A modern, olcsóbb és egyszerűbb fizetési megoldások térnyerése feltartóztathatatlan. Ám ez a trend számos további kérdést is felvet a tisztességes piaci versennyel kapcsolatban. Így például egyes felhasználók számára megnehezedhet a szolgáltatóváltás, kiváltképp akkor, ha valaki egy új pénzügyi applikációt anélkül kezd használni, hogy tudná, melyik cég áll mögötte, és milyen jog alkalmazandó a létrejött szerződésre.
Aggodalmak merülhetnek fel továbbá a fizetési rendszer biztonságával és megbízhatóságával kapcsolatban is, mindenekelőtt akkor, ha az infrastruktúra jelentős része külföldön található, vagy olyan vállalkozás működteti, amelynek a székhelye egy másik országban van.
Aggályok merülnek fel továbbá az információs önrendelkezési jog védelmével kapcsolatban is. A digitális tranzakciók szerepének a növekedése ugyanis életünk egy másik, személyes aspektusát is érinti, és olyan következményekkel járhat, amelyeket egyes szociálpszichológusok a „nyomon követhető fizetések börtönének” neveznek. A bankok és a fizetési platformok szolgáltatásaik fejében ugyanis nemcsak díjbevételre tesznek szert, hanem lehetőségük van tranzakcióink befolyásolására vagy éppenséggel megakadályozására, továbbá hasznot húzhatnak a szervereiken felhalmozódó személyes adatok sokaságából is. A pénzügyi vállalkozások ezeket az adatokat többnyire a hitelképesség elemzésére és egyéb szolgáltatásaik, például testre szabott hitelkonstrukciók vagy biztosítások kialakításához használják fel, ám jó pénzért harmadik feleknek is értékesíthetik őket.
A személyes pénzügyeink intézésekor keletkező adatok napjainkra olyan értékes nyersanyaggá váltak, amelyet tetemes haszonnal lehet feldolgozni és eladni.
mellett persze a hatóságoknak is nagyobb lehetőségük nyílik arra, hogy felügyeleti vagy jogérvényesítési hatáskörükben eljárva betekintést nyerhessenek a rólunk tárolt adatokba.
Számos kockázattal jár továbbá az, ha a nagy digitális platformok – az úgynevezett big tech cégek, mint például a Google, az Apple, a Facebook, az Amazon és még sorolhatnánk – minden korlátozás nélkül tehetnek szert piaci uralomra, vagyis akadálytalanul felvásárolhatják a sikeres (és éppen ezért a számukra konkurenciát is jelentő) fintech vállalkozásokat. A big tech cégek létéből és növekvő piaci dominanciájából eredő potenciális veszélyek jóval súlyosabbak annál, mint ami pusztán a koncentrációból származó erőfölény káros gazdasági hatásaiból következik, ugyanis magukban hordozzák azt a rendszerszintű kockázatot is, amely abból fakad, hogy az évente többmilliárdnyi tranzakció lebonyolítása mindössze féltucatnyi túlsúlyos szereplő kezében összpontosul, s ezért bármelyikük rendszerének meghibásodása akár bénulással fenyegetheti a nemzetgazdaságokat.
Az említett kockázatok arra is intenek:
naiv illúzió azt hinni, hogy a technológiai haladás mindig értéksemleges, és csak javulást eredményez
. Valamennyi tudományos-műszaki forradalom ugyanis a haladás ugrásszerű előmozdítása mellett járulékos költségekkel is együtt jár. Ezért gondoskodni kell arról, hogy ezek a költségek méltányosan legyenek felosztva az érdekeltek között, és senki se kerüljön – akár csak szándékolatlanul – hátrányos helyzetbe.
