BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Duna House

Csehországban is építkezésbe kezdett a Duna House franchise-hálózata

Aláírta első franchise-szerződését Csehországban a Duna House, az ingatlanpiaci vállalat további felvásárlásokat tervez. Máté Ferenc vezérigazgató-helyettes és Schilling Dániel, a befektetői kapcsolatok és akvizíciók vezetője a lapunknak adott interjúban jelezte: egyszerre akarnak növekedési sztori és osztalékfizető vállalat lenni.
2017.11.07., kedd 11:29

A Duna House első féléves jelentésében növekvő bevételt, de csökkenő profitot jelzett. Mennyire elégedettek ezzel?

Máté Ferenc: Egyértelműen növekvő pályán van a cégcsoport. A tavalyi első fél évhez képest csökkenő nyereséget két tényező okozta. Egyrészt az éves bázis nagyon magas volt: tavaly márciustól a hitelközvetítői jutalék legfeljebb 2 százalék lehet, előtte több mint a kétszerese volt. A tavalyi első féléves eredményt még megdobta a magas jutalék. A másik tényező a legnagyobb lengyel ingatlanközvetítő, a Metrohouse teljes konszolidációja volt, ez 2016-ban az első negyedéves számokban még nem volt benne. Emellett jelentős egyszeri tétel volt az ingatlanportfóliónk egy részének átértékelése és értékesítése, ennek nagyjából 170 millió forintos eredményjavító hatása lett tavaly.

Schilling Dániel: Az adózott eredmény szintjén további egyszeri különbséget jelentett a két fél év között a MyCity fejlesztési projektjeinek átértékelése, ami a piaci árak emelkedését követte le tavaly. A projektet az idei első fél évben konszolidáltuk, mivel március közepén jó áron sikerült megvennünk partnerünk 50 százalékos részesedését. A tranzakción 140 millió forintos számviteli eredményt értünk el.

M. F.: A profit tehát egyszeri tételek miatt csökkent éves bázison, a fő üzletágak nyereségesek, az eredményesség növekedett, akár a franchise üzletágat, akár a MyCityt, akár a pénzügyi termékközvetítést nézzük.

DunaHouse interjú . (b-j) Schilling Dániel, befektetői kapcsolatok, Máté Ferenc, vezérigazgató-helyettes. foto: Vémi Zoltán. Budapest, 2017.10.26.

A cseh üzletről kevés információt hallani, hogyan halad a terjeszkedés?

M. F.: Csehországban saját irodát nyitottunk. Nem vittük át a teljes szolgáltatási portfóliónkat, csak a sajátiroda-üzletágat. Három hete írtuk alá az első franchise-szerződést, remélhetőleg még az idén, de legkésőbb márciusig megnyílik az első franchise iroda. Várakozásunk szerint a cseh üzlet még jövőre sem lesz nyereséges, de a veszteség csoportszinten elenyésző.

A lengyel piacon viszont már nyereségesek voltak.

S. D.: A második negyedévben már profitot termeltünk, vélhetően az egész üzleti évünk nyereséges lesz. Óriási potenciál van Lengyelországban. Igaz, hogy nehezen látható át a helyi ingatlanpiac, a fejlettsége a 2005-ös magyar állapotok közelében lehet, kezdetleges a hálózatosodás. Miénk ugyanakkor a legnagyobb lengyel hálózat, bár irodaszámban még így sem érjük el ott a hazai méretünk felét se, hiába 38 milliós az ország lakossága.

M. F.: Jelentősen átalakítottuk a Metro­house struktúráját. Átvittünk sok know- how-t, szigorítottunk a többi közt például a hitelközvetítési rendszeren. Emiatt elvesztettünk pár franchise-partnert, de a hálózati tisztulás nem járt drasztikus forgalmi visszaeséssel, az új partnerek jobban illeszkednek a rendszerünkbe, van sok új szerződésünk, amelyek hamarosan látszanak majd az eredményekben. Arra számítunk, hogy három-öt éven belül a hazaihoz mérhető hálózatunk lesz Lengyelországban.

Bővítik az ottani portfóliót?

M. F.: A Metrohouse-nál az akvizíció óta nagy figyelmet fordítunk arra, hogy a hitelközvetítés felnőjön az ingatlanközvetítés mellé, és a cég egy integrált ingatlan- és hitelközvetítővé fejlődjön. Ingatlanberuházásokat egyelőre nem tervezünk, akkora potenciál van a hálózati működésben, hogy egyelőre csak erre fókuszálunk.

További akvizíciókat terveznek?

S. D.: Mindenképp. Amint teljesítjük az idei évre vállalt számokat, elkezdhetünk újabb célpontokat keresni. Új piacainkon az ingatlan- vagy a hitelközvetítésben meghatározó cégeket keresünk. A meglévő piacokon pedig olyan cégek iránt érdeklődünk, amelyek szervesen kapcsolódnak a lakóingatlan-piachoz, és amelyek révén bővíteni tudjuk az ügyfélkörünket. Lengyelországban az eddigi ingatlan- és hitelközvetítés mellé több üzletágat is indíthatunk, a cseh üzlet azonban még gyerekcipőben jár. De Magyarországon is lehetnek olyan kapcsolódó tevékenységek, amelyek érdekessé válhatnak. Példaként a relokációs tevékenységet vagy a lakóingatlan-kezelési szolgáltatásunk szélesítését említhetem.

