A Smart City Indexet az IMD svájci versenyképesség-kutató központ (IMD World Competitiveness Center) másodszor készítette el a szingapúri műszaki egyetem (Singapore University for Technology and Design, SUTD) közreműködésével.
A kutatás eredményeit a két intézmény szeptember 17-én mutatta be.
A kezdeményezés egyedülállónak tekinthető, mivel bár az intelligens város – nálunk az okosváros fordítás terjedt el – témakörrel sokan foglalkoznak, de konkrét adatok alapján rangsort még nem készített senki. Valójában maga a fogalom sincs tisztázva. Mást és mást értenek rajta az egyes kutatóműhelyek, de a különböző országok szakértői is. A legáltalánosabb meghatározás úgy hangzik, hogy az intelligens város olyan város, amely úgy használja a korszerű informatikai eljárásokat, hogy azok segítségével hasznos szolgáltatásokat tudjon nyújtani a polgároknak, illetve hogy hatékonyabban oldhassa meg a város problémáit.
Az EU meghatározása a következő: az intelligens város elsősorban nem az informatikai és kommunikációs technológiák használatát, hanem azok segítségével az összes erőforrás okosabb hasznosítását és a kibocsátások csökkentését jelenti.
Az IMD–SUTD-kutatás egy könnyebben értelmezhető, gyakorlatias definícióval dolgozik.
A kutatók szerint az intelligens város olyan város, amely úgy alkalmazza a korszerű technológiákat, hogy azokkal megnöveli az urbanizáció előnyeit, és csökkenti a hátrányait. Ezzel összhangban a számított adatok mellett az emberek véleményét is megkérdezik. Százkilenc várost vizsgáltak két fő terület, a rendelkezésre álló technológiai infrastruktúrák és az általuk kínált lehetőségek, szolgáltatások elemzésével.
Mindkét esetben ugyanazokat a részterületeket vizsgálták.
Ezek az egészségügy és a biztonság, a közlekedés (mobilitás), a cselekvési lehetőségek és a helyi kormányzás minősége. Minden városban 120 ember véleményét kérdezték meg kérdőíves felméréssel a technológiai infrastruktúrával és az általa kínált lehetőségekkel kapcsolatban. A városok helyzetének elemzésénél azt is figyelembe vették, hogy az adott ország, amelyben a város található, hol helyezkedik el az ENSZ által évente megjelentetett „emberi fejlettségi index” (Human Development Index, HDI) szerinti sorrendben. A HDI index a születéskor várható élettartam, az iskolában várhatóan eltöltött évek átlagos száma, az iskolázottság átlagos szintje és az egy főre jutó bruttó nemzeti jövedelmi (GNI) mutatói alapján készül.
A 2020. évi elemzés kapcsán a kutatók arra mutatnak rá, hogy a járvány nagy hatással volt a gazdasági és az emberek által érzékelt helyzetre.
Sok európai város a 2019. évi helyezéséhez képest lecsúszott.
A korszerűbb technológiai infrastruktúrával rendelkező országok viszont könnyebben oldották meg a járvány okozta problémákat. Ezzel összhangban az is érzékelhető, hogy a járvány jelentősen növelte a technológiákat használni tudó és nem tudó városok és városlakók közötti különbségeket.
Az első három helyen 2020-ban Szingapúr, Helsinki és Zürich van. 2019-ben Szingapúr, Zürich és Oslo volt az élen, Helsinki akkor a nyolcadik volt. A V4-fővárosok, továbbá – érdekességként – Bécs és Bukarest helyezéseiből azt látjuk, hogy bár Bécs és Prága vezet, de mindkét város rontotta 2019. évi helyezését.
Budapest a vizsgált országok között, annak ellenére, hogy 2019-ről 2020-ra hat helyet javított, mégis csak Bukarestet előzi meg. Az infrastruktúra tekintetében Budapesten a megkérdezettek többsége az egészségügyi ellátórendszer, a légszennyezettség, a közlekedési dugók és a lakhatási lehetőségek miatt volt a legelégedetlenebb. A szolgáltatások között általában kevesellték az online intézkedési lehetőségeket, kiemelve az út- és egyéb hibák bejelenthetősége, az orvosi vizsgálatokra az időpontkérés, a város pénzügyeibe való betekintés, illetve az általános ügyintézés területén az online megoldások hiányát.
Hangsúlyoznunk kell azonban a kutatással kapcsolatban, hogy annak következtetéseire jelentős hatással van a megkérdezett emberek véleménye. A megkérdezettek száma viszont elég alacsony, csupán 120, függetlenül attól, hogy mekkora városról van szó. A HDI index alapján végzett elemzések kapcsán pedig azt érdemes megemlíteni, hogy a HDI nem városi, hanem nemzeti szintű mutató, amelynek egyes elemei a nemzeti statisztikákban ha nem is városi, de legalább régiós szinten elérhetők.
Például a KSH átlagéletkorra és a születéskor várható átlagos élettartamra vonatkozó adatokat is közöl regionálisan és kiemelten Budapestre. A nemzeti helyett a regionális adatok alkalmazása pontosíthatná a városokról alkotott képet.
Összefoglalva azt kell kiemelnünk, hogy a kutatás szemlélete egyedülálló, mivel nem a technológiai felkészültség alapján ítéli meg a városokat, hanem az ott élő emberek életérzését – amelyet a technológiának szolgálnia kellene – is figyelembe veszi.
Hiába építik ki ugyanis a városokban például a gyors internethálózatokat, ha azok segítségével nem kínálnak életminőséget javító szolgáltatásokat,
illetve ha az emberek anyagiak vagy tudás hiányában nem tudják őket használni. A kutatók a módszertan továbbfejlesztését ígérik, de már a jelenlegi eredmények alapján is úgy vélik, hogy a döntéshozóknak segítséget tudnak nyújtani a problémák azonosításához és a lakosság életminőségét javító megoldásokhoz.
A Smart City Index kutatásvezetője, Bruno Lanvin egyébként az MNB meghívására október 27-én Magyarországon tart előadást Intelligens városok és az egészséges jövő: innováció, urbanizáció és a digitális írástudás fontossága címmel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.