Nagy meglepetés érte a hat magyar gázszolgáltatót privatizációjuk huszadik évfordulóján: újraállamosították őket. Nem mindegyiket. Első körben csak hármat (a Főgázt, Égáz-Dégázt); a maradék háromból kettő (a Kögáz és a DdGáz) maradt külföldi magántulajdonban. Az utolsó pedig (a Tigáz) átkerülhet olasz állami tulajdonból (papíron) svájci magántulajdonba, miután a MET csoport megállapodott az ENI-vel.
Teljes a zűrzavar. De ez nem újdonság: a magyar közszolgáltatók a kilencvenes évek óta keresik helyüket a változó világban. Az új, „félig állami, félig magán” modell nem fogja a zűrzavart megszüntetni. A magyar gázszolgáltatók tovább fognak hánykolódni államosítás és privatizáció között, egészen addig, amíg a döntéshozók fel nem ismerik: a közszolgáltatás ma már nem tulajdonról, hanem szabályozásról szól.
A fogyasztó szempontjából teljesen mindegy, hogy a számlát állami vagy magáncégtől kapja. A fogyasztót csak két kérdés érdekli: mennyi a számla végösszege, és hányszor volt áram- vagy gázkimaradás a számlázási időszakban. Márpedig a számla összege és a szolgáltatás minősége szabályozás (és nem tulajdon) kérdése. Teljesen mindegy, ki a tulajdonos, ha a szabályozás jó és kiszámítható.
Odüsszeusz tízéves kalandja rövid korzózásnak tűnik ahhoz képest, amit a magyar gázszolgáltatók az 1990-es évek közepe óta végigcsináltak. Voltak állami vállalatoktól (1993-ig) kezdve túlszabályozott zártkörű részvénytársaságokig (2010 óta) minden. Eltüntették a privatizációs szerződésekben megígért fehér foltokat (a gázszolgáltatásba be nem kötött területeket): a Tigáz például 60 százalékkal növelte a fogyasztók számát 1995 és 2007 között, ami európai szinten is kimagasló eredmény. Túlélték a vad liberalizációt (az EMFESZ-korszakot), majd ezrével vették vissza a szolgáltató nélkül maradt kisfogyasztókat. Az ukrán gázválságok (2006 és 2009) alatt heti hét nap, napi 24 órában dolgoztak, hogy a lakossági fogyasztó ne maradjon gáz nélkül. Aztán lettek egyes számú közellenség a rezsicsökkentés során: a 2010. évi LV. (ármoratórium) törvény óta erősen megszorító és hetente változó szabályozási környezetben működtek. Ezt is kibírták: a darwinizmus élő példái, a természetes szelekció magyar bajnokai.
Több mint húsz év hánykolódás után itt lenne az ideje, hogy a gázszolgáltatók megtalálják helyüket a magyar gazdaságban. A rezsicsökkentés után a visszaállamosítás (a nemzeti közműcég, előbb ENKSZ, ma NKM Nemzeti Közművek néven) tűnt a logikus megoldásnak: állami tulajdonba kerül a gázszolgáltatás, és ezzel vége a privatizációs kalandnak. De nem ez történt. Két szolgáltató maradt külföldi magánkézben, a Tigáz (a legnagyobb) pedig, úgy tűnik, átkerül magánkézből magánkézbe, ha a tranzakciót a Magyar Energia Hivatal jóváhagyja.
Mi a helyes szabályozói döntés? A már elkezdett újraállamosítást végig kell csinálni mind a hat gázszolgáltatónál: ezért a logika azt diktálja, hogy a legnagyobb magyar gázszolgáltatót most nem veheti meg egy (papíron) külföldi magáncég. Vagy mondja azt az energiahivatal, hogy a gázszolgáltatók szabályozása tulajdontól független: ha a tarifát és az ellátás minőségét szabályozom, akkor felőlem bárki lehet gázszolgáltató tulajdonos, feltéve, hogy van elég pénze az előírt befektetések, felújítások elvégzésére.
Nehéz kérdés, de a Magyar Energia Hivatalnak egyszerű dolga van: az osztrák gázrendszer-irányító, a Gas Connect 2016-os átszervezésénél e problémát egyszer már megoldották Ausztriában. Az OMV partnere a Gas Connectben az Allianz Biztosító lett.
Hogy kerül egy biztosító a vezetékes gázellátásba? Egy helyesen szabályozott (kiszámítható és hosszú távú) vezetékes közszolgáltató hasonló befektetési jellegzetességet mutat, mint egy kötvény: lassú, de biztos hozam, azzal a különbséggel, hogy a gázszolgáltatók esetében van időjárásfüggő volatilitás (ha hideg a tél, több gázt adnak el, és több lesz a bevétel). Ahogy az időjárás ellen egyre tökéletesebben lehet származékos termékekkel biztosítást kötni, úgy a vezetékes gázszolgáltatás egyre vonzóbb lesz a pénzügyi befektetők egy új csoportja részére. Biztosítók, nyugdíjalapok, nemzeti vagyonkezelők a csökkenő kötvényhozamok korában talán szívesen fektetnének kötvényszerű hozamot ígérő vezetékes közművekbe. De ennek alapfeltétele a kiszámítható és hosszú távú szabályozás.
Így lesz a Tigáz-részvények átruházásáról szóló energiahivatali határozatból bizalmatlansági indítvány: ha a hivatal bízik saját szabályozási gyakorlatában, akkor mehet a legnagyobb gázszolgáltató magánkézből magánkézbe. Ha nem, marad az újraállamosítás. Az állam mint tulajdonos valahogy meg fog egyezni az állami szabályozó hatósággal a fogyasztói gázárakról. Egészen addig, amíg egy kormánynak egyszer majd újra gyorsan készpénzre lesz szüksége, és meghirdeti az állami gázszolgáltatók privatizációjának V. 2.1. verzióját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.