BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
járvány

Hátradőlni tilos!

A magánszemélyeknek, és a vállalatoknak is érdemes felkészülni, hogy a járvány második hulláma ne okozhasson olyan mértékű gazdasági kiesést, mint az első.
2020.09.23., szerda 16:09

Fél éve, hogy a koronavírus-járvány begyűrűzött a hétköznapokba. Úgy tűnik, a világnak most ismét meg kell küzdenie a pandémiával, miközben vakcinát vagy hivatalosan elfogadott, hatásos és megbízható gyógyszert egyelőre nem fejlesztett ki egy ország sem a betegség ellen. A vírus terjedését vizsgáló szakértők óva intenek mindenkit: nem szabad hátradőlni, ugyanis az enyhítések után kitört a második hullám, amely akár az elsőnél is súlyosabb következményekkel járhat. Hogy az újbóli kitörés ne okozhasson olyan mértékű gazdasági kiesést, mint a márciusban megindult első hullám, érdemes alaposan felkészülni mind a magánszemélyek, mind a vállalatok szintjén.

Személyesen a védőintézkedések betartásával járulhatunk leginkább hozzá a járvány visszaszorításához. Ugyan nem tűnhet indokoltnak, hogy mindig védőfelszerelésben hagyjuk el otthonunkat, de a vírus sajnos nem tűnik el egyik napról a másikra: most is vannak, akiknek egyáltalán nincs vagy nagyon enyhék a tüneteik, így mit sem sejtve terjeszthetik a járványt munkába menet vagy akár bevásárláskor.

Vállalati szinten is a prevenció lehet a második hullámos leállás ellenszere vagy éppen fájdalomcsillapítója. A legtöbb munkahelyen megszűnt a kötelező, teljes munkaidős otthoni munkavégzés.

Bár számos munkakörben a mai napig szükséges a fizikai jelenlét, tanácsosabb lehet a személyes kontaktot kevésbé igénylő cégek esetében a hibrid (vegyesen otthonról és irodából) vagy a teljesen otthonról történő munkavégzést elrendelni.

Továbbra is fontos, hogy a munkavállalók ne feledkezzenek meg a munkahelyi higiéniás követelményekről, hiszen az irodáig megtett út, illetve az ott eltöltött idő számos alkalmat adhat a járvány terjesztésére.

A kereskedelem területén a gazdasági szempontokat szem előtt tartva nyithattak ki újra az egységek, és ki is bővíthették a 9 és 15 óra közötti idősávot a nyitvatartásukban. Ahhoz, hogy ezt az állapotot az üzletek minél tovább megőrizhessék, nem lehet elégszer hangsúlyozni a védelmi intézkedések betartásának szükségességét. Érdemes megfontolniuk a vállalatvezetőknek, hogy az elmúlt hónapokban szerzett tapasztalatokat, a fogyasztói igények átrendeződését hogyan tudnák hosszú távon is kiaknázni.

Fotó: Arpad Kurucz / Anadolu Agency

Vegyük például a fogyasztói csatornák tudatos használatát: ez az egyik olyan terület lehet, ahol érdemes megfontolni az újabb hullám esetén is életképes lehetőségeket. A közösségi média, a webshopok, a digitális marketing, az online rendezvények vagy az online kampányok esetében radikálisan megnövekedett a járvány alatt a kereslet, és nem valószínű, hogy ez a járvány csillapodásával szélsőségesen csökkenne vagy teljesen felszívódna. Azzal, hogy a fogyasztók új kereskedelmi csatornák felfedezésére kényszerültek, megtapasztalhatták ezek előnyeit is, és a jövőben gyakrabban használhatják őket. Éppen ezért megfontolandó lehet a csatornák vegyes használata, az integrált kampányok alkalmazása.

Mivel hazánkban is a kkv-k a leginkább sérülékenyek – miközben ők az ország legnagyobb foglalkoztatói –, az őket érő kihívások komplex kezelése a jövő egyik kulcskérdése.

Ha egy mikrovállalkozás egy új alkalmazottat vesz fel, vagy fenntart egy foglalkoztatotti jogviszonyt, és így is hozzájárul egy-egy család biztosabb megélhetéséhez, máris kijelenthető: sokat tett Magyarországért. Ezt értékelnünk kell.

Fontos szót ejteni az előttünk járó országok jó gyakorlatairól is. Kína e tekintetben sikertörténetnek tekinthető: a megfelelő intézkedések foganatosításával rendkívül hamar kilábalt a koronavírus-járványból, így az ország szinte zökkenőmentesen küzdött meg a második hullámmal.

Különböző innovatív megoldások születtek az egyes iparágakban: azzal, hogy a vállalatok részben vagy teljes mértékben áttértek a digitális megoldások alkalmazására, újraindulhatott például az ingatlanpiac, a gyógyszeripar, a kis- és nagykereskedelem, valamint a termelési szektor szinte teljes egésze. A járványhelyzetből levont tanulságok segítségével, illetve az ehhez hasonló gyakorlatok révén – feltéve, hogy körültekintően implementálják őket – mind Európa, mind Magyarország gazdasága képes profitálni.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.