Az autóipar digitális átalakulása nem csupán a gyártók ügye, de lehetőségeket és feladatokat teremt az ágazat többi szereplőjének, így a magyar beszállítóknak is.
Hazánkban, ahol a személygépkocsik átlagéletkora 14 év, még nehéz elképzelni a vezető nélküli (feltehetően elektromos) robottaxik világát. Pedig a technológia már rendelkezésre áll ahhoz, hogy akár a tömegközlekedéssel is versenyre kelhessen egy olcsó és magas színvonalú szolgáltatás. Az UBS bank nemrég azt vizsgálta, milyen változásokat hozhat a robottaxik elterjedése, és az elemzők úgy találták: ezen változások zöme az utasok szempontjából pozitív. A háztartások akár évente 5000 eurót is megtakaríthatnak, ha saját autó helyett a robottaxis szolgáltatást választják, a városok személyautó-állománya így akár felére is csökkenhet, jelentősen mérsékelve ezzel a légszennyezést. Az autószektor számára ugyanakkor elgondolkodtató, hogy a ma még csak pilot projektekben tesztelt megoldás elterjedésével az újautó-eladások csökkenhetnek, hosszabb távon akár 10 százalékkal is.
Az efféle kihívások fényében nem csoda, hogy az autógyártók globálisan évente mintegy 100 milliárd dollárt költenek kutatás-fejlesztésre, és az sem meglepetés, hogy az innovációk túlnyomó többsége szoftverekben és ezekhez kapcsolódó új szolgáltatásokban jelenik meg.
E szektorban is az üzleti modellek transzformációjának vagyunk tanúi, elmosódnak az autóipar eddig világos határai, és új lehetőségek teremtődnek az ökoszisztémák számára.
A járműipar átalakulása Magyarországon is kiemelt jelentőségű folyamat – gondoljunk csak az épülő, önvezető autókat tesztelő zalai pályára vagy az elektromos autók elterjedését, használatát támogató célkitűzésekre.
A hazai autóipari szektor a teljes export mintegy ötödét adja, és csaknem 170 ezer ember megélhetését biztosítja, akiknek többsége nem a nagy autógyárakban, hanem a beszállítói láncban dolgozik. Elengedhetetlen tehát, hogy az autóipar magyarországi beszállítói is lépést tartsanak a korral. Ez pedig a digitalizáció. Ha ugyanis mind több hazai autóipari beszállító kezeli folyamatait összehangolt, egységes digitális platformon, akkor sokkal könnyebben tudnak alkalmazkodni a jövőben még inkább változó megrendelői igényekhez is.
Ehhez nem csupán az alaptevékenységüket kell még jobban hozzáigazítaniuk a gyártók elvárásaihoz, de az innováció terén is magasabb sebességre szükséges kapcsolniuk. Valamennyi egységüknek – a beszerzéstől a HR-en keresztül az értékesítésig – készen kell állnia arra, hogy azonnal végrehajthassák a szükséges átalakításokat, fejlesztéseket, vagy új piaci réseket találjanak. Utóbbi esetében például üzleti kereskedelmi hálózatok tudnak segíteni. Egy-egy saját, innovatív termék, gyártási képesség piacra vitele megvalósulhat már anélkül, hogy vásárokra kelljen utazni, hiszen közvetlenül akár a másik kontinensen lévő gyártó figyelmébe kerülhet az adott szolgáltatás. Fel kell készülni a munkaerő – jogosan – megváltozó természetére is: ha valaki nem kapja meg azt a „munkavállalói élményt”, amelyről a szektorában dolgozó ismerőseitől hallhat, könnyen átcsábíthatja a konkurencia.
E megoldások már nem csak a „nagyok játékai”, a hazai kis- és középvállalatok számára is elérhetők. Kifejezetten igaz ez a gyártósornál már bizonyított technológiákra, úgymint az IoT, a memóriaalapú számítástechnika, a mobilitás és az összekapcsoltság. Ezek valós idejű képet adnak az egész üzem állapotáról, optimalizálják az eszköz-, erőforrás-felhasználást, feltárják, megelőzik a korábban rejtve maradó hibaforrásokat, és a legalkalmasabb időpontot képesek kiválasztani a beavatkozásra. Ez mind az ipar 4.0, a robotizáció előszobája.
Azt hiszem, a fejlesztésre, a jövőre való felkészülésre csak egy időpont alkalmas: most. Késő lesz ugyanis akkor a következő fokozatba kapcsolni, amikor a környezetünkben mindenki lehagyott bennünket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.