BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magyar gazdaság növekedése elérte potenciális szintjét, vagyis azt, amire hosszú távon képes lehet. A kibocsátási rés bezáródása nem túl jó hír akkor, amikor a régiós országok előttünk járnak, és a miénknél rendre jobb GDP-növekedést produkálnak.

Ez alapján egyre inkább úgy tűnik, nem az a kérdés, hogy utolérhetjük-e Csehországot, Szlovákiát, vagy tudunk-e együtt növekedni Lengyelországgal – az utóbbi években a lengyelek beértek bennünket az egy főre jutó GDP-ben –, hanem az, hogy meddig tarthatjuk magunk mögött Romániát, amely idén és jövőre is a régió sztárja lehet, miután ott a világgazdasági válságot követően végrehajtották a szükséges strukturális reformokat. A kibocsátási rés bezáródásával a magyarországi döntéshozóknak alapvetően az volna a feladatuk – szól az anticiklikus gazdaságpolitikai érvrendszer –, hogy lassan a fékre lépjenek, és elkezdjenek spórolni a nehezebb időkre.

Arra, amikor beüt a következő válság, és a felhalmozott tartalékokból élénkíteni kell a gazdaságot, hogy simítsák a ciklikus ingadozás negatív hatásait. Persze csak akkor, ha rendben volna a növekedési potenciál. A gazdaságpolitika irányítói viszont most lépnek csak igazán a gázra, és a nullás költségvetés felé vezető út helyett inkább az EU-ban megengedett maximum 3 százalékhoz lökik közelebb a hiányt a következő években. A gazdaságpolitika – mint oly sokszor az elmúlt évtizedekben – prociklikussá válhat, ami hazánkban jelenleg talán elsősorban nem is a gazdaság túlfűtöttségével járna együtt, hanem azzal, hogy nem lesz tér élénkítésre akkor, amikor szükségessé válhat.

Aligha hívhatjuk segítségül a monetáris politikát, hiszen az az elmúlt években megtette, amit csak tud: mélybe szállította a kamatokat, hitelezési programot indított, és olyan erővel irányította az egyes piacokat, amilyent évtizedek óta nem láthattunk. Nem hiába gondolják a jegybank vezetői, hogy az elmúlt évek 3-4 százalék közötti GDP-növekedésének felét a monetáris élénkítés adta. Most azonban nincs tovább, innentől fogva a költségvetési politika formálói kezében van az élénkítés lehetősége – és a felelősség is, ami ezzel jár.

A döntéshozók nincsenek könnyű helyzetben, és nemcsak a közelgő választások miatt – amikor minden kormány a lehető legjobb teljesítményt szereti felmutatni –, hanem azért sem, mert tartós lemaradás fenyegeti Magyarországot, ha nem tesznek eleget a növekedés felpörgetése érdekében. Egyáltalán nem biztos, hogy a járulékok csökkentése, a minimálbér nagyarányú emelése és az egykulcsos, 9 százalékos társasági adó a legjobb, amit tehettek – utóbbi érdemben a nagyvállalatok nyereségadóját mérsékli –, a növekedési potenciál helyreállítását ugyanis éppen az alacsony termelékenységű kkv-knál és a humántőkébe való befektetésnél kellene kezdeni. A tőkevonzó képességet pedig nem csupán alacsony adókkal, hanem kiszámítható gazdasági környezettel lehet biztosítani.

Egyelőre tehát nem látszik, hogy a magyar gazdaság megtartó erejét (perzisztenciáját) miként sikerülne javítania a kormánynak. Ma ugyanis már nemcsak a mezőgazdaság teljesítménye kiszámíthatatlan, hanem a többi ágazatban is egyre nagyobb ingadozások tapasztalhatók. Az építőipar ma már olyan mértékben függ az EU-források felhasználásától, hogy nem meglepő egyik évről a másikra a két számjegyű visszaesés vagy az ugyanekkora növekedés sem – így pedig a cégeknek nem könnyű belevágni nagyszabású beruházásokba. Az ipar sem kivétel: az autógyártók súlya már akkora, hogy egy-egy gyár átmeneti leállása vagy kiugró termelése az egész szektor teljesítményét befolyásolja. A következő években a gazdasági növekedés fő hajtóerejét azonban elsősorban nem az ipari termelés vagy az export adhatja, hanem a lakossági fogyasztás és az EU-források lehívása. Ha az egyre nagyobb problémává váló munkaerőhiány gyors béremeléshez és a belső kereslet robusztus növekedéséhez vezet, miközben az infláció nem lódul meg, akkor az önmagában is javíthatja a növekedési potenciált.

Azt azonban ne reméljük, hogy a fiskális impulzus és az egyre szűkösebb munkaerő-kínálat bérfelhajtó hatása elég a tartósan magasabb növekedéshez. Bár már kevésbé vagyunk sérülékenyek, mint 2008-ban, de ha elér egy újabb válság, akkor a strukturális reformok elmulasztása, az EU-forrásoktól való túlzott függés, az ipar egyoldalúvá válása és a prociklikus gazdaságpolitika ismét megbosszulja magát.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.