A világ elmúlt évtizedeit a kereskedelem szinte korlátok nélküli bővülése határozta meg. Ennek megfelelően politikai és gazdasági elemzők sokáig kissé értetlenkedve fogadták Donald Trump amerikai elnök importkorlátozásokra utaló terveit. Az elmúlt hetekben a tervekből számos konkrétum is napvilágot látott. Az Egyesült Államok vámot vezetett be az acél és alumínium importjára, miközben a kínai technológiai és telekommunikációs eszközök behozatalára egy 60 milliárd dolláros vámcsomag előkészítése is megkezdődött. Az első reakciók mind a kínai, mind az európai vezetők oldaláról megfelelő válaszlépések megtételét helyezték kilátásba.
Az események megértéséhez érdemes az okokat gazdaságtörténeti kontextusban is vizsgálni.
Az USA-ban a kereskedelempolitikának hagyományosan erős a politikai tartalma. Még az alkotmány első cikkelye is kiemelve említi.
Ennek megfelelően az amerikai gazdaságpolitika mindig is pragmatikusan, az ország geopolitikai érdekeit szem előtt tartva kezelte a kereskedelem kérdését. Jó példa, hogy a 20. század első harmadában az akkor még épp a nagyhatalmi státusz felé igyekvő USA aktív kereskedelemszabályozással védte piacait, jelentős aktívumokat elérve külkereskedelmi egyenlegében. További fontos tény, hogy az USA folyó fizetési mérlege immár közel negyven éve folyamatosan deficites. A deficit finanszírozása ez idáig nem jelentett problémát, hisz a dollár stabilan tartotta a vezető világpénz pozícióját, így az amerikai eszközök még turbulens időszakokban is gazdára találtak. Ugyanakkor a tartósan deficites állapot egyre kényelmetlenebbé válhat. A passzív külkereskedelmi egyenleg a foglalkoztatási mutatók erős romlását okozta, miközben a kínai gazdaság felemelkedésével az euró mellett egy újabb kihívó is megjelent a dollár számára.
Itt érdemes egy pillantást vetni az érem másik oldalára. Számos közgazdász és immár az IMF szerint is: nemcsak a folyó fizetési mérleg tartós hiánya, hanem a többlete is kockázatot jelent a világgazdaság számára. Korábban a tartós külkereskedelmi többlet kialakulása viszonylag ritka jelenség volt, többnyire csak nyersanyagexportőr és pénzügyi szolgáltató központokkal rendelkező gazdaságokban alakult ki. A helyzet azonban megváltozott. Olyan nagy gazdaságokat is hosszú évtizedek óta a tartós aktívum jellemez, mint Kína, Németország, Svédország, Dél-Korea vagy épp Japán.
A nagy aktívumok természetesen az egyes gazdaságok szintjén sikert jelentenek, de hosszú távon számos káros hatásuk lehet.
Ezen gazdaságok más országok keresletéből fejlődnek, miközben kevésbé járulnak hozzá a globális kereslet bővüléséhez. Ráadásul az aktívumból halmozódó jegybanki tartalékokat koncentráltan egy-egy ország (leginkább az USA) állampapírpiacán fektetik be, nemkívánatos függőséget okozva. Eközben a deficitet felhalmozó országokban a külső adósság növekedésével súlyos sérülékenységi problémák épülnek fel. Végezetül a tartós aktívum kialakításának eszközei is gyakran megkérdőjelezhetők.
Összességében azt látjuk, hogy – a Kína felemelkedését övező geopolitikai átrendeződéstől függetlenül is – a világgazdasági trendek, a globális egyensúlytalanságok rendezését biztosító mechanizmus kialakulásának irányába mutattak. Természetesen a legjobb megoldás egy intézményesített nemzetközi mechanizmus lenne, amely nemcsak a deficittel rendelkező országok, hanem a jelentős és tartós többletet felmutató gazdaságok alkalmazkodási feltételeit is kialakítja. Ugyanakkor, mint oly sokszor a világtörténelemben, ezúttal is elképzelhető, hogy átfogó megoldások helyett előbb inkább egy mindenki számára komoly veszteségeket hozó harcban próbálnak igazságot tenni a felek. Az első lövések mindenesetre már eldördültek…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.