Van még potenciál a gyógynövénypiacban?
Kezd kiveszni a gyűjtési kultúra, egyre kevesebb a gyűjtő, és sajnos a termőterületekről is egyre inkább kiszorulnak. Az erdőgazdaságok és a nemzeti parkok sem látják szívesen őket. A korábbi évek felvásárlási mutatói szerint 700–1000 tonna közötti alapanyagot dolgozunk fel évente.
Számos más cég is aktív ezen a területen. Hol helyezkedik el köztük a Herbária?
A sokszereplős piacon mi attól vagyunk egyedülállók, hogy egyszerre végzünk gyógynövény-feldolgozást és -gyártást, valamint kis- és nagykereskedelmi tevékenységet is folytatunk. Ezt jelenleg a gyógynövényiparon belül egyetlen más cég sem csinálja rajtunk kívül.
Milyen továbblépést céloznak meg a társaság kutatásai és fejlesztései?
Az éves árbevételünk 2-3 százalékát fordítjuk kutatás-fejlesztésre. Balmazújvárosban és Székkutason van egy-egy üzemünk. Székkutason szeretnénk egy új üzemegységet létrehozni, hogy a termelésbővítés révén a gyógyszeriparban és az élelmiszeriparban is szélesíthessük a portfóliónkat. És persze termékfejlesztések is folyamatosan zajlanak, hogy új dolgokkal jelenjünk meg a piacon, mert minden terméknek van egy életgörbéje.
Részt vesznek uniós pályázatokban?
2008 és 2014 között 193,5 millió forint támogatást nyertünk el. A felhasználási területük viszonylag széles: a hatóanyag-kutatástól a vállalatirányítási rendszer fejlesztésén át egészen a telephelyfejlesztésig ível.
Említette az életgörbét. Melyik terméké a leghosszabb?
A kamilláé. Mivel ez már több száz éve őshonos gyógynövény, biztosan nem tűnik el egyik napról a másikra. De pont ezeket a termékeket a legkönnyebb másolni. A monoteák (egykomponensű teák) piacán gombamód szaporodnak a konkurensek. Gyakran szembesülünk vele, hogy megjelent egy külföldi gyártó, vagy kinő a földből egy kis garázscég, egy lokális gyártó, és betasakolja például a kamillát.
Lehet még újdonságokkal előjönni ezen a területen?
A mintegy száz szaküzletből álló franchise-hálózatunk nagyon pontos visszajelzéseket ad a piac változásairól, amelyeket érdemes lekövetnünk. A monoteák közül újra piacra dobjuk az akácvirágot, de megjelenünk veronikafű- és szemvidítófű-teával is. Fejlesztés alatt vannak gyógyteakeverékek az alternatív gyógymódok kedvelőinek, és elindultunk a wellnessteák irányába is, amelyek kvázi funkcionális élelmiszerekként működnek majd. Az utóbbiak esetében az íznek, az élvezeti értéknek is fontos szerepe lesz.
Milyen most a társaság termékportfóliója?
Hét és fél millió terméket adunk el egy évben, ebből egymillió kozmetikum, néhány százezer doboz étrend-kiegészítő és reformélelmiszer, 3,5 millió doboz filteres tea és 2,5 millió tasakos szálas tea. Termékeink túlnyomó részét mi magunk állítjuk elő, de vannak bérgyártásban készülők is. Természetesen ezek esetében is ugyanolyan maximális minőségi követelményeket támasztunk, mint a saját termékeinknél.
Mi az új trend, merre nyitnak?
Új, 21. századi igényeket kielégítő kozmetikumok fejlesztése is zajlik, de ennél erősebb a reformélelmiszerek iránya. A piac egyértelműen ezt diktálja. Van már Himalája-sónk, eritritünk (egyfajta édesítőszer – a szerk.), útifűmaghéjunk. Látjuk a lehetőségeket, amelyeket a reformélelmiszerek kategóriájába be lehet még vonni. Nemrég voltam egy dubaji élelmiszeripari kiállításon, amelyen a fogyasztó teák, valamint a torokfájás, megfázás és köhögés elleni gyógynövényes cukorkák iránt volt óriási az érdeklődés.
A cukorkát kiken tesztelik?
Azt tudjuk, hogy a kakukkfű és a pemetefű csillapítja a köhögést, ennek alapján állítjuk össze a cukorkák hatóanyagát is, vagyis a régi népi gyógyászatra hagyatkozunk. Itt szeretném kiemelni, hogy nagyon odafigyelünk a termékeink minőségére. Az élelmiszer-előállítás teljes folyamatát átfogó IFS-rendszer követelményei szerint dolgozunk. Van ISO minőségbiztosítási rendszerünk és GMP-nk is (Good Manufacturing Practice), ez utóbbi főleg a gyógyszeriparban terjedt el.
Mekkora volt a Herbária tavalyi árbevétele a 2016-os, csaknem négymilliárd forint után?
Tavaly a cégünk belső vitái miatt volt egy kis megtorpanás (tulajdonlási viták voltak – a szerk.), de valóban, az elmúlt jó néhány évben folyamatosan növekedtünk. Ennek több oka van. Először is, alkalmazkodtunk a piaci változásokhoz. Bár egyre nehezebb felvenni a versenyt a korábban termékeinknek hagyományosan nagy forgalmat biztosító patikai csatornában a nagy tőkeerejű és marketing-költségvetésű nemzetközi gyógyszercégekkel, de teret tudtunk nyerni az egészségtudatos életmód terjedése révén a szuper- és hipermarketeken kívül a diszkontláncokban is. Az utóbbiak felfigyeltek a termékeinkre, és – ami korábban elképzelhetetlennek tűnt – az elmúlt években elkezdtünk velük is dolgozni. Erősödtünk a drogériákban is, de különösen arra vagyunk büszkék, hogy öt év alatt megduplázódott a saját hálózatunk forgalma. A bevételnövekedés másik oka, hogy folyamatosan új termékekkel tudunk megjelenni a piacon, amelyek jelentősen növelik a forgalmunkat.
Mikorra zárulnak le a társaság belső vitái?
Még vannak nyitott kérdések, de ezek mennek a maguk külön jogi útján. Tavaly áprilistól teljesen helyreállt a cég üzemszerű működése. Ettől az évtől az új igazgatóság az ágazati vezetőkkel az energiáit a fejlesztések előkészítésére tudja fordítani. Ez az év a reményeink szerint már az építkezés jegyében telik el.
Ennek egyik iránya az export. Mely ország a társaság legnagyobb külföldi felvevőpiaca?
Jelentős mennyiségű alapanyagot exportálunk Németországba egy másik cégen keresztül.
Miért másik cégen keresztül?
Van egy Herbaria Krauter Paradies nevű cég, amelynek Németországra megszerzett védjegyoltalma lehetetlenné teszi számunkra, hogy Herbária néven Németországba szállítsunk. De a német piac igényli a termékeinket. Főleg alapanyagot szállítunk nekik. Körülbelül termékeink 8-12 százaléka megy exportra.
Milyen új piacokra készül a Herbária?
Szeretnénk a skandináv és az arab piacra betörni, mert azt látjuk, hogy van igény a termékeinkre. A legjelentősebb készáruexportunk Kanadába megy, oda monoteákat viszünk, például hársfa-, csipkebogyó- és kamillateát, de Japánban is érdeklődnek e készítményeink iránt. Jelen vagyunk még jó néhány országban, például Dániában, Lengyelországban, Szlovákiában, Romániában és Angliában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.