Fél éve, hogy a koronavírus-járvány begyűrűzött a hétköznapokba. Úgy tűnik, a világnak most ismét meg kell küzdenie a pandémiával, miközben vakcinát vagy hivatalosan elfogadott, hatásos és megbízható gyógyszert egyelőre nem fejlesztett ki egy ország sem a betegség ellen. A vírus terjedését vizsgáló szakértők óva intenek mindenkit: nem szabad hátradőlni, ugyanis az enyhítések után kitört a második hullám, amely akár az elsőnél is súlyosabb következményekkel járhat. Hogy az újbóli kitörés ne okozhasson olyan mértékű gazdasági kiesést, mint a márciusban megindult első hullám, érdemes alaposan felkészülni mind a magánszemélyek, mind a vállalatok szintjén.
Személyesen a védőintézkedések betartásával járulhatunk leginkább hozzá a járvány visszaszorításához. Ugyan nem tűnhet indokoltnak, hogy mindig védőfelszerelésben hagyjuk el otthonunkat, de a vírus sajnos nem tűnik el egyik napról a másikra: most is vannak, akiknek egyáltalán nincs vagy nagyon enyhék a tüneteik, így mit sem sejtve terjeszthetik a járványt munkába menet vagy akár bevásárláskor.
Vállalati szinten is a prevenció lehet a második hullámos leállás ellenszere vagy éppen fájdalomcsillapítója. A legtöbb munkahelyen megszűnt a kötelező, teljes munkaidős otthoni munkavégzés.
Bár számos munkakörben a mai napig szükséges a fizikai jelenlét, tanácsosabb lehet a személyes kontaktot kevésbé igénylő cégek esetében a hibrid (vegyesen otthonról és irodából) vagy a teljesen otthonról történő munkavégzést elrendelni.
Továbbra is fontos, hogy a munkavállalók ne feledkezzenek meg a munkahelyi higiéniás követelményekről, hiszen az irodáig megtett út, illetve az ott eltöltött idő számos alkalmat adhat a járvány terjesztésére.
A kereskedelem területén a gazdasági szempontokat szem előtt tartva nyithattak ki újra az egységek, és ki is bővíthették a 9 és 15 óra közötti idősávot a nyitvatartásukban. Ahhoz, hogy ezt az állapotot az üzletek minél tovább megőrizhessék, nem lehet elégszer hangsúlyozni a védelmi intézkedések betartásának szükségességét. Érdemes megfontolniuk a vállalatvezetőknek, hogy az elmúlt hónapokban szerzett tapasztalatokat, a fogyasztói igények átrendeződését hogyan tudnák hosszú távon is kiaknázni.
Vegyük például a fogyasztói csatornák tudatos használatát: ez az egyik olyan terület lehet, ahol érdemes megfontolni az újabb hullám esetén is életképes lehetőségeket. A közösségi média, a webshopok, a digitális marketing, az online rendezvények vagy az online kampányok esetében radikálisan megnövekedett a járvány alatt a kereslet, és nem valószínű, hogy ez a járvány csillapodásával szélsőségesen csökkenne vagy teljesen felszívódna. Azzal, hogy a fogyasztók új kereskedelmi csatornák felfedezésére kényszerültek, megtapasztalhatták ezek előnyeit is, és a jövőben gyakrabban használhatják őket. Éppen ezért megfontolandó lehet a csatornák vegyes használata, az integrált kampányok alkalmazása.
Mivel hazánkban is a kkv-k a leginkább sérülékenyek – miközben ők az ország legnagyobb foglalkoztatói –, az őket érő kihívások komplex kezelése a jövő egyik kulcskérdése.
Ha egy mikrovállalkozás egy új alkalmazottat vesz fel, vagy fenntart egy foglalkoztatotti jogviszonyt, és így is hozzájárul egy-egy család biztosabb megélhetéséhez, máris kijelenthető: sokat tett Magyarországért. Ezt értékelnünk kell.
Fontos szót ejteni az előttünk járó országok jó gyakorlatairól is. Kína e tekintetben sikertörténetnek tekinthető: a megfelelő intézkedések foganatosításával rendkívül hamar kilábalt a koronavírus-járványból, így az ország szinte zökkenőmentesen küzdött meg a második hullámmal.
Különböző innovatív megoldások születtek az egyes iparágakban: azzal, hogy a vállalatok részben vagy teljes mértékben áttértek a digitális megoldások alkalmazására, újraindulhatott például az ingatlanpiac, a gyógyszeripar, a kis- és nagykereskedelem, valamint a termelési szektor szinte teljes egésze. A járványhelyzetből levont tanulságok segítségével, illetve az ehhez hasonló gyakorlatok révén – feltéve, hogy körültekintően implementálják őket – mind Európa, mind Magyarország gazdasága képes profitálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.