Vannak már konkrét célpontjaik?

S. D.: Pár tárgyalás előrehaladott szakaszban van, de annyira nem, hogy beszámolhassunk róla. Egyébként teljes Európában gondolkodunk. Nem célországaink vannak, hanem célterületeink, ahol a legnagyobb hozzáadott értéket érhetjük el. E körben különösen fontos a lengyel példa: megmutattuk, hogy egy veszteséges céget képesek vagyunk az átvétele után felrázni és eredményessé tenni.

Honnan szereznek forrást a felvásárlásokhoz?

S. D.: Attól függ, mekkora a célpont. A 2 és 20 millió euró közötti sávban figyeljük a cégeket. E sáv alján saját forrásból, a közepénél hitelből oldjuk meg a vásárlást, a tetején pedig bankkölcsönnel és újabb részvénykibocsátással tervezzük a finanszírozást. Az intézményi befektetők már tudják, hogy az IPO csak a kezdet volt, középtávon szeretnénk további részvénykibocsátásokat.

A vállalat tőzsdei bevezetése óta alacsony a papírok forgalma, és több mint 7 százalékot esett az árfolyam. Nem érdekli a piacot a Duna House?

S. D.: A befektetők kivárnak, figyelik, mit csinálunk, elérjük-e azokat a számokat, amelyeket év elején ígértünk. Az elemzők szerint a papírok célára 4500-4600 forint, a 3700 forint körüli aktuális árfolyam tehát nagyjából 20 százalékos diszkontot jelent. Az év elején 750 millió és 1 milliárd forint közötti nyereséget ígértünk, ennek alsó határát később 850 millióra emeltük. Amint hozzuk a számokat, megnő a befektetői bizalom, korrigálhat az árfolyam. Fontos az is, hogy a hazai tőzsdén az elmúlt évtizedben egy IPO sem volt kifejezetten sikeres, a befektetők gyakran vesztettek rajtuk. Az új cégekkel szemben hatalmasak az elvárások. Ezt értjük, és igyekszünk is megfelelni nekik.

M. F.: A Duna House folyamatosan profitot termel, amelynek nagyjából a fele osztalék: 3 százalék feletti az osztalékhozam. Az intézményi befektetők be akarnak skatulyázni minket, hogy vagy növekedési sztori vagyunk, vagy csak osztalékpapír, mi viszont mindkettő szeretnénk lenni. Több befektető keresett már bennünket, akik vásároltak volna papírt, de az alacsony likviditás miatt nem tudtak, mi pedig a mai alulértékeltség mellett nem kívánunk további paketteket eladni.

Érdemes még beszállni az ingatlanbefektetésekbe?

M. F.: Hely és lehetőség is van a bővülésre, erős évet zár a hazai piac. Növekszik a tranzakciószám, az ingatlanárak pedig a harmadik negyedévre reálértéken elérték a válság előtti szintet, és a makrokörnyezet is rendkívül támogató. Az ingatlanpiacon 7-10 éves ciklusok vannak, a mostani felfelé ívelő résznek csak az elején, közepén vagyunk. Ráadásul még érezhető a lakosság hitelundora, hiába nő a lakáskölcsönök állománya. Tranzakcióink 25-30 százaléka tartalmaz hitelkonstrukciót, a maradék saját forrásból történik. A piac helyzetét jól jelzi, hogy sikeres és stabilan rendkívül jó hozamot hoz az Impact lakóingatlan-alapunk. A Duna House alapító tulajdonosai maguk is 500 millió forintot raktak a lakásalapba, ez mindennél pontosabban mutatja, mennyire bízunk a fellendülésben.

A saját projektjeik hogyan állnak?

M. F.: Összesen négy projektünk fut a MyCity márkanév alatt, kettőnél már elkezdődött a kivitelezés is. A Reviczky ligetet nemsokára befejezzük, a lakások 70 százalékát már értékesítettük. Legnagyobb projektünk, a Forest Hill lakópark 30 százalékos értékesítésnél jár, 2018 végére fejezzük be a kivitelezést. Itt a munkaerőhiány pluszköltséget okozott, de ezt érvényesíteni tudtuk az eladási árakban. A MyCity Residence projektnél 30 százalékot adtunk el, és nemsokára indul a kivitelezés, az Írisz háznál pedig most pályáztatjuk a kivitelezőt. A négy projektünkből a MyCity Residence 50 százalékban, a többi 100 százalékban a cégcsoportunk része.

Gondolkodtak azon, hogy szabályozott ingatlanbefektetési társaságot (SZIT) alapítsanak?

M. F.: Tisztában vagyunk az intézménnyel, és jónak tartjuk, de egyik projektünk sincs az ötmilliárd forintos határ felett. Ha tovább csökkennek a SZIT-tel kapcsolatos limitek, újra elővesszük a témát.

Melyek a hosszú távú terveik?

M. F.: Egy európai szinten jelentős ingatlanpiaci szereplő felépítése a célunk. Ehhez minden piacon és üzletágban nagy növekedést szeretnénk elérni, és fontos célunk a további terjeszkedés is. Most úgy látjuk, hogy a fókuszban mindig is az ingatlan- és hitelközvetítés lesz, de aktívan keressük a kiegészítő tevékenységeket is.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.