BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
fragmentáció

Visszaszerezhető a bizalom

Miközben a világ a technológiai fejlődés következtében egyre összekapcsoltabbá válik, a társadalmak soha nem látott szinten fragmentálódnak.
2019.01.28., hétfő 18:04

Erős a kísértés, hogy arra koncentráljunk, ami megoszt bennünket. A politika, a vallás és a kultúra egyaránt különböző világnézeteket kínál. Ez önmagában nem probléma. Mindannyian különbözők vagyunk. Csak nem a különbségeknek kellene meghatározniuk azt, hogy kik vagyunk. A megosztottság nem járul hozzá a fenntartható fejlődéshez, ahogy a legnagyobb társadalmi kihívásoknak sem segít megfelelni. Másképp kell gondolkodnunk arról, ami közös bennünk. A világot nem a pesszimizmus, hanem az optimizmus viheti előre. Ha jobb jövőre vágyunk, új alapokra van szükségünk.

Mindebben döntő a bizalom, ami ha jelen van, a legsúlyosabb kihívások is a legkecsegtetőbb lehetőségekké válhatnak. Ha viszont nincs meg bennünk, akkor az egység felett a megosztottság győzedelmeskedik. Márpedig a felmérések azt mutatják, hogy sok intézmény iránt történelmi mélypontra süllyedt a bizalom. Ez a bizalmi deficit káros hatást gyakorol társadalmunkra.

Miközben a világ a technológiai fejlődés következtében egyre összekapcsoltabbá válik, a társadalmak soha nem látott szinten fragmentálódnak. Ha erre ráeszmélünk, azzal már meg is tettük az első lépést.

A következő annak felismerése, ami kijelölheti az egység és a prosperitás felé vezető utat. Környezetünk védelmének fontosságával, a fenntartható fejlődés előnyeivel mindenki egyetért, ahogy az egyenlőség jelentőségével is. Így globálisan lehet gondolkodni – úgy, hogy közben figyelembe vesszük a helyi közösségek érdekeit is. Ezért van szükség olyan eseményekre, amilyen a Világgazdasági Fórum: szembesülnünk kell a világ bizonytalanságaival és félelmeivel, és meg kell találnunk rájuk a gyógyírt.

Ahhoz, hogy az intézményekbe vetett bizalom újraéledjen, az embereket kell előtérbe helyezni. Az intézmények és az emberek közötti kapcsolatokban gyökeres változásokra van szükség. Amint azt Hal Gregersen hangsúlyozta, a következő kérdéseket kell újra és újra feltennünk: Kik az ügyfeleim? Mi a véleményük, hogyan érzik magukat? Mit várnak tőlem annak érdekében, hogy jobbá tehessem az életüket?

Fotó: Pixabay

Ahhoz, hogy az emberi érzésekkel tisztában legyenek, az intézményeknek olyan eszközök állnak rendelkezésükre, amelyek nem is olyan régen csupán a politikai kampányok eszköztárában voltak jelen. Túlléphetünk a közvélemény-kutatásokon és a fókuszcsoportok megkérdezésén:

a kultúra olyan átalakítására van szükség, amely az intézményeken belül és kívül minden emberre kiterjed.

A jövőt valóban alakító intézmények nem csupán figyelnek és meghallgatnak, de azt is megmutatják, milyen út vezet az egyéni visszacsatolásoktól a kézzelfogható eredményekig. Ha így járnak el, azzal megmutatják: a bennünket elválasztó szakadékok korántsem olyan mélyek, mint amilyennek gondoljuk őket, és hogy minden egyéni tapasztalat magában hordozza a jövő alakításának lehetőségét.

Számtalanszor hallottuk: a fiatalok azon cégek iránt lojálisak, amelyek kiállnak egy cél mellett. A Cone Commu­nications által nemrégiben végzett felmérés szerint a vásárlók majdnem 90 százaléka olyan terméket választ, amely valamilyen értéket képvisel, és 80 százalékuk sohasem vásárolná meg azoknak a cégeknek a termékeit, amelyek tagadják a számukra fontos értékeket. A BBMG globális felmérésében

a megkérdezettek kétharmada mondta azt, hogy azokat a cégeket támogatja, amelyekről úgy véli, hogy hozzájárulnak a pozitív társadalmi változások előmozdításához.

Az érem másik oldala, hogy egyre többen vannak, akik elítélik azokat a cégeket (és nem is vásárolnak tőlük), amelyek tagadják az általuk vallott értékeket, vagy visszaélnek a személyes adataikkal.

Mit tehetnek az intézmények a bizalom visszaszerzése érdekében – anélkül, hogy elmosódna az állami és az üzleti szféra közötti különbség? Az átláthatóság biztosítása érdekében több új technológia is csatasorba állítható: ilyen például a blockchain, amely hatékony, fenntartható és nem utolsósorban etikus beszállítói láncok kialakítását teheti lehetővé. Feldolgozható és használható az a hatalmas adatmennyiség is, amely az emberi érzésekről tanúskodik: nincs szükség találgatásokra, csupán létre kell hozni a közös víziók iránti elkötelezettséget erősítő programokat és az általuk kifejtett hatást skálázó platformokat.

Eleanor Roosevelt szerint az élet célja, hogy mindent a legalaposabban megtapasztaljunk, hogy bátran nézzünk a jövőbe – anélkül, hogy az újabb és gazdagabb tapasztalatoktól megrémülnénk. Munkatársaimmal az SAP-nél pontosan ezeket a nemes célokat tűztük ki magunk elé. Tisztában vagyunk azzal, hogy a nagyság megnövekedett felelősséggel jár. Tudjuk, hogy

végső soron nem az számít, mit kapunk a világtól, hanem az, mit vagyunk képesek adni.

Az emberi tapasztalat szakadékai a bizalom hiányából erednek. Mi, akik együtt próbáljuk a világot és az emberek életét jobbá tenni, nem nyugodhatunk addig, amíg e szakadékok fölé nem sikerül hidakat vernünk.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.