A 2020-as évet a magyar költségvetés jelentős, az eredményszemléletű adatok szerint várhatóan akár 9 százalékos GDP-arányos hiánnyal is zárhatta. Ez mindenképpen több mint az elmúlt években megszokott 2 százalék körüli szint.
A hiány azonban nem csak Magyarországon szállt el, az Európai Bizottság őszi előrejelzése az Európai Unió egészére 8,4, míg az eurózónára 8,8 százalékos hiányt vár.
Az előrejelzés megjelenése óta bevezetett intézkedések ezt a hiányt mindkét területen emelhették, így a magyar hiány az uniós átlagnak megfelelően alakulhatott.
Sok tehát a 9 százalékos deficit, vagy kevés? Kevésnek semmiképpen nem nevezném. Természetesen pénzt mindig nagyon sok mindenre lehet költeni, de annak ára van. A 9 százalékos hiány abból a szempontból sem kevés, hogy az uniós államok közül nem érdemes magas hiánnyal kitűnnünk, annak már negatív következményei lehetnek az államadósság finanszírozása kapcsán.
Akkor tehát sok a 9 százalék? Ha nem nézzük a körülményeket, és csak erre az egy számra tekintünk, akkor sok, ennél nagyobb érték egyszer volt csupán a statisztika 1999-es rendelkezésre állása óta, 2006-ban, 9,3 százalék. Abban az évben az EU 28 tagállamában átlagosan 1,6 százalék volt a hiány.
Tehát akkor kilógott a sorból a magas magyar érték, és nem is igazán volt magyarázható a makrogazdasági folyamatokkal. 2020-ban ez nem állt fenn: a hiány mindenhol nagy, a GDP-arányos államadósság mindenhol nő.
Tulajdonképpen tehát a 9 százalék körüli hiány se nem sok, se nem kevés. Akkor hátradőlhetünk, minden rendben van? Nem. A képlet ennél természetesen bonyolultabb. Az teljesen elfogadható, hogy amikor a gazdaságban probléma van, akkor az állam pénzt költ, kontraciklikus gazdaságpolitikát folytat, azaz nem ilyenkor kerül sor adóemelésre, nem ilyenkor törekszünk minden hiánymutató teljesítésére – ennek sajnos az ellenkezőjére is láttunk példát Magyarországon a 2008‑as pénzügyi válság idején. Ez szükséges ahhoz, hogy a válság ne húzódjon el a kelleténél jobban.
A kontraciklikus gazdaságpolitika azonban mást is jelent: amikor jól megy a gazdaság, akkor fel kell készülni azokra az időkre, amikor szükség lesz költekezésre, ilyenkor le kell építeni az adósságot. Ez a 2008-as válság előtt egyáltalán nem valósult meg, sőt, az ellenkezője történt. 2010 után az államadósság csökkentése a magyar gazdaságpolitika egyik célkitűzésévé vált, amelynek eredményeként a GDP-arányos államadósság a 2010 végi 80,2 százalékról 2019 végére 65,4 százalékra csökkent. Tudjuk azonban azt is, hogy ez a szám 2020 végére vélhetően ismét 80 százalék fölé emelkedett.
A mostani válság következtében tehát visszajutottunk oda, ahonnan az adósságcsökkentéskor indultunk, azaz ismét le kell építeni az adósságot. A számok alapján az eddigieknél határozottabban.
Egy jól működő, dinamikusan fejlődő gazdaságnál tehát nem biztos, hogy kevés a 2 százalékos, elsőre alacsonynak tűnő hiány. Ezt mutatja az is, hogy az Európai Unió tagországainak többsége 2019-ben már többletet ért el. Ebből tehát tanulnunk kell. Na nem most, hanem egy-két év múlva: ha elmúlik végre a pandémia időszaka, a korábbinál markánsabb adósságcsökkentésre lesz szükség. Az idei évben tehát a hiány túlzott csökkentése még kontraproduktív lenne, fékezné a helyreállítást, egy-két év múlva azonban elkerülhetetlen lesz. Először ismét teljesíteni kell a 3 százalékos maastrichti célt, majd ennél bátrabb célt is érdemes kitűzni, akár többletet is elérve a költségvetésben.
A 9 százalékos hiány megítélésénél még egy kérdést kell felvetni, méghozzá azt, hogy mire költöttünk ennyire sokat, mennyire volt hatékony a költés. Nem mindegy, hogy mindennapi fogyasztást, válságkezelést, netán beruházásokat finanszírozunk-e a növekvő hiányból.
A tavalyi évben a magas hiánynak szerepe lehetett abban, hogy a negyedik negyedéves visszaesés a vártnál kisebb lett, és hogy az ágazatok jelentős része újra tudott indulni.
Nem látjuk azonban, hogy ez a hiány mennyire tudott hozzájárulni a hosszútávú növekedéshez, milyen arányban élnek túl a bajba jutott ágazatok vállalatai, illetve mennyire sikerült produktív, a gazdasági növekedést elősegítő beruházásokat finanszírozni, vagy mennyire ment el a pénz rövid távú költésekre, illetve kevéssé hasznos beruházásokra. Ez a jövőben fog kiderülni, ugyanakkor ez is egy kétségkívül fontos kérdés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.