A Magyar Nemzeti Bank értékelése szerint a hazai bankrendszer az egyik legdrágábban működő a régióban. Ezért újabb intézkedéseket helyeztek kilátásba, hogy régiós szintre szorítsák vissza a banki költségeket. Helytállónak érzi a kritikát?
A magyar bankrendszer saját tőkéje mintegy 3600 milliárd forint. Az MNB vezetőinek 2014-ben publikált, a jövedelmező bankrendszer ismérveiről szóló tanulmánya szerint a szektornak 10-12 százalékos tőkearányos nyereséget célszerű elérnie. A tavalyi évben a banki profitokat olyan egyszeri tételek javították, mint a korábban megképzett értékvesztések visszaírása (ami egy felívelő piacon természetes), a VISA kártyatársaság struktúraváltásából következő egyszeri bevétel és olyan – zömében külföldről származó – osztalékbevételek, amelyek megtermelődésére a hazai bankrendszernek nem volt ráhatása. Ha mindezeket levonjuk, akkor a magyar bankok fenntartható jövedelmezősége 200 milliárd forint körül alakul, ami 6 százalék körüli tőkearányos megtérülést jelent. Ezzel a szinttel a régióban gyakorlatilag a legkisebb jövedelmezőséget biztosítja a tulajdonosainak a hazai bankrendszer. Ha az eszközarányos költség oldaláról közelítjük a kérdést, akkor a nemzetközi számvitel szerint a működési költségeknél kell elszámolni az állami extra terheket. A tranzakciós illeték, illetve a bankadó mintegy 250 milliárd forintos összege a hatékonysági mutatókban is meghatározóan visszaköszön.
A szabályozó mindenesetre versenyt támaszt. Mit gondolnak a minősített fogyasztóbarát lakáshitelről, az MFL-ről?
Kicsit távolabbról kezdeném. Még a hatékonysági mutatóknál kellett volna említeni, hogy a magyar átlagos hitelösszeg messze alacsonyabb, mint a környező országokban. Az átlagos lakáshitel Magyarországon 40 százaléka a csehországinak, harmada a szlovákiainak és a lengyelnek, s mindössze 8 százaléka egy átlagos német hitelnek. Ebben természetesen szerepet játszik az is, hogy az ingatlanárak a lakáspiac beindulása ellenére is alacsonyabbak, mint a környező országokban. Emiatt hitelfelvételkor a fix költségek sokkal kisebb összegre vetülnek. Ennek ellenére úgy látjuk, hogy az igényelt lakáshitelek 80 százaléka belefér a jegybank által megszabott 350 bázispontos felárba, bár itt is vannak komoly kockázatok.
Mire gondol?
A végrehajtási törvény márciusi módosítása – amely a becsérték 100 majd később 90 százaléka alatt nem engedi elárverezni a nem fizető adósok lakóingatlanait – olyan kockázati elemet hozott a piacra, amely megnehezíti a további kamatversenyt. Tudomásul kell venni, hogy a jelenlegi végrehajtási szabályok mellett Budapestet és néhány nagyobb vidéki várost leszámítva ilyen áron a fedezetek még az adósok erre irányuló szándéka esetén sem vagy csak rendkívül nehezen értékesíthetők. Ezzel a bankok extra kockázatot vállalnak, ha kisebb vidéki településeken hiteleznek. De a törvény nehézséget jelent a forrásszerzésnél is, hiszen a jelzálogleveleket lejegyző befektetők nem igazán tolerálják a fedezetek értékesíthetősége miatti bizonytalanságot. Ez nemcsak a jelzáloglevelek – s így a forrásköltség – megdrágulását hozhatja, hanem a piac fejlődését is akadályozhatja. Nehezebben lesz végrehajtható az MNB által előírt jelzáloghitel-finanszírozás megfelelési mutató (JMM) teljesítése, amelynek eredeti célja épp az volt, hogy a hosszú távú hitelekhez hasonló futamidejű források társuljanak, ezzel csökkentve a hitelezés rendszerszintű kockázatait.
Ha már kockázat: az MFL-nél úgy tűnhet, hogy mindenkire érvényes, holott az MNB is deklarálta, hogy a bankok egyedi kockázatvállalási döntése, felkínálják-e az adott fogyasztónak a kedvezményes hitelt. Nem tartanak attól, hogy az ezzel tisztában nem lévő ügyfelek méltatlankodni fognak, ha nem férnek bele a konstrukcióba?
Az elmúlt hónapokban a jegybank a lakáshitelek átlagos kamatszintjében megtorpanó csökkenést, sőt kismértékű emelkedést tapasztalt. Értékelésük szerint ugyanakkor ez nem a banki kamatemeléseknek a hatása, hanem annak, hogy egyre több gyengébb bonitású ügyfél számára is hajlandók kölcsönözni a hitelintézetek. A különbség a kamatok között néhány tized százalékpont. Ráadásul a bankok versenyében ez a kamatkülönbség is eltűnhet, ha az ügyfelek tudatosan próbálják megtalálni a legkedvezőbb megoldást – a magyar piacon 77 hitelintézet mintegy 500 termékkel igyekszik kiszolgálni az ügyfelek változatos igényeit.
Felmerült a családi otthonteremtési kedvezmény (CSOK) átalakítása. Mi erről a véleménye?
A bankszektor üdvözli, ha a használt lakásokhoz kapcsolt CSOK feltételei tovább javulnak. A hitelintézetek támogatták és támogatni fogják a CSOK minél szélesebb körű alkalmazását. Ezt az is alátámasztja, hogy a bankrendszer jelentős erőforrásokat, időt és pénzt fordított a CSOK támasztotta komoly adminisztrációs feladatok teljesítésére. A bankokban 250 teljes állású munkatárs foglalkozik a CSOK adminisztratív folyamataival, s emellett banki ügyintézők ezrei fogadják és tájékoztatják az ügyfeleket. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a CSOK támogatáshoz a legtöbb esetben hitel is kapcsolódik.
A kormány azzal elégedetlen, hogy a várakozásainál kevesebben veszik fel a CSOK-ot. Ön hogy látja a helyzetet?
Az idén mintegy 40 ezer igénylésre számítunk, a tavaszi hónapokban folyamatos volt a felfutás.
A CSOK természetesen összefügg az ingatlanpiac alakulásával. Hogyan látja, hány új lakás épül az elkövetkező években?
2018-tól éves szinten 25 ezer új lakás építése lehet a reális. Az új lakások építésére jótékony hatást gyakorolt a támogatási rendszer. Épp ezért szeretnénk, ha a CSOK felülvizsgálatakor a kormányzat a kedvezményes 5 százalékos áfaszintet megtartaná a lakásépítéseknél, s ezt előre meg is hirdetné. Már csak azért is, mert már most számos beruházó tétovázik, hogy beindítson-e nagy lakóházprojekteket. Ezek átfutása 2-2,5 év, s ha nem készülnek el 2019-re, akkor a jelenlegi szabályok szerint már nem vonatkozik rájuk a kedvezményes áfakulcs. Ez pedig újabb visszaesést borítékol a CSOK-piacon is.
A kormányzat érvelése szerint ideje, hogy az ingatlanfejlesztők is kockázatot vállaljanak – ezt tompította a csökkentett áfakulcs.
A kedvezményes áfa hatása legkevésbé a beruházóknál jelentkezett, ugyanis a telektulajdonosok gyorsan reagáltak, és legalább az áfacsökkentés mértékével vagy annál is jelentősebben drágították meg az építési telkek árát. Érdemes azt is figyelembe venni, hogy az építőanyagárak és a szakképzett munkaerő költsége is drasztikusan megnőtt. Épp ezért gondolom, hogy a következő években kulcsfontosságú lehet a kedvezményes áfa fenntartása. Az intézkedés nélkül az új lakások oly mértékben megdrágulhatnak, ami mellett a CSOK nem tud érdemi támogatást biztosítani az új lakásba költözést tervező családoknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.