A fintech forradalom következtében megváltozik a monetáris politika környezete is. Az új szereplők megjelenése miatt megnő a befolyásuk a fizetési rendszerek működésére, ugyanakkor csökken a hagyományos bankok jelentősége a pénzügyi rendszerben. Emellett a kriptovaluták megjelenése, valamint a blokklánc-technológia alkalmazása a fizetési és elszámolási rendszerekben olyan új helyzetet teremt, amelyhez előrelátóan cselekvő módon kell igazodni. A pénz ugyanis kvázi közjószágként rendelkezik néhány olyan jellemzővel, amely miatt akár a hiánya, akár a túlkínálata, akár pedig áramlásának esetleges zavarai negatív externáliákat róhatnak a gazdaságra, vagyis azokra a szereplőkre is káros hatással lehetnek, akiknek a problémát kiváltó gazdasági ügyletekhez nincs közvetlen közük vagy ráhatásuk. Emellett
a pénzügyi információk (például a tőzsdei árfolyamok) prociklikus kilengései óhatatlanul felerősíthetik a fellendülést vagy a visszaesést, ami megkövetelheti a központi bankoktól, hogy a tényleges gazdasági fejlemények által indokoltnál erősebb élénkítő vagy éppen hűtő intézkedésekkel tompítsák a piaci reakciókat.
Következésképpen a fintech forradalom szükségessé teszi, hogy a központi bankok kiszélesítsék a monetáris politikájuk végrehajtásának az eszköztárát, s adott esetben lehetővé tegyék egyes nem bankok számára is a likviditási hitelekhez való hozzáférést.
A pénzügyi szolgáltatások prudenciális szabályozása ugyancsak fontos kihívásokkal néz szembe. A szabályozóknak mindenekelőtt fel kell mérniük az új hitelezési technológiák és üzleti modellek működési kockázatait, majd a fennálló szabályozási kereteket hozzá kell igazítaniuk ezek sajátosságaihoz, hiszen a digitális – másképpen az információs és kommunikációs technológiákon alapuló – szolgáltatások megbízható működése és a felhasználóik megfelelő védelme többnyire nem húzható rá a hatályos jogszabályok és módszerek kaptafájára. További kihívás a szabályozási arbitrázs (üzleti modelleknek a szabályozás szigora alóli kibújás érdekében történő átszabása) megelőzése, valamint az arbitrázzsal is összefüggésben a hathatós nemzetközi együttműködés kialakítása, annál is inkább, mert
immár nem csupán a pénzeknek a határokon keresztüli áramlását, hanem a globális rendszereknek a nemzeti határokon túlról történő működtetését is kellően összehangolt módon szükséges ellenőrizni.
Ráadásul, mivel szakadatlanul születnek új szolgáltatók és új szolgáltatások, ezért a jogszabályoknak, az ellenőrzési technikáknak és a nemzetközi együttműködés gyakorlatának a folyamatos megújítása is elengedhetetlen.
Ám az egyéb kockázatok sem kisebbek: fokozódik a kiberbiztonsági kockázatoknak való kitettség, hiszen az online szolgáltatást igénybe vevő pénzügyi intézmények és ügyfelek számának, valamint a lebonyolított tranzakciók volumenének folytonos növekedése óhatatlanul új és egyre csábítóbb potenciális célpontokat teremt a bűnözők számára. E veszély miatt az Európai Bizottság a szeptember 24-én meghirdetett, a digitális pénzügyi stratégiáról szóló intézkedési csomagjában egy, a pénzügyi ágazat digitális működési ellenálló képességének növelésére vonatkozó rendelettervezetet is közzétett. A Digital Operational Resilience Act (DORA) célja, hogy megerősítse a digitális pénzügyi szolgáltatásoknak és a pénzügyi infrastruktúráknak a kibertámadásokkal szembeni védelmét. A kiberbiztonsági kockázatból eredő kihívások kezelésekor az új szabályok megalkotásán túl a felügyeleti hatóságoknak persze arról is gondoskodniuk kell, hogy szakmai ismereteik szintje ne maradjon el az ipar és a bűnözők szakértelmétől – ami történelmi tapasztalatok szerint korántsem egyszerű feladat, és még tovább nehezedhet akkor, ha a pénzügyi technológiai szféra még több tehetséget csábít magához, és az innováció üteme sem hagy alább.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.