Mindig vannak és lesznek slágerszavak, amelyek dominálnak a különböző iparágakban, és a tanácsadó cégek erőteljesen megjelenítik őket az értékesítési folyamataikban. Ahogy mindennek, ezeknek a szavaknak és jelenségeknek is nagyon gyorsan lejár a szavatosságuk. Az „új normálisra” már mindenki csak legyint, az agilis és a digitális viszont az elkerülhetetlen kategóriába csúszott át.
A virágöntözés és az Excel-gyártás mellett már az irodai megbeszélések otthoni szervezése is aktuális. A harc eldőlt, nem kérdéses,
Lehet ebből a helyzetből profitálni? A válasz egyértelműen: igen.
Fred Luthans és társai már 1975-ben kimutatták, hogy különböző embereket különböző dolgok motiválnak. Ebből kiindulva: különböző embereket különböző munkakörnyezetek motiválnak. Mindenkire szabható képlet nem létezik, bár a mai napig szinte minden munkahely, pontosabban az ezeket irányító vezetők ebben a téveszmében élnek. A felfedezés számtalan megerősítő visszamérése mellett már 2001-ben (Fred Luthans–Alexander Stajkovic: Motivátorok differenciált hatásai a munka teljesítményére) világossága vált, hogy ezeknek a munkahelyi ösztönzőknek a rendszere nagyon könnyen megtanítható az alsóbb szintű vezetőknek is. Mivel ennek a vezetői rétegnek a hatása a munkavállalókra az egyik legfontosabb megtartóerő, elengedhetetlen a bevonásuk. Lassan ötven évvel a felfedezés után pedig talán elfogadható az is, hogy könnyedén, ugyanolyan motivációs elemek alkalmazásával a hibrid munkakörnyezetben is első számú motivátorokká váljanak. Van, aki remekül megállja a helyét otthon, a képernyő előtt, de van olyan is, aki kizárólag az irodában tudja elképzelni magát.
Ez rákényszeríti a vezetőt a csapatra való fókuszálásra, a megfelelő technikák alkalmazásával hatékonyabb és motiváltabb csoportokat hozva létre.
Többször említettem már korábbi írásaimban az integritás, a jó döntések, a vonzó jövőkép bemutatását és az iparági tudást, ezek a legfontosabb elvárások munkatársi szinten a vezetők felé. Ha a megosztott helyzetben a vezetők kikényszerített erősebb figyelme ezekre a területekre összpontosul, az további javulást képes előidézni. A vegyes munkakörnyezet újabb vegyes csapatokat hoz létre, tovább növelve a diverzitást és az ebből származó előnyöket.
A hibrid környezet hatalmas előnye még, hogy kevