A Világbank Doing Business indexe a 2003-as megalkotása óta mind elméleti, mind gyakorlati szinten kifogásolható, azonban a fősodorhoz tartozó közgazdászok csak nemrégiben kezdték el bírálni a mutatót. Üdvözölni lehet, hogy a Világbank saját maga is elismerte a problémák némelyikét, azonban az index már hatalmas károkat okozott a fejlődő országoknak, ezért el kellene vetni.
A Világbank az adatokban tapasztalható „szabálytalanságok” miatt már rákényszerült az index publikálásának felfüggesztésére.
A legújabb botrány a számok nyílt meghamisítása miatt tört ki.
Négy ország – Azerbajdzsán, Kína, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek – számait nem megfelelően módosították, legalábbis a 2017-re és 2019-re vonatkozókat (ami a 2018-as és 2020-as Doing Business jelentéseket érintette).
Más szabálytalanságok is előfordulhattak. A Világbank az elmúlt öt év adatainak vonatkozásában rendszerszintű felülvizsgálatba kezdett, független auditot indított el, és ígéretet tett arra, hogy kijavítja a probléma által leginkább érintett országok adatait.
Ez azonban csak egy kisebb gond az indexszel kapcsolatos többi problémához képest. Paul Romer, a Világbank volt vezető közgazdásza ezek némelyikére rávilágított 2018-ban, amikor éles kritikával illette az indexet.
Romer szerint az országok helyezése terén az utolsó négy évben bekövetkezett változások legtöbbjét az ismétlődő módszertani változások okozták, amelyek nagyobb súlyt adtak a kormányok politikai irányultságának.
Romer szerint különösen a chilei adatok tűntek úgy, hogy manipulálták őket, csak hogy kimutassák: az ország üzleti környezete romlott a baloldali kormány alatt. Chile helyezése a 25. és az 57. pozíció között ingadozott 2006 és 2017 között, amikor az államfői tisztséget hol a szocialista Michelle Bachelet, hol a konzervatív Sebastián Pinera töltötte be.
Bachelet elnöksége alatt Chile helyezése folyamatosan romlott, Pinera elnöksége idején viszont folyamatosan javult. Romer személyesen kért bocsánatot Chilétől és minden olyan országtól, amelyre – ahogy mondta – „rossz benyomást tettek”.
Arra célzott, hogy a Világbank az ország helyezését politikai okokból manipulálta, később azonban ennek az állításnak a visszavonására kényszerült, majd két héttel később Romer lemondott posztjáról.
Justin Sandefur és Divyanshi Wadhwa, a Center for Global Development kutatói összehasonlították a Doing Business rangsorát a saját maguk által készített, a 2006 és 2018 közötti időszakot lefedő rangsorral, amelyet ugyanazon országokra nem változó módszertannal készítettek.
Arra jutottak, hogy Chile helyezésének Bachelet elnökségei idején történő visszaesése, illetve a Pinera elnöksége alatti emelkedése teljes mértékben módszertani „babrálás” eredménye. Chile törvényei és intézkedései ugyanis alig változtak ez idő alatt.
A Doing Business index hívei az adott ország helyezésére és nem az index értékére fókuszálnak, és a rangsor minden évben óriási médiafigyelmet kap. Még az akadémiai kutatók is úgy tekintenek (amúgy rosszul) a helyezésekre, mint amelyek azt jelzik, hogy az adott kormány mekkora mértékben támogatja a magánberuházásokat.
Emiatt a kormányok versengenek egymással, abban a reményben, hogy ha jobb a helyezésük, akkor több külföldi befektetést tudnak bevonzani, illetve ezzel emelhetik a hitelességüket a hazai színtéren.
A politikusok néha elkeseredett (és hatékony) eszközökhöz nyúlnak, hogy kijátszva a Doing Business metodológiáját, jobb helyezést érjenek el az országok rangsorában.
A legismertebb eset, amikor az indiai kormány trükközött a szabályozásokkal, hogy javítsa az ország helyezését,
amivel óriásit léptek előre a rangsorban, 2015-ben India a 142. helyen állt, majd 2020-ra a 63. helyet érte el.
India helyezésének javulása azonban jórészt a metodológiai változtatásokból eredt. A helyezése akkor is javult, amikor a beruházási rátája a GDP arányában folyamatosan csökkent (a 2010-ben mért 40 százalékról 2019-re mintegy 30 százalék körüli szintre esett).
Való igaz, hogy erős érdekellentétek alakulhatnak ki az index Világbank általi kiszámításánál a Világbank munkatársainak ideológiai nézetéből fakadó elhajlások vagy amiatt, hogy a nagy, pénzügyileg fontos országok kedvében kell járni. Az indexszel a legnagyobb probléma azonban az, hogy alapvetően téves a felépítése.
Az indexnek az eredeti célja szerint egy adott ország üzleti környezetéről kell teljes képet adnia, azonban az csak a kormányzati szabályozásokat fedi le (kivéve az adóra vonatkozó indikátort). Néhány olyan szabályozást sem vesz figyelembe, amely kihat a vállalkozásokra, így a pénzügyi, környezetvédelmi és a szellemi tulajdonra vonatkozókat.
Még fontosabb, hogy nem méri az üzleti környezet összes olyan aspektusát, amely számít a cégek vagy a befektetők szempontjából, beleértve a makrogazdasági feltételeket és politikát, a foglalkoztatást, a korrupciót, a politikai stabilitást, a fogyasztást, az egyenlőtlenséget és a szegénységet.
Továbbá az index teljes mértékben arra fókuszál, hogy mennyire könnyen lehet egy adott országban vállalkozni, valamint arra, hogy mekkora szabályozási költségek terhelik a cégeket. Nem tér ki arra, hogy ezeknek a szabályozásoknak milyen hasznuk van, illetve hogy jobb üzleti környezetet hoznak-e létre.
Hasonlóképpen a Doing Business index az adóra csak költségként és nem bevételi forrásként tekint,
amelyet fontos kedvező gazdasági hatások elérésére, például modern infrastruktúra kiépítésére vagy képzett munkaerő kialakítására lehet használni.
A Doing Business fő iránya így szabályozásellenesnek nevezhető: minél kisebb a szabályozás mértéke egy adott országban, annál jobb helyezést ér el az államok rangsorában. Az adókulcsok szerepeltetése az indikátorok között annyira visszatetsző,
hogy a Világbank megbízásából készült két független értékelés is a kihagyásukat javasolta.
Ahogy azt Isabel Ortiz és Leo Baunach megjegyezte, az index hathatósan „aláássa a társadalmi fejlődést, és erősíti az egyenlőtlenséget”. Ennek az az oka, hogy „az index arra ösztönzi az országokat, hogy vegyenek részt a deregulációban, beleértve a foglalkoztatottak védelmének csökkentését, a társadalombiztosítási járulékok mérséklését (amit a munka adóztatásának neveznek), és a cégeket terhelő adók csökkentését”.
Ortiz és Baunach helyesen érvel amellett, hogy itt az ideje abbahagyni a Doing Business jelentések publikálását. Továbbá a Világbank bocsánatkéréssel tartozik a fejlődő országoknak mindazokért a károkért, amelyeket ez a félrevezető és problematikus mutató okozott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.