Az előirányzottnál 70 százalékkal magasabb, csaknem 2 ezermilliárd forint lett az államháztartás központi alrendszerének 2017. évi pénzforgalmi hiánya . Ez nagyjából a GDP 5 százaléka, egy évtizede nem látott magas arány. A kormányzat az EU-transzferek akadozó beérkezése, illetve az egyre nagyobb havi deficitek láttán már hónapok óta jelezte a túllépés lehetőségét. A hangsúlyt azonban az EU által kiemelten figyelt eredményszemléletű deficit – a tervezettnél is kedvezőbbnek várt – alakulására helyezte. (Ebbe a hiányba nem számít bele például az EU-támogatások megelőlegezése.)
Az éves adatok múlt heti publikálásakor is az eredményszemléletű hiány 2 százalék körüli – a tervezett 2,4 százaléknál jelentősen, a maastrichti 3 százaléknál pedig sokkal kisebb – várható értéke és a GDP-arányos államadósság körülbelül 1,5 százalékpontos csökkenése állt a középpontban. Ez utóbbi is kedvezőbb a vártnál: az EU 0,8 százalékpontos államadósság-csökkentést vár el, a 2017. évi konvergenciaprogram pedig 1,1 százalékpontos csökkenést irányzott elő. Ezek szerint minden rendben van?
Nem egészen. Először is a 2 százalék körüli – az NGM decemberi előrejelzése szerint 1,9 százalékos – hiány elérése még nem vehető biztosra. A kormány 4,1 százalékos GDP-növekedési előrejelzése túlbecsültnek látszik, ehhez 2017 utolsó negyedévében 5 százalékos dinamikára lenne szükség. Ezért éves átlagban a 4 százaléktól inkább minimálisan elmaradó növekedésnek van esélye. Bizonytalan a GDP-deflátor nagysága is, bár ennek a 2017. évi konvergenciaprogram szerinti 2,9 százalékos, illetve az EU által ősszel becsült 2,8-es értéke igen közel esik egymáshoz. Végeredményben a 2 százaléknál inkább egy-két tizedszázalékkal nagyobb deficit várható. A tervezettnél azonban még ez is kedvezőbb.
A fő probléma nem is ezzel a kis eltéréssel, hanem a tendenciával van. Még az 1,9 százalékos arány is sokkal magasabb az EU-beli – az Európai Bizottság őszi előrejelzése szerint várható – 1,2 százalékos hiánynál. Míg az EU átlagában ez 2016-hoz képest 0,5 százalékpontos javulást jelent, Magyarországon az 1,9 százalék is csak stagnálás. 2017-ben a tagállamok negyedében szuficites egyenleg várható, s Magyarországon kívül csak öt másik országban – a régióban csak Romániában – várható 2 százalékot elérő vagy azt meghaladó deficit.
Ráadásul e tendencia várhatóan idén is folytatódik. A 2018. évi magyar költségvetés továbbra is 2,4 százalékos GDP-arányos deficitet irányoz elő, ami magasabb a 2017-re jelzettnél, miközben az EU-ban újabb 0,1 százalékpontos csökkenés várható. Magyarországon kívül csak két országban várható a hiány emelkedése. Az átlagosan csak szerény európai javulás főleg a szuficitek csökkenéséből adódik, a deficites országok jellemzően javítanak, vagy nem rontanak pozíciójukon. A javítás nem véletlen, a fenntartható növekedés megalapozását komolyan vevő országok a jó években – 2017–18-ban az európai konjunktúra kedvező, a régióba áramló EU-források lendületben vannak, a kamatok alacsonyak – igyekeznek csökkenteni deficitjüket, hogy aztán a rosszabbakban fiskális élénkítő eszközöket alkalmazhassanak. A magyar költségvetési politikát nem ez, hanem sokkal inkább választási megfontolások mozgatják.
A GDP-arányos államadósság – az Eximbank beszámításával és anélkül is – 1,5 százalékpontosra becsült 2017. évi csökkenése ugyancsak kérdőjeleket vet fel. A hatalmas pénzforgalmi hiány nyilvánvalóan növelte az államadósságot. Márpedig a csaknem 2 ezermilliárd forintos adósságnövekmény 4 százalékos GDP-volumennel és 3 százalékos GDP-deflátorral számolva ceteris paribus még kissé növelné is az adósságrátát. A javulás egy részét magyarázhatja, hogy a forint 2017 végén közel 1 forinttal erősebb volt, mint 2016 végén (ami csökkentette a devizaadósság forintban kifejezett értékét). De ezenkívül trükkös lépésekre – például a kincstári egységes számlán levő tartalékok átmeneti, erőltetett leszorítására – is sor kerülhetett. Ezzel együtt az adósságráta csökkenésének tényleges mértéke valószínűleg 1,5 százalékpontnál kisebb lehetett.
A bizottság prognózisa szerint az EU egészében 2017-ben 1,7 százalékponttal csökken az adósságráta, a Magyarországnál jobban eladósodott tíz EU-tag közül hatban 1,5 százalékpontnál nagyobb mértékben. Idén már csak egy nálunk eladósodottabb országban várható a magyarnál kisebb javulás. A magyar sikerek csak itthon világraszólók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.