Vajon szebb képet mutat-e Magyarországról a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pár hete megjelent első Versenyképességi jelentése, mint a nagy nemzetközi intézmények versenyképességi listái? A kérdés azért is indokolt, mert a kormányzat és az MNB vezetői több ízben is kritizálták, túlzottan szubjektívnek minősítették ez utóbbiakat. Vitatták, hogy a magyar gazdaság objektív kritériumok alapján is az EU sereghajtói közé tartozna, s úgy vélték, hogy Magyarország versenyképessége igenis javult 2010 óta.
Az MNB elemzésében a vizsgált indikátorok több mint 90 százaléka deklaráltan objektív, vagyis nem vélemény jellegű. A szubjektívnek nevezett mutatók figyelmen kívül hagyása azonban nem egyszerűen technikai kérdés, mivel ezzel részben kikerülhető a negatívumok okainak számbavétele. Például elkerülhető a szembenézés azzal, hogy a versenyképesség problémái mennyire vezethetők vissza a magyar modellre, illetve az ezzel adekvát gazdaságpolitikára. A jelentés például a termelékenység növeléséhez a „támogató üzleti és szabályozói környezet” kialakítását várja az államtól, ám ennek eszközeként főleg a közigazgatás digitalizálását és a bürokrácia csökkentését említi. Vagyis elfeledkezik például a tulajdon- és általában a jogbiztonság hiányáról, a siker lojalitástól, nem pedig a versenyben való helytállástól való függéséről, a korrupcióról, noha ezek igencsak befolyásolják a cégek működését. Ily módon fel sem vetődik olyan lépések szükségessége, amelyek érintik a nemzeti együttműködés rendszerét.
Hasonlóképpen: az elemzés bemutatja, hogy az üzleti szféra számára európai összehasonlításban magasak az energiaárak, illetve a bankköltségek; ennek gazdaságpolitikai okairól – így a rezsicsökkentésről vagy a bankadóról – azonban már említés sem történik. A politikai tabuk létét jól mutatja az is, hogy a jelentés gyakorlatilag meg sem említi az EU-támogatások gazdasági folyamatokban játszott lényeges szerepét, még a külső adósság csökkenése kapcsán sem.
Az MNB elemzése az egyes mutatókat az EU átlagához és a másik három visegrádi országéhoz hasonlítja. Ezekből azonban nem készül összegző, úgynevezett kompozit index, vagyis nemzetközi versenyképességi lista. Ennek híján természetesen az európai sereghajtók közé sem kerülhet Magyarország. A jelentés ugyanakkor rögzíti, hogy „Magyarország a legtöbb területen valóban elmarad a régiós társak teljesítményétől, bár annak mértéke számos esetben kisebb a szubjektív megítélésre is nagyban támaszkodó nemzetközi felmérések által tükrözöttnél”. Vagyis a jelentés lényegében megerősíti a nemzetközi listák figyelmeztetését, amelyek szerint igencsak nagy baj van a magyar versenyképességgel, azonban jórészt megelégszik a statisztikai tények rögzítésével, ajánlásaiban pedig tartózkodik a gazdaságpolitikai kritikától.
A tények azonban így is önmagukért beszélnek. A jelentés kiemeli, hogy „a munkatermelékenység terén még mindig nem érjük el a 2008-as válság előtti szintet, valamint elmaradunk az unió és a régió átlagos értékeitől”. Vagy: „az állami közigazgatási kiadások GDP-arányos mértéke Magyarországon számottevően meghaladja mind az Európai Unió, mind a V3-ak átlagát”, továbbá a magyar export és ipari termelés koncentrációja 2014-ben már meghaladta a visegrádi országok átlagát a high-tech szektoron belüli termelés visszaesésének, valamint a járműipar további térnyerésének következtében.
A jelentés egyik legfontosabb megállapítása szerint a magyar gazdaság számára a megfelelő mennyiségű és minőségű humán tőke biztosítása a legnagyobb feladat, ami az oktatási, egészségügyi és demográfiai trendek megváltoztatását igényli. E témák kapcsán az elemzés sokkal kritikusabb, mint a kormányzati retorika. Például megállapítja, hogy „a magyar diákok ugyan az elvárt módon megtanulják a tananyagot, ugyanakkor a tanultakat nem tudják megfelelő mértékben alkalmazni”, s különösen nagy probléma, hogy nálunk a régiós átlag duplája a korai iskolaelhagyók aránya. Tanulságos az is, hogy az egészségügyre fordított összes magyar kiadás magasabb a régiós átlagnál, ezen belül azonban az állami kiadásoké jóval átlag alatti. A potenciálisan elvesztett életévek száma (a megelőzhető okból bekövetkező halálozás) folyamatosan csökken, de a legmagasabb a régióban.
A jelentés 106 versenyképességi indikátort mutat be egy kis grafikon és a hozzá tartozó rövid elemzés formájában. E fontos és gyakran nem közismert tények rávilágítanak a magyar gazdaság erősségeire és gyengeségeire, s fontos diagnózissá állnak össze. Az átfogó változtatáshoz azonban előbb-utóbb a gazdaságpolitikai tabukkal is szembe kell nézni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.