Theresa May a tervek szerint néhány héten belül benyújtja Nagy-Britannia kérelmét, amely szerint a szigetország – függően a tárgyalások komplexitásától – elhagyja az Európai Uniót.
Brit és magyar részről többször elhangzott, hogy a két ország egymás szoros partnere kíván lenni a Brexit-tárgyalásokon, valamint Nagy-Britanniának az EU-ból való kilépését követően is. Sőt, Szijjártó Péter külügyminiszter azt is felvetette, hogy Magyarország tárt karokkal várja azokat az áttelepülést fontolgató vállalatokat, amelyek az EU-ban kívánják tartani fő székhelyüket. Érdemes számba venni, milyen változásokat hoz a Brexit egy olyan területen, amelyen eddig is igen szoros volt az együttműködés. Úgy tűnik ugyanis, hogy nemcsak a cégekért folytatott verseny fokozódik a Brexit kapcsán, de a jog is megváltozik.
Jelenleg a brit és a magyar versenyhivatal is tagja az EU-s versenyhatósági hálózatnak, amely – az Európai Bizottság vezetésével – rendkívül hatékony fóruma a versenykorlátozó piaci gyakorlatok elleni küzdelemnek. A hatóságok ezen a hálózaton keresztül értesítik egymást, ha kartelleljárást vagy ágazati vizsgálatot indítanak, és információkat cserélnek, ha előzetes bejelentés nélküli „hajnali rajtaütést” tartanak egyes cégek székhelyén. A brit kilépéssel az együttműködés a jelenlegi formájában meg fog szűnni, vagy legalábbis jelentősen lazul. A bizottság a Brexitet követően már nem lesz jogosult „hajnali rajtaütést” tartására a szigetországban.
A tagállami kartelljogi rendelkezéseknek most még összhangban kell állniuk az EU-s versenyjogi szabályokkal. A Brexitet követően ez már nem terheli Nagy-Britanniát, így saját, országspecifikus kartelljogi szabályokat vezethet be. Ez a más tagállamokból érkező társaságok számára azzal jár, hogy mivel a Brexitet követően a brit versenyjogi jogalkalmazást már nem kötik az EU-s szabályok és a luxembourgi bírói fórumok joggyakorlata, ezért figyelniük kell arra, hogy magatartásuk a brit versenyjogi normáknak is megfeleljen. Az EU-ban üzletelő brit cégeknek a Brexit után is be kell tartaniuk a kartellek és az erőfölénnyel való visszaélés tilalmára vonatkozó uniós rendelkezéseket.
A Brexitet követően egy európai dimenziójú fúziót nemcsak az Európai Bizottságnak mint uniós versenyhatóságnak kell majd bejelenteni engedélyezés végett, hanem a brit versenyhatóságnak is. Ennek nyilvánvalóan magasabb tranzakciós költségvonzata lesz, azonban ennél is fontosabb, hogy a szerződő felek számára a két eljárás kimenetelének esetleges különbözősége súlyos jogi és üzleti kockázatokat rejt magában. Elég arra gondolni, hogy messzemenő hatásai lehetnek, ha a két versenyhatóság különböző típusú kötelezettségeket ír elő a fúzió engedélyezésének feltételeként.
Abban az esetben, ha Nagy-Britannia kilép az EU-ból, visszakapja jogosultságát arra, hogy – az EU által tiltott – állami támogatásokat adjon brit és egyes külföldi vállalatoknak. Ez a lehetőség különösen annak fényében figyelemre méltó, hogy az EU kemény harcot folytat azokkal a tagállamokkal, amelyek jelentős adókedvezményekben részesítettek egyes nemzetközi nagyvállalatokat (például Starbucks, McDonald’s, FIAT). Ugyanakkor az állami dotáció joga nem jelenti azt, hogy a Brexittel a brit kormány majd nyakra-főre adhat állami támogatásokat. Ennek oka, hogy a WTO – ugyan lényegesen lazábban – szintén szabályozza, hogy egy adott ország milyen kedvezményben részesíthet egyes cégeket.
A közelmúltban közzétett európai uniós irányelvet a brit jogalkotó is átültette a jogrendjébe: ennek révén könnyebben és hatékonyabban érvényesíthetik kártérítési igényeiket a versenyjogi jogsértéseket elszenvedő vállalatok és fogyasztók. A Nagy-Britanniában működő bíróságok kiszámíthatósága és professzionalizmusa miatt a kárt szenvedők előszeretettel használják a szigetországi bíróságokat a keresetük előterjesztésére (erre jó példa a közelmúltban a Mastercard ellen előterjesztett igény, amelyben a felperesek 19 milliárd font kártérítést követelnek versenyjogi jogsértés okán). Ez azonban könnyen változhat, ugyanis az uniós kartelldöntések a Brexitet követően formálisan már nem bírnak majd kötelező erővel a szigetországban, ami számottevő többletbizonyítási nehézséget fog okozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.