A hazai könnyűipar Magyarországhoz hasonlóan hosszú és időnként kifejezetten nehéz múltra tekint vissza, népszerűsége és a nemzetközi viszonylathoz való felzárkózottsága azonban felfelé ívelő tendenciát mutat az utóbbi évtizedben.
A koronavírus-járvány negatív hatásait sajnos ez a szektor is megérezte, de a kreatív ipart kiemelt ágazatként megjelölő gazdaságvédelmi program segíthet a hazai divat és dizájn versenyképességének stabilizálásában.
Az önálló magyar könnyűipar az 1920-as évek konszolidációját követően az egységes piac, ezzel együtt pedig a munkaerő, az áru és a tőke szabad áramlásának megszűnését követően indult útjára. A második világháború és a rendszerváltás között az államosítás, valamint a megváltozott gazdasági szerkezetek következtében a nehézipari termelésre mutatkozott nagyobb kereslet, a könnyűipar háttérbe szorult. A rendszerváltást követően sem volt ez másképp, az újabb piaci átalakulás, a privatizáció, az olcsó tömegtermékek és luxuscikkek beáramlása teljesen ellehetetlenítette a könnyűipar különböző ágazatait, mint például az egységes árutermelésre beállt bőr- vagy ruhaipart. A 90-es években szektorbeli cégek és ipari szövetkezetek sora jelentett csődöt, a munkavállalók többsége más területen keresett megélhetést – a globális tömegtermelés és a fogyasztói lehetőségek robbanásszerű bővülésétől elvakítva a lakosság egyáltalán nem vagy nem minden esetben érzékelte és kezelte ezt a kellő súllyal.
Az elmúlt évtizedben a megkönnyített vállalatalapítási körülmények és a startup ökoszisztéma felvirágzása új alapokra helyezte a hazai divatipar versenyképességét. A lakosság ráeszmélt az olcsóbb tömegcikkek és a fast fashion hátulütőire, kereste a jó minőségű, hazai tervezők által kreált divatcikkeket. Számos magyar ruházati márka töltötte be sikeresen a kevésbé jó minőségű fast fashion és a luxusáron mozgó dizájner ruházati szegmens közti rést, de napjainkban más árazásban is előfordulnak hazai termelésű márkák. Fontos azonban megjegyezni, hogy a 90-es és a 2000-es évek első évtizedének recessziója következményeképpen nem beszélhetünk stabilitásról a divatiparban, kevés a megfelelő felszereltségű varroda, és hiányzik a képzett munkaerő is. Az itthon megtermelt áru még mindig nem veheti fel hatékonyan a versenyt ár- és termelési volumen tekintetében a külföldi, nem posztszocialista országokkal.
A helyzetet a koronavírus-járvány megjelenése sem könnyítette: a lakosság keresete drasztikusan csökkent, az üzletek is bezártak. Rövid idő alatt átalakultak a jószágkosarak, felértékelődött a védekezéshez szükséges eszközök, például a maszkok gyártása.
A textilipari cégek hamar át is álltak az új „trend” kielégítésére, számos divatmárka és varroda kezdett saját tervezésű, mosható szájmaszkok varrásába, valószínűsíthető azonban, hogy ez nem fogja a kiesett bevételüket fedezni.
A Magyar Könnyűipari Szövetség április eleji felmérésében 87 kkv-méretű, szinte kizárólag hazai tulajdonban lévő textilipari céget kérdezett meg.
A megkérdezettek 92 százalékát súlyosan vagy nagyon súlyosan érinti a járványhelyzet; több mint 90 százalékuk nézett szembe megnövekedett nyomással a vállalat pénzügyi helyzetét tekintve, 87 százalékuk pedig a rendelések folyamatos lemondásával küzd. A gyártási folyamatok is sérültek, hiszen a cégek 55 százaléka csökkentette a létszámot, 67 százaléka pedig logisztikai problémákkal szembesült.
A koronavírus-járvány által okozott bevételi hiány és a nehéz helyzetben lévő szektor megsegítéséért a gazdaságvédelmi program kiemelt ágazatként jelölte meg a kreatív ipart.
Ez új perspektívát adhat a divat- és a dizájnszektoroknak a kkv-k létrehozásával és támogatásával, a szakképzett munkavállalók oktatásának fejlesztésével és a K+F+I-tevékenységek fejlett technológiák és eszközpark segítségével történő bevezetésével. A program új foglalkoztatási lehetőségeket nyithat a könnyűipar régebbi és frissen érkező szereplői számára egyaránt, ez azonban mindenképpen nagy erőfeszítéseket igénylő feladatnak bizonyulhat. Száz évvel ezelőtt ugyan más okok miatt, de hasonló átalakulást kellett a Bethlen-kormánynak is végrehajtania – ha akkor sikerült, ma is sikerülhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.