A fintech jelenség néhány éve átütötte az ingerküszöbünket: megjelentek azok az új generációs pénzügyi vállalkozások, amelyeknek a logóját mindannyian láttuk már, nevüket pedig többen ismerik, mint a 2008-as válság kirobbanását okozó amerikai bankóriásokét. Tízmilliók használnak Revolutot, százmilliók küldenek pénzt PayPalen, milliárd fölötti a kínai fintech felhasználók száma. A mindennapi életünkbe azonban akkor kezdett igazán begyűrűzni a pénzügyi technológia, amikor az olyan bigtechek, mint az Apple, a Google, az Amazon vagy a Facebook, észrevétlenül a zsebünkbe csempészték az új világ pénzügyi megoldásait.
Akarva-akaratlanul is tudatosabban kezdünk viselkedni a pénzügyeinkben, hiszen korábban órákba, napokba, sőt hetekbe telt szolgáltatót váltani, így el sem gondolkodtunk a meglévőnél jobb lehetőségeken, most azonban a technológiára építő fintech vállalkozások feloldják ezt a modern röghöz kötöttséget. Ötperces számlanyitási procedúra, virtuális bankkártya, mobilfizetés, on-demand (használatarányos, igény szerinti) biztosítás, és még sorolhatnánk.
A fintech jelenséggel együtt érkezett meg az alfa generáció, az üveg generációja. Elsődleges kommunikációs csatornáik az üveg előlappal ellátott eszközök: okostelefonok, tabletek, okosórák és egyéb asztali készülékek. Éppen azok az eszközök, amelyeken a fintech cégek a lehető legjobban érzik magukat.
A digitális technológiákat ismerő fiatal generáció tehát könnyű célpont az új hullámos pénzügyi szolgáltatók és termékek számára, a klasszikus pénzintézetek viszont generációs szakadékkal találják szemben magukat. Van azonban egy másik trend is, amelyet látni kell: hiába a milliárd dolláros tőkebevonások, a felhasználók nagy része második termékként használja a fintechek szolgáltatásait, elsődleges támaszként megmaradt a megszokott szolgáltató, a röghöz kötés. Itt egyelőre az inkumbens (hagyományos szolgáltatási modellben működő) pénzügyi szektor áll nyerésre.
A bemutatott trendekből egyértelműen kirajzolódik, hogy
a fiatalok jelentik a kitörési pontot a fintechek számára.
Azonban a klasszikus pénzintézeteknek is el kell szakadniuk a megszokottól, hiszen nem férhet kétség ahhoz, hogy ha egy üveggenerációs fiatal megtapasztalja a Revolut-élményt, soha nem akar majd a bankfiókban kígyózó sorba beállni.
A lehetőséget, lassan ugyan, de kezdik felismerni a piaci szereplők, ahogyan azt is, hogy a tizenévesek nem tudatos döntések alapján élik az életüket. Az olyan, fiataloknak szóló termékeknél, mint egy zsebpénzkártya, az extrém jó felhasználói felületekkel és élménnyel lehet aratni, a valódi döntést meghozó szülők válláról pedig érdemes minél több terhet levenni. Erre a legjobb lehetőség az a fajta pénzügyi edukáció, amelyet a mai oktatási rendszer nem biztosít a fiatalok számára, de az új hullámos pénzügyi termékek – modern eszközökkel, játékosan – képesek megvalósítani.
Azok a szolgáltatók tehát, amelyek fiataloknak szánt termékek fejlesztésébe kezdenek, hatalmas felelősséget is vállalnak: az első pénzügyi ismeretek és tapasztalatok összefonódnak az intézménnyel, a nevükkel.
Jó hír, hogy észlelhető a felelősségtudat a piaci szereplők részéről, a jellemzően zsebpénzzel összefüggő termékek edukációs aktivitás köré épülnek, ez sokszor gamification funkciókkal társul, így sokkal hatékonyabb oktatási folyamatok alakulnak ki. (A gamification fukcióknál a felhasználók magatartásának kedvező irányba befolyásolására jellemzően játéktervezési elemeket használnak – a szerk.)
Az edukáció szerepe többrétű a fiatalokat célzó neobank (már banki engedéllyel rendelkező, fintech szolgáltatásokat nyújtó piaci szereplő) termékeinél: egyrészt terhet vesz le a szülők válláról, másrészt betölti az oktatási rendszer hiányosságai miatt kialakuló űrt, mindezek mellett tudatos, pénzügyileg képzett fiatalokat ad a társadalomnak. A fiatalok pénzügyi ismereteit elősegítő termékek fejlesztése, piacra vitele és széles körű elterjesztése egyértelműen társadalmi érdek, amelyet állami, nagyvállalati és állampolgári szinten is kötelességünk támogatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.