése miatt (nem is beszélve a 2012-es recesszióról).
Azelőtt hosszú ideig a svájci indexálás szerint emelték a nyugdíjakat, vagyis fele-fele arányban kalkuláltak a várható országos nettó keresetnövekedéssel és az inflációval. Ez azonban iszonyúan drága, s ezért fenntarthatatlan megoldásnak bizonyult. A modell előnye, hogy ezzel legalább részben meg lehetett előzni a nyugdíjak értékének leszakadását az aktív korúak keresetétől.
Egészen eddig a nyugdíjemelés technikájának alapvetően nagyon kedvezőtlen változása nem tűnt föl a nyugdíjasoknak, hiszen az elmúlt négy évben jelentősen – több mint 5 százalékkal – növekedett a nyugdíjak reálértéke, annak ellenére, hogy az emelés csak az infláció mértékét követte. Ugyanis 2014-ig három éven keresztül a kormány a várható inflációt egyéb nemzetgazdasági megfontolásokból a tényleges mérték fölé becsülte. Miután a becsült infláció mértékével nőttek a nyugdíjak, az alacsonyabb inflációs környezetben gyorsan nőtt a reálértékük. Ez az „aranykor” azonban – amely az elmúlt években felért egy 13. havi nyugdíj lassú visszaépítésével – megszűnőben van.
A jövőre tervezett 1,6 százalékos emelés már aligha ellensúlyozza a tényleges infláció pénzrontó hatását. Attól ugyan egyelőre nem kell tartani, hogy visszatér a nyugdíjak 1990-es évtizedre jellemző drámai értékvesztése (a havi átlagos ellátás reálértéke 2001-ben 16 százalékkal volt alacsonyabb, mint 1990-ben), de a reálérték-növekedés bizonyosan megáll a következő években.
Ugyanakkor a nyugdíjemelés még ebben a fékezett formájában is rengeteg pénzt emészt föl a következő években. Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság legfrissebb, szeptemberi statisztikái alapján a nyugdíjemelésre jogosultak száma közel 2,7 millió, átlagos ellátásuk 107 ezer forint. Ezt az összeget 1,6 százalékkal növelve évi 55 milliárd forint pluszkiadás adódik egy olyan rendszerben, amely a tervek szerint ugyan teljes egyensúlyban van, de több, egyre súlyosbodó bevételi kihívással is küszködik. A legfontosabb ilyen fenyegetések közé tartozik a járulékfizetők fogyatkozók csökkenése és a fogyatkozó számú közteherviselőn belül a minimálbér – sőt a közfoglalkoztatási bér – utáni járulékfizetők milliós száma. Végül, de nem utolsósorban a járulékot egyáltalán nem fizető szürke- és feketegazdaságban dolgozók ismeretlen száma is nagy probléma (a feketegazdaság nagyságrendjére azonban következtethetünk abból, hogy a becslések szerint a magyar GDP 21-22 százaléka változatlanul ebben az adóhatóság számára láthatatlan régióban képződik).
A népesség korösszetételében az öregedés társadalmi és gazdasági következményei már ma is húsbavágóak, hiszen rontja a népesség aktivitását, a foglalkoztatás színvonalát, a munkaerő mobilitását, befolyásolja a fogyasztás, a beruházások szerkezetét, és persze évről évre növeli a társadalombiztosítás mindkét fő ágának – a nyugdíj- és az egészségbiztosítási ágazatnak – a kiadásait. Az idősek arányának növekedése nagymértékben növeli az orvosi ellátással és a szociális gondoskodással kapcsolatos igényeket, amelyek kielégítésére egyre kevesebb forrás jut, így a jövőben tovább szélesedik a jelenleg is rémületes szakadék az igények és a lehetőségek között.
A nyugdíjasok pedig felkészülhetnek a szűkebb évekre. Ha a nemzetgazdasági átlagbér a jelenlegi tempóban nő tovább, akkor a nyugdíjaknak a – csak inflációval korrigált – vásárlóértéke mindinkább csökken az aktív korúak keresetéhez képest. Aki csak teheti, halassza el a nyugdíjba vonulását, és maradjon aktív dolgozó vagy vállalkozó, mert nyugdíjasként elkerülhetetlenül pénzügyileg egy olyan meredeken lejtő csúszdára kerül, ahonnan nincs visszaút.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.