A magyar iparvállalkozások termékei az emberek túlnyomó többsége számára szinte ismeretlenek. A gyárakat, ipartelepeket látjuk a mindennapok során, sokan dolgozni is ezekbe járnak, vásárlóként, fogyasztóként azonban kevésszer találkozunk a végeredménnyel. A termékek ugyanis vagy nemzetközi nagyvállalatok neve alatt gördülnek le a futószalagról (gondoljunk csak az Audi vagy a Mercedes gyáraira), vagy külföldre exportálják őket.
Mégis, Magyarország versenyképességéhez ez a „láthatatlan” szegmens legalább olyan mértékben hozzájárul, mint az informatika vagy a biotechnológia. A nemzetgazdasági ágak közül itthon messze legjelentősebb GDP-termelő képessége a feldolgozóiparnak van (elsősorban a járműgyártás és a hozzá kapcsolódó beszállítói ágazatok révén):
az utóbbi években a bruttó hazai termék 20-25 százalékát állította elő. Ebben természetesen a hazai tulajdonú beszállító- és exportőrvállalkozások is szerepet játszanak, de még így is óriási bennük a kiaknázatlan potenciál.
Németországban például nem a prémiumautó-gyártók, hanem a több mint ezer középvállalat, az úgynevezett Mittelstand adja a gazdaság gerincét, a munkahelyek több mint 70 százalékát. Ezek nem csupán bizonyos euróösszeg feletti árbevételű cégek, hanem számos minőségi jellemzővel is rendelkeznek, amelyek egyszerre biztosítanak stabil alapokat és növekedési lehetőségeket: évtizedekre, akár évszázadokra visszanyúló családi tulajdon, jelentős befektetések a szakképzésbe, speciális termékek, nemzetközi piacok vagy éppen nyitottság az új technológiák iránt. A kérdés, hogy ez egyszeri és megismételhetetlen gazdasági siker, akárcsak a startupok kaliforniai fellegvára, a Szilícium-völgy, vagy tanulhat belőle Magyarország is?
A magyar gazdaságpolitika válasza, úgy tűnik, az utóbbi.
A Pénzügyminisztérium és az MNB versenyképességi programjai is kiemelten foglalkoznak a kkv-szektor termelékenységének javításával, ami az ipari kisvállalkozásokra is pozitívan hat – az adórendszertől a szakképzésen át a digitalizációig terjedő felvetések megvalósítása nagymértékben támogatná, hogy a kis méretű innovatív cégekből számottevő termelést felmutató középvállalatok jöjjenek létre.
Ebben a tőkeági finanszírozásnak is fontos szerepe lehet, és nem csak 2020 után, a visszatérítendő pénzügyi eszközök szerepének további várható növekedésével: a beszállítói láncban történő feljebb lépés, az export bővítése, az ipar 4.0-s megoldások bevezetése, a kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységek mind-mind tőkeigényesek.
Sőt, a tőkében is erős kisvállalkozások már reálisan tervezhetnek határon túli üzletfejlesztést, befektetéseket.
Az utóbbi években végrehajtott több mint száz tőkebefektetésünk tapasztalatai is azt mutatják, hogy a hagyományosabb iparágak hatalmas innovációs potenciállal és növekedési lehetőségekkel rendelkeznek. Eddig 41 vállalkozásból léptünk ki néhány éves befektetési időszakot követően, és az exitek háromnegyede pénzügyileg eredményes volt – látható, hogy ezen a területen nem a „tízből kilenc cég kudarcos lesz, de az az egy megváltja a világot” elv érvényesül.
Persze sok esetben szükség van a vállalkozás átstrukturálására, ami az alapítókkal közösen történik.
Amint a kis- és középvállalati szektor egészében, úgy az ipari vállalkozásoknál is dolgozni kell a szabályozott és áttekinthető pénzügyi működésen, a költségek racionalizálásán, adott esetben a termék fejlesztésén vagy épp piacra vitelén. A múlt évben ugyanakkor olyan magyar cégek sikertörténeteiről is be tudtunk számolni a gazdaság ezen „láthatatlan” területén, mint a Biopolus, amely a világon egyedülálló víztisztító technológiát helyezett üzembe Hollandiában, vagy a bőrbevonatú autóalkatrészek gyártásával foglalkozó Schaefer-Oesterle, amely három év alatt csaknem egymilliárd forint értékben hajtott végre fejlesztéseket.
A magyar nyelv értelmező szótára szerint a kisipar „kis üzemben, műhelyben kéziszerszámokkal vagy egyszerű gépekkel folytatott ipar”. Nyelvtudományi szakembereinknek érdemes újragondolniuk a definíciót, hiszen az ipari kisvállalkozásokban – a napi gyakorlat által visszaigazoltan – óriási innovációs potenciál van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.