Az egyenlőtlenség manapság jobban előtérbe kerül a politikai döntéshozók napirendjén, mint korábban. Azért, mert a kialakult gazdasági renddel szembeni politikai és társadalmi ellenreakció a populista mozgalmak térnyerését, tüntetési hullámokat váltott ki Chilétől Franciaországig, a politikai paletta bármely oldalán álló politikusok prioritássá tették az egyenlőtlenség kérdését.
A jó hír az, hogy nem szenvedünk hiányt olyan szakpolitikai eszközökből, amelyekkel reagálni lehet a növekvő egyenlőtlenségre. Egy nemrégiben tartott konferencián közgazdászok egy csoportja számos javaslattal állt elő, amelyek egy adott gazdaság mindhárom – a termelés előtti, a termelési és a termelés utáni – dimenzióját lefedték.
A fontos termelés előtti intervenciók közé az oktatási, az egészségügyi és a pénzügypolitikai intézkedések tartoznak, amelyek formálják azokat a képességeket, amelyekkel egy adott egyén a piacra lép. Az adó- és transzferpolitika – amely újraosztja a piaci jövedelmeket – pedig a termelés utáni kategóriába esik.
A köztes kategóriába, a termelési szintű beavatkozások közé talán a leginkább úttörőnek számító elképzelések tartoznak.
Az ide sorolható szakpolitikai intézkedések közvetlenül érintik a cégek foglalkoztatási, beruházási és innovációs döntéseit. Erre példaként többek között a minimálbért, a munkajogi szabályozásokat, a foglalkoztatásbarát innovációs politikát hozhatjuk fel.
E téren néhány intézkedést – a munkaerő-fejlesztési programokat, illetve a felsőoktatás állami finanszírozását – már kipróbáltak, és az eredmények azt mutatják, hogy beváltak. Más intézkedések – mint a vagyonadó – máig vitatottak, vagy jelentős bizonytalanság övezi az optimális kialakításukat.
Egy alapvető kérdés azonban viszonylag kevés figyelmet kapott: milyen típusú egyenlőtlenséget kellene ezeknek az intézkedéseknek kezelniük?
Az egyenlőtlenség kezelését célzó politikák jellemzően a felső jövedelmi rétegek jövedelmének csökkentésére fókuszálnak a progresszív adózás révén, vagy a szegény rétegek jövedelmének növelésére törekednek például a szegénységi küszöb alatt élő családoknak juttatott segélyekkel.
A jelenlegi egyenlőtlenség egyben egy másik megközelítést is szükségessé tesz, amely a gazdasági bizonytalanságra és a jövedelemelosztás közepén lévő rétegek aggodalmaira összpontosít. A demokráciáink minimalizálhatják a társadalmi feszültségek veszélyét, ha erősítik a gazdasági jólétet, illetve javítják a középosztálybeli, valamint az alsó középosztálybeli munkavállalók szociális helyzetét.
Egy ilyen megközelítés szükségessége tükröződik abban a tényben, hogy az egyenlőtlenség hagyományos indikátorai nem megfelelően jelzik előre a demokráciákban kialakuló gazdasági és politikai elégedetlenséget. Franciaországban például a szélsőjobboldal látványosan előretört, a sárga mellényesek tüntetéssorozata is jelentős támogatottságot kapott. Mégis az mondható el, hogy az egyenlőtlenség (a Gini-együttható vagy a topjövedelmek aránya alapján mérve) nem nőtt nagymértékben, ellentétben a legtöbb gazdag demokráciával. Donald Trump amerikai elnök 2016-os megválasztását sem a legszegényebb államok támogatták, hanem azon államok, ahol a gazdasági lehetőségek és a munkahelyteremtés mértéke elmaradt az ország többi államától.
Egyértelmű, hogy az elégedetlenség egy másfajta egyenlőtlenségből származik, amely főként a jövedelemelosztás középrétegeit érinti. A probléma kulcseleme a megfelelő, stabil munkahelyek eltűnése vagy viszonylagos hiánya.
A dezindusztrializáció sok feldolgozóipari központot hozott nehéz helyzetbe, és a folyamatot súlyosbította a gazdasági globalizáció és a Kínából, illetve más országokból érkező verseny.
A kérdés másik aspektusa a növekvő földrajzi, társadalmi és kulturális különbség a munkásosztály nagy része és az elit rétegek között. Ez legközvetlenebbül a prosperáló, kozmopolita városközpontok és az elmaradott vidéki közösségek, kisvárosok szétválásában érhető tetten.
A közgazdászok egyre inkább felismerik, hogy a létrejött polarizáció leküzdése nagyrészt a gazdaság megfelelő munkahelyek teremtésére vonatkozó kapacitásának újjáélesztésétől függ. Ebből a szempontból nincs hiány a különböző elgondolásokból sem.
A munkaerőpiac intézményeit és a világkereskedelmi szabályokat meg kell reformálni, hogy a munkavállalók alkupozíciója erősödjön a globális mobilis munkaadókkal szemben.
A cégeknek nagyobb felelősséget kell vállalniuk a helyi közösségekkel, beszállítókkal kapcsolatban. Az innovációra jutó állami támogatásokat a kimondottan foglalkoztatásbarát technológiák felé kell átirányítani.
Az új kihívások új megoldásokat tesznek szükségessé. Ha nem állunk készen arra, hogy bátran és kreatívan cselekedjünk az inkluzív gazdaság megteremtésének szolgálatában, akkor átadjuk a terepet azoknak, akik régi, már kipróbált és katasztrofális következményekkel járó elgondolásokkal házalnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.