A digitális képesség a gazdaság számára egyre inkább olyan követelménnyé válik, mint korábban az írástudás. A digitális analfabétizmus visszafogja a gazdasági fejlődést, a beruházásokat, és lehetetlenné teszi a versenyképességi felzárkózást. Azoknak az országoknak, amelyek a fejlettek közé akarnak tartozni, tisztában kell lenniük azzal, hogy a digitális képességek kialakulásához tudatos stratégia, megfelelő időtartam és ráfordítás egyaránt szükséges. A digitális képességekkel rendelkezés szintjének függvényében világpiaci pozíciókat lehet szerezni vagy elveszíteni.
A téma fontosságát felismerve az EU is lépett, és 2016. június 10-én elfogadta Az új képességekkel kapcsolatos feladatok Európában (New Skills Agenda for Europe) című, a tagországok számára készített javaslatot. Az „új képességek” között kiemelten foglalkozott a digitális képességek megszerzésének sürgető igényével, utalva arra, hogy a munkahelyek többsége ilyen tudás nélkül hamarosan nem lesz betölthető. Az EU-s anyag 2014. évi adatokra támaszkodva az EU lakosságán belül azok arányát, akik csak nagyon alacsony szintű vagy semmilyen digitális tudással sem rendelkeznek, 40 százalékra becsülte. A magyar érték ekkor 45 százalék körüli volt. Ezzel Magyarország a vizsgált harminc ország között a 21. helyre került, a V4-ek közül pedig csak Lengyelországot előztük meg. A harmincországos lista élén két EU-n kívüli ország, Izland és Norvégia található, a végén pedig Románia, Bulgária és Horvátország.
2017-re azonban fontos változások következtek be. Az EU-s átlag 26 százalékra, a magyar 27 százalékra csökkent. Ám a magyar érték a V4-ek között továbbra is csak a lengyelt előzi meg (a cseh 24, a szlovák 22 százalék). Ennek egyik oka lehet, hogy Magyarországon nagyok a regionális és a kor szerinti különbségek, ez megmutatkozik az internethasználók kor és lakóhely szerinti arányának különbségében is. A digitális képességek és az internethasználók aránya között pedig nyilvánvaló összefüggés van. Az Eurostat 2018. évi adatai szerint a V4-országok közül a cseh érték közelíti meg az osztrákot. A magyar és a lengyel adat egyforma. Viszont, ha a kor szerinti és a földrajzi különbségeket is megvizsgáljuk, akkor a magyar és a fejlettségben behozni tervezett Ausztria értéke között már jókora különbségek láthatók.
Érdekes adat az is, hogy a teljes lakosság hány százaléka nem használta még életében az internetet: Magyarországon a városokban 10, falun 23 százalék, Ausztriában ez 7 és 12 százalék. Fejlett digitális gazdaság pedig csak úgy hozható létre, ha megszűnnek a kor szerinti és a földrajzi különbségek. A különbségek eltüntetése részben állami feladat, módszere a felnőttképzés széles körű kiterjesztése minden korcsoportra és a legkisebb falvakban élőkre egyaránt. Másrészt vállalati feladat is, hiszen a cégeknek nemcsak felelősségük, hanem üzleti érdekük is a munkavállalók digitális továbbképzése. De hogyan is állunk ezen a területen?
Tekintettel arra, hogy a nemzetközi versenyképességi elemzések általában már nem is annyira az adott évi helyezéseinkre, mint inkább a lassú haladásunkra szokták felhívni a figyelmet, ezért vizsgáljuk meg a munkavállalóknak infokommunikációs (ICT) képzést nyújtó cégek arányát 2012-ben és 2018-ban cégméret szerinti bontásban.
A vizsgált országok között 2012-ben és 2018-ban is a lengyel és a magyar érték a legalacsonyabb. Viszont a lengyel adat gyorsabban javult, mint a magyar. Az osztrák érték csökkenésének oka lehet, hogy valószínűleg kevesebb munkavállalót kellett továbbképezni, mivel a képzésben részt vevők aránya már 2012-ben is nagyon magas volt. A szlovák érték is magasról indult (25 százalék), de a 18 százalékra való csökkenés sok. Az Eurostat erre nem ad magyarázatot.
A vállalati méret szerinti összehasonlítás pedig azt mutatja, hogy a növekedésével emelkedik az ICT-továbbképzésben részt vevők aránya. Viszont ez az érték mindegyik cégméret esetén – beleértve a nagyvállalatokat is – alacsonyabb Magyarországon, mint az EU-s átlag és az osztrák érték.
Magyarország célul tűzte ki, hogy nyertese legyen a folyamatban lévő technológiai változásoknak. Ennek alapvető feltétele a digitális tudás és képességek általánosan magas szintje. Ennek elérése gyors és összehangolt állami és vállalati cselekvést igényel úgy, hogy biztosítva legyen a kiegyenlített fejlődés és a gyors felzárkózás kor, földrajzi elhelyezkedés és cégméret szempontjából egyaránt. Ez egyben a versenyképesség javulásának és a közepes fejlettségi szintről való továbbképzésnek az egyik legfontosabb feltétele.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.