A privatizáció kapcsán – nem is véletlenül – sokaknak az állami vagyon elszórása jut eszébe, holott átlátható, hatékony módja is létezik a magánosításnak. Ez pedig a tőzsdén keresztüli értékesítés, amely biztosítja a privatizáció átlátható és minden szereplő számára optimális módját. Létezik ugyanakkor még egy, legalább ilyen fontos aspektus. A magyar gazdaság egyik jelentős szerkezeti problémája, hogy nincsenek nagy méretű, versenyképes és régiós hálózattal rendelkező nagyvállalatai, még ha erről mostanában kevesebb szó esik is a kkv-szektor folyamatos előtérben tartása mellett. Ennek a szektornak is nagy segítség lenne, ha magyar nagyvállalatokon keresztül tudna bekapcsolódni a regionális piacra és exportbevételre szert tenni a hazai mellett.
Pontosabban azért három ilyen vállalatot tudunk azonosítani, amelyeket szokás a magyar gazdaság zászlóshajóinak is nevezni. Ez a mindenki által ismert OTP–Mol–Richter triumvirátus. E nagy cégek érdemi hazai hozzáadott értéket állítanak elő, jelentős szereplői a regionális piacnak, és több helyütt a világpiacon is jelen vannak. Mi a közös alapvető fundamentum ebben a három vállalatban? Az, hogy mindhárman a Budapesti Értéktőzsdén nőttek nagyra a privatizációt követően, és most is aktív szereplői a parkettnek, és nem tűntek el ilyen-olyan mutyikon keresztül a történelem süllyesztőjében, vagy váltak multicégek hazai lerakataivá. Természetesen nem az állam feladata, hogy versenyképes nagyvállalatokat „hozzon létre”. Legalábbis erre nekünk az EU-ban már lehetőségünk sincs, mint azt tette több ázsiai feltörekvő, mára már fejletté vált ország, elég sikeresen.
Viszont azzal tudná ezt a folyamatot az állam katalizálni, hogy a jelenleg kizárólag állami tulajdonban lévő nagyvállalatokat a tőzsdei bevezetéssel kényszerítené jóval hatékonyabb és eredményesebb működésre, versenyre a piaccal, és megadná a lehetőséget nekik, hogy regionális nagyvállalattá nőjenek a most mindössze három magyar nagyvállalat mellé. Az állami cégek részvényeinek tőzsdére vitele jelentős új befektetői réteget vonzana a tőzsdére, ami a többi magyar cég számára is vonzóbbá tenné a hazai piacot, és nem Londonban mennének tőzsdére a magyar vállalatok, ahogy azt látjuk napjainkban. Ezen állami vállalatok hatékonysága, továbbá működésük transzparenciája is radikálisan megugrana, amint folyamatos tőzsdei teljesítménykényszer hárulna rájuk. Ez a teljes nemzetgazdaságban pozitív hatást fejtene ki e vállalatok magas fokú integráltsága miatt. Ezenfelül a lakosság és a kkv-k is rendszeresen részesülhetnének a részvényeik megvásárlásán keresztül e vállalatok teljesítményéből és eredményéből, mindamellett, hogy az állam megtartja többségi, 51 százalékos részesedését és a stratégiai kontrollt felettük, ahol ezt a nemzetbiztonsági érdek megkívánja.
E vállalatok alapvetően az MVM, Magyar Posta, Szerencsejáték Zrt., MÁV Zrt. kört jelentenék, illetve minden más nagyobb méretű és üzleti alapon működtethető állami gazdasági társaságot, amelyeknél a méretük miatt a tőzsdei bevezetésből eredő hatékonyságjavulás a teljes reálnövekedést képes lehet megemelni. Továbbá ez a költségvetésnek is komoly bevételt generálna, amiből az állam finanszírozni tudná az egyéb, versenyképességet növelő beruházásait. A felsorolt vállalatok mindenképpen tőzsdeérettnek nevezhetők, és meglenne a lehetőségük regionális szereplővé válni. Ám erre csak akkor lesz lehetőségük, ha tőzsdei teljesítménykényszer és átláthatóság alatt működnek. A befektetők és a potenciális üzleti partnerek csak így vennék őket komolyan a régióban, akár piacra lépésről, akár akvizícióról van szó. Tőzsdei jegyzettség hiányában ezek a nagy potenciállal rendelkező vállalatok le vannak írva az üzleti életben, mint átláthatatlan, a helyi politika által bármikor rángatható mamutok.
Ezzel új blue chip papírok jelennének meg a hazai piacon, amiből most óriási hiány van. Egy ilyen tőkepiaci pezsgés több magyar vállalkozást vonzana a piacra, ahol zárt körű családi kisvállalatból regionális nagyvállalattá válhatnak előbb-utóbb. A tőzsdén keresztüli privatizáció bevett gyakorlat például a nálunk erősebb növekedési potenciállal rendelkező Lengyelországban is, a 30 legnagyobb lengyel tőzsdei cégből 14 többségi állami tulajdonban van. De több ilyen példát találni a francia, a német, a dél-koreai, illetve a japán tőzsdéken is, ahol a versenyképességi előnyükhöz jelentős részben az ottani tőkepiac fejlettsége, illetve a többségi állami tulajdonú vállalatok folyamatos tőzsdei megmérettetése is aktívan hozzájárul, ami jó példával szolgálhatna számunkra is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.