A versenyképesség a gazdaságpolitika kulcsfogalma, bár a szó szoros értelmében nem tudományos fogalomról van szó. A nemzetközi szakirodalomban a Nobel-díjas Paul Krugman a legvehemensebb bírálója annak a gondolatnak, hogy egy-egy nemzetgazdaság versenyképességét ugyanúgy meg lehessen ítélni, mint ahogy vállalatok esetében beszélünk erről.
Sokan rámutatnak arra is, hogy a Világgazdasági Fórum (WEF) versenyképességi rangsorában elfoglalt hely csak lazán kapcsolódik az aktuális gazdasági mutatókhoz. Lehet egy ország sokkal magasabban a versenyképességi ranglétrán, attól még a növekedési rátája nem feltétlenül magasabb. A versenyképesség ugyanis nem az aktuális növekedéssel, hanem inkább a növekedési potenciállal van összefüggésben.
Mégis, van okunk az aggodalomra, amikor azt látjuk, hogy a WEF által összeállított nemzetközi versenyképességi tabellán Magyarország egyre lejjebb csúszik. Bár ezek a listák elsősorban véleményfelmérésre támaszkodva készülnek, a szóban forgó rangsorokból kiolvasható, hogy egy-egy országban romlanak vagy javulnak-e a hosszú távú növekedés kilátásai.
Az innováció a kulcs
A WEF versenyképességi elemzései és rangsorai ugyanakkor sokat segítenek abban, hogy a fenntartható növekedés forrásait ne egyszerűen a pénzügyi egyensúly fenntartásában és a (bér)költségek visszafogásában keressük, hanem felismerjük a beruházások, az intézmények, a humán erőforrások szerepét. A 12 versenyképességi szempontból 4-5-ről mondhatjuk, hogy szorosan összefügg a humán tőkével.
Külön ki kell emelni az innováció kérdését. E tekintetben az elmúlt évtizedben lényeges szemléletváltás történt, köszönhetően olyan szerzőknek, mint Marianna Mazzucato (Sussexi Egyetem). Az olasz származású professzor főleg amerikai példákon keresztül magyarázza el, mennyire fontos a növekedés szempontjából, hogy az állam az innováció számára kedvező környezetet teremtsen, és a közpénzből áldozzon is arra. Sajnos a kis hazai etatizmus nem abban az értelemben hozta létre a „vállalkozó államot”, ahogy azt Mazzucato – vagy bármely más komoly közgazdász – pozitívan értékelné, így sem a WEF-listán, sem attól függetlenül nem látszanak pozitív hatásai.
A gazdaságpolitika a jövőbeni nagyobb növekedés érdekében a WEF-index minden komponensére tud hatni, viszont azt is látni kell, hogy egy-egy ország szintetikus versenyképességi rátája időben csak lassan változik, pontosabban mondva: csak lassan javulhat. Fokozottan igaz ez arra a tényezőre, amely miatt Magyarország gazdasági szempontból folyamatosan leértékelődik. Ez pedig az intézményi környezet bizonytalansága, kiszámíthatatlansága, összefüggésben a jogállamiság meggyengülésével. Az intézményekbe vetett bizalmat könnyű elveszteni, de nehéz újjáépíteni (mint ahogy a javuló makrogazdasági mutatók ellenére nagyon nehéz volt kikászálódni a befektetésre nem ajánlott „bóvli” kategóriából is).
Jó hír a tanács alakulása
Talán nem véletlen, hogy a kormány éppen az évi rendes WEF-jelentés szezonjához időzítette azt a bejelentést, miszerint hamarosan versenyképességi tanács alakul. Egy olyan rendszerben, amely hétről hétre egyre több autokratikus vonást produkál, minden működő tanács és érdekegyeztető fórum üdvözlendő. Az új tanács elindulásához két megjegyzés kívánkozik: az egyik, hogy ilyen Magyarországon volt már. Egy korábbi gazdasági miniszter, Csillag István kezdeményezésére létrejött egy versenyképességi tanács, amelyben a munkavállalók képviselői is helyet kaptak. Ahhoz, hogy európai megoldásról beszélhessünk, ennek most is így kellene lennie.
Másrészt tudni kell azt is, hogy ezúttal a versenyképességi tanácsok rendszerét az EU kezdeményezte még tavaly, azt követően, hogy az „öt elnök jelentése” (Jean-Claude Juncker, Donald Tusk, Jeroen Dijsselbloem, Mario és Martin Schulz) összefoglalót adott a valutaunió szerkezeti problémáiról, és felvázolta a koordinált cselekvés irányait. Persze biztosan van, aki inkább koordinált pótcselekvésnek tekinti ezt, hiszen az EU nem általában versenyképességi problémával küzd, hanem belső egyensúlytalanságokkal. Erre jó példa a bérdinamika.
Az EU-nak közvetlenül nincs kompetenciája a bérek alakításának terén, mégis a koordináltabb bérdinamika lenne az egyik kulcs az eurózóna szintjén a fennálló egyensúlytalanságok kiküszöböléséhez. Az eurózónát tekintve elsősorban nem adósságválságról, hanem keresleti válságról kell beszélni, amelynek elhárításához új eszközökkel kell bővíteni a beruházásokat és segíteni az alacsony keresetek emelkedését. Ha ebből indulunk ki, akkor az EU-nak a versenyképességi tanácsok mellett keresleti tanácsok felállításáról is gondolkodnia kellene.
A bérköltséget (vállalati szinten) valóban az egyik fő versenyképességi tényezőnek szoktuk tekinteni, viszont makroszinten a bérek alakulása az összkeresletre gyakorolt hatása miatt fontos. Ha Európában mindenki a bérek visszafogásával akarna versenyképességet fokozni, körülbelül ugyanazt a hatást érné el, mintha mindenki a nemzeti valutáját értékelné le egyidejűleg. Figyelemre méltó, hogy – szemben a korábban megszokott irányokkal – ma már a „bérfelzárkóztatás” jelenik meg mint versenyképességi tényező.
Bevándorlási előny
Érdemes megemlíteni még egy olyan versenyképességi faktort is, amely önálló tényezőként ritkán jelenik meg az eredménytáblákban, mégis – a mai EU-ban és Magyarországon is – nagy jelentőségű. Ez pedig a migráció, illetőleg a bevándorlás képessége. A munkaerőpiac nemcsak egyes nemzetgazdaságokon belül dinamikus rendszer, hanem országok között is. A kellően szabályozott bevándorlás komoly versenyelőnyt (növekedési potenciált) jelenthet a fogadó országok számára.
Megfordítva: azok az országok, amelyek nem építették ki a munkaerőimport infrastruktúráját (beleértve a munkaerőpiaci és iskolai integrációt támogató eszközöket), jelentős versenyhátrányba kerülhetnek másokkal szemben. A migráció megállításáról szóló, babonás retorika sem a társadalmat, sem a gazdasági szereplőket nem segíti abban, hogy eligazodjanak a gazdasági verseny komplex összefüggéseiben, és sikeresek legyenek. A magyar gazdaságpolitikának ezen – demográfiai és humánpolitikai okok miatt – mihamarabb el kellene gondolkodnia.
(Vakhal Péter, a Kopint-Tárki kutatója ismertette először a WEF jelentésének tanulságait [szept. 28.] lapunk véleményrovatában, majd vitasorozatunkban Török Zoltán, Raiffeisen [okt. 5.], Mellár Tamás, PTE [okt. 6.], Szepesi Balázs, Hétfa [okt. 10.] és Chikán Attila, Corvinus [okt. 12.] írták meg gondolataikat annak kapcsán, hogy a tavalyi 63. helyről idén a 69.-re esett Magyarország a versenyképességi listán. Erre a Miniszterelnökség tisztviselői reagáltak [okt. 17.], bürokráciacsökkentési javaslatuk pedig nagy port kavart.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.