Az egyre jobban globalizált és digitalizált vállalkozások adóztatási módjának kérdése döntő fontosságú a nemzetközi kereskedelem és befektetések jövőbeli egészséges működése szempontjából. Sajnos az erről szóló viták elég zavarosak.
Kiemelt példája ennek az Európai Bizottság 2018 márciusában megjelent tervezete, amelyben egy uniós digitális szolgáltatási adó (DST) létrehozására tettek javaslatot. Ez főként a multinacionális technológiai nagyvállalatokra irányul, amelyek céges struktúrája lehetővé teszi, hogy a digitális tevékenységekből származó profitot alacsony adózású országokba helyezzék át.
Ha a DST hatályba lép, akkor annak árát leginkább Európa saját digitális ökoszisztémája és startupjai fogják megfizetni.
A javasolt DST, valamint néhány EU-tagállam elhamarkodott digitális adóztatási törekvései egy olyan idejétmúlt elképzelést tükröznek, amelyben a digitális vállalkozások különböznek a hagyományos cégektől. Ez a megkülönböztetés egyre inkább fenntarthatatlan, mivel teljes iparágak digitalizálódnak.
A nemzetközi társasági adózási szabályok értelmében a vállalkozások nyereségét abban az országban lehet megadóztatni, ahol fizikailag jelen vannak, de akkor nem, ha a kereskedés digitális eszközökön keresztül zajlik. A kérdést övező, gyakran heves viták azt a képzetet keltik, hogy a nagy multinacionális technológiai vállalatok hasznot húznak a helyi piacokból, használják a helyi infrastruktúrát, de közben nem vonatkozik rájuk adókötelezettség.
Ez az egyre szélesebb körben érvényesülő narratíva hozzájárult az Európai Bizottság DST-re vonatkozó javaslatához. Ahelyett, hogy a DST egy tisztességes és a vállalkozásokat támogató adókörnyezetet hozna létre, inkább erodálná azokat a kedvező hatásokat és lehetőségeket, amelyeket a digitális gazdaság felkínál a vállalkozásoknak és a fogyasztóknak.
A javasolt DST-nek – amelyet állítólag egy átmeneti megoldásnak szánnak, amíg a globális szabályozásra vonatkozó megállapodás létre nem jön – két konkrét hátránya van.
Egyrészt a vállalkozások bevételen és nem a realizált nyereségen alapuló adóztatása elviselhetetlenül nagy terhet fog róni az alacsony profitú és magas forgalmú cégekre.
A DST nagy valószínűséggel sok olyan európai technológiai startupnak okoz majd nehézséget, amely saját szegmensében globális vezető szerepre tett szert. Ez az alapvetően nem fair megközelítés torzítani fogja a versenyt, aláássa a vállalkozói kedvet, és hátráltatja a gazdasági növekedést.
A második probléma, hogy
valószínűleg a digitális adózási szabályozások kesze-kusza rendszere jön létre az EU-ban és azon kívül is.
Bár az Európai Bizottság azt állítja, hogy a javasolt DST-vel megelőzhető lenne, hogy párhuzamos szabályozások alakuljanak ki a tagállamokban, a legújabb brit, francia és olasz fejlemények ennek éppen az ellenkezőjét mutatják. Továbbá az elhamarkodottan kialakított, nem átgondolt uniós digitális adózási stratégia nemzetközi mintává válhat. Ez egy átláthatatlan globális adózási környezethez vezethet, aminek súlyos következményei lehetnek világszerte a kkv-k növekedése és fennmaradása szempontjából.
Biztató azonban, hogy az OECD jelentősen előrelépett a tekintetben, hogy a digitális adóztatás kérdésében konszenzus alakuljon ki. Erősen hiszem, hogy az OECD és a G20-ak szintjén való együttműködés kulcsfontosságú ahhoz, hogy egy fair és átlátható adószabályozás jöjjön létre a digitális szolgáltatásokat nyújtó cégek számára.
Amit mi szeretnénk, az egy fair, támogató társasági adórendszer, ami
elősegíti a növekedést, különösen olyan időszakban, amikor a gazdasági feltételek nem kedvezők.
A cégek adóztatásának továbbra is a realizált nyereségen kell alapulniuk, és elengedhetetlen, hogy globális konszenzus alakuljon ki egy egységes adózási keretrendszer kialakításáról.
Egy ilyen konszenzus kialakítására nem várhatunk tovább. A világgazdaság napról napra egyre digitalizáltabbá válik. A digitális cégekre kialakított egyedi adószabályozások, mint a DST, rövidlátó és nem a realitást tükröző intézkedések, amelyek végül mindenkinél kontraproduktívnak bizonyulnak.
Copyright: Project Syndicate, 2019
www.project-syndicate.org
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.