BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
TTIP

Keményebb játékszabályok

2017.01.31., kedd 05:00

Hivatalba lépésének első munkanapján Donald Trump elnöki rendelettel léptette ki az Egyesült Államokat a Csendes-óceáni Partnerségből (TPP). Az új elnök ezzel a választási kampányban az amerikai munkásosztálynak tett egyik legfőbb ígéretét teljesítette. Trump mellett a szabadkereskedelmi egyezmények hagyományos szabályozásával szembeni kritika Európában is erősödik, és a Transzatlanti Kereskedelmi és Beruházási Partnerség (TTIP) körüli vitákra is hatással volt.

Trump szerint a NAFTA (Észak-amerikai szabadkereskedelmi egyezmény) életbelépése, illetve Kína felvétele a Világkereskedelmi Szervezetbe arra ösztönözte az amerikai vállalatokat, hogy termelésüket olcsó munkabérű országokba – például Mexikóba, Kínába – telepítsék át, viszont termékeiket a nagy vásárlóerejű amerikai piacon értékesítsék anélkül, hogy ezért behozatali vámot fizetnének.

Az új elnök szerint ez a szisztéma és a bevezetni tervezett TPP az Egyesült Államok hagyományos ipari régióinak további elnéptelenedését és az amerikai munkásosztály elszegényedését okozta volna, és a néppel szemben a nagy cégek érdekeit szolgálná.

A szabadkereskedelmi egyezményeknek a nyugati ipari országok gazdaságára gyakorolt hatása a júniusi Brexit-népszavazás kimenetelében is fontos szerepet játszott. Az elsősorban tőkeexportáló Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában a bírálat lényege az, hogy a tőkét kiszippantják az országból, a nagy cégek más országokban teremtenek munkahelyeket. Ezzel szemben azokban az országokban, amelyek működő tőkét importálnak – mint például számos közép-európai ország –, a szabadkereskedelmi egyezményeket elsősorban befektetővédelmi szabályaik miatt támadják.

Ebben az összefüggésben az elmúlt években nagy figyelem övezte a szabadkereskedelmi megállapodások vitarendezési szabályait. Az egyezmények többek között azzal igyekeznek a nagy cégek kedvét növelni a külföldi befektetésekhez, hogy az aláíró államok bizonyos alapvető normákat garantálnak a befektetőkkel szemben. Ilyen előírások például a méltányos bánásmód, a befektetés teljes biztonsága, illetve a kártalanítás nélküli kisajátítás tilalma.

Az egyezmények általában jogorvoslati lehetőséget biztosítanak a befektetőknek arra az esetre, ha a befektetés helye szerinti állam álláspontjuk szerint megsérti ezeket a normákat.

A hatályban lévő szabadkereskedelmi, illetve befektetésvédelmi egyezmények többsége választott bírósági kikötést tartalmaz a befektető és a befektetési állam között felmerült jogvitában. Egy választott bírát a befektető, egyet pedig az alperes állam jelöl, és általában vagy együttesen jelölik ki a tanács elnökét, vagy pedig a felek által jelölt két választott bíró választja ki az elnököt.

A befektetésvédelmi egyezmények kritikusai szerint ez túl nagy teret ad a visszaéléseknek. A befektetők olyan esetekben is méltánytalan eljárásra vagy közvetett kisajátításra hivatkozhatnak, amelyekben a fogadó állam mindössze a befektetővel szemben érvényesít bizonyos közegészségügyi, környezetvédelmi vagy pénzügyi szabályozási jogszabályokat.

A befektetők általában azzal érvelnek, hogy a döntés meghozatalakor nem látták előre a vitatott jogszabályt, és annak bevezetésével az ő jogos érdekeiket és elvárásaikat sértette meg az adott állam. Az egyezmények előírásai általában tág értelmezést tesznek lehetővé, így a vitát eldönteni jogosult választott bírák között nem nehéz olyat találni, aki a befektetőnek kedvező értelmezést képviseli.

A befektetőknek ezért esélyük van arra, hogy akár egy mindenkire egyformán kötelező jogszabályi előírás miatt is pert nyerjenek az egyezményben részes állam ellen, és gyakorlatilag mentesüljenek a belföldi társaságokra kötelező szabályok alól.

A kritikák miatt az elmúlt években új fejlemények jelentkeztek a befektetési viták rendezésének szabályaiban. Az Európai Unió és Kanada között nemrég megkötött szabadkereskedelmi megállapodás (CETA) már nagyon pontosan és nagyon szűken meghatározza azokat az eseteket, amelyekben a befektetők méltánytalan bánásmódra hivatkozhatnak. Ugyanígy mindkét egyezmény beépített egy gyorsított eljárást, amellyel meg tudják akadályozni a megalapozatlan befektetői igények elbírálásának elhúzódását.

A legjobb az lenne, ha még több ilyen, jól szabályozott partnerség jönne létre. Félő azonban, hogy nem ezen az úton járunk.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.