Az Északi-sarkvidék a következő két évben a térség és a nemzetközi rendszer egésze szempontjából jelentős fejlődésen mehet keresztül. Kiderülhet, hogy képesek-e a nemzetközi szereplők – minden nézeteltérés ellenére – együttműködni a térség és a nemzetközi közösség érdekében. Jelenleg joggal remélhetjük, hogy a kooperációt itt is sikerül megőrizni, hasonlóan néhány más kiemelt fontosságú ügyhöz, például a stratégiai fegyverkorlátozáshoz. Az eddigi és a jövőbeni világrend stabilitása a globális kihívásokkal kapcsolatos együttműködésen múlik.
Az északi-sarki együttműködés az egyik kiemelt indikátora a nemzetközi stabilitásnak.
Manapság egyre gyakrabban olvashatunk híreket az Északi-sarkról. A nemzetközi politika fókusza három fő ok miatt irányul az Arktiszra, vagyis az Északi-sarkvidékre. Ezek: a térségben található energetikai erőforrások, a nemzetközi tengeri kereskedelmi útvonalak, a globális éghajlatváltozás és a kapcsolódó globális élelmezésbiztonság. A térségre jellemző együttműködést újabban a három kiemelt kérdéskör mellett komplikálja a geopolitikai és geoökonómiai versengés és a sarkvidéken területtel nem rendelkező szereplők megjelenése a térségben. Közismert, hogy magyar vállalatok is érintettek a térség erőforrásainak kiaknázásában, míg az éghajlatváltozás és a nemzetközi kereskedelem minden országot érint.
Jelenleg, ahogy a múltban is, az északi-sarki térségben az együttműködés és a versengés egyensúlyozását látjuk kibontakozni az érintett államok között, eközben a világpolitika több más területét, kérdéskörét a versengés dominálja.
A következő két évben derülhet ki, hogy az Arktiszra jellemző koopetició pozitív példája megőrizhető-e,
vagy ezt a fontos térséget is a geopolitikai szembenállás határozza majd meg. Jövőre ugyanis Oroszország veszi át az Északi-sarkvidéki Tanács (Arctic Council) kétéves elnökségét második alkalommal (az első elnöksége 2004-től 2006-ig volt). A nyolc északi-sarki állam által 1996-ban létrehozott nemzetközi szervezet az egyik kiemelt pozitív példája a pragmatikus nemzetközi együttműködésnek. A közös kihívások ellen fellépő államok belátták, hogy kompromisszum nélkül nem lehetnek hatékonyak és sikeresek.
Oroszországhoz tartozik az Arktisz teljes szárazföldi részének csaknem 40 százaléka.
Az ország GDP-jének 10 százaléka és exportjának 20 százaléka az északi-sarki térséghez kötődik. Az Arktisz teljes, 4,2 milliós lakosságából 2,1 millió az orosz területeken él. A térség legnagyobb olaj- és gázkészlete az orosz területeken található. A teljes jeges-tengeri vagy arktikus óceáni tengerpart 53 százaléka Oroszországhoz tartozik, ez a 24 140 kilométeres szakasz területvédelmi szempontból is kiemelt fontosságú. A térség államai közül a NATO-partner Finnország és Svédország mellett egyedül Oroszország nem tagja a NATO-nak.
A múlt héten, 2020. november 25–27. között zajlott a tizedik alkalommal megszervezett éves Sarkvidéki napok Moszkvában című fórum (Arctic Days in Moscow). Az idei fórum keretében párbeszédet kezdeményeztek az Északi-sarkvidéki Tanács orosz elnökségének tervezett programjáról is; ebben részt vettek a tagállamok akkreditált nagykövetei, tudósok és civil szervezetek képviselői.
Az orosz program az Északi-sarkvidék gazdasági, társadalmi és környezeti fenntartható fejlődésére összpontosít majd;
a részletek kidolgozását 2021 májusáig fejezi be a felkért tervező testület. Oroszország az elnöksége idején kezdeményezheti az Északi-sark fejlesztését szolgáló nemzetközi alap létrehozását, amelynek fő feladata a közös gazdasági projektek támogatása lesz. Az elsődleges orosz érdek ebben a térségben fenntartani és erősíteni az együttműködést a többi állammal, mert a jelenlegi állapot előnyös az ország számára, a térség további gazdasági fejlesztése pedig regionális stabilitás mellett valósítható meg.
Az Északi-sarkvidéki Tanács következő orosz elnöksége (2021–2023) megvalósulhat az eddigi pragmatikus együttműködés szellemében,
és így a szervezet 25. évfordulója alkalmával a térség és a nemzetközi közösség számára jó gyakorlatként szolgálhat. Nem zárható ki azonban annak a lehetősége sem, hogy a nemzetközi szereplők, az érintett nagyhatalmak a geopolitikai vetélkedés szellemében ezt az együttműködést hátráltatják majd. Ez a térség és a nemzetközi közösség számára is nehézségeket okozna.
Az északi-sarki térséghez kapcsolódó fejlemények elsőre távolinak tűnhetnek,
de amint a számunkra is fontos három objektív érdekszférán túl tekintünk – nevezetesen a klímaváltozás, a nyersanyag- és ásványkincskészlet, valamint a kereskedelmi hajózási útvonalak –, a világrend állapotának indikátoraként is értelmezhetjük az ottani politikai folyamatokat. Mindennek fényében hazánknak is figyelemmel kell kísérnie a térség történéseit, és súlyának megfelelően hozzá kell járulnia a pragmatikus együttműködés fenntartásához minden érintett szereplő között, továbbá az említett három problémakör kezeléséhez. Ma még azonban időnként a kutatói közösségen belül is érvelni kell a térség és az ottani folyamatok kiemelt fontossága mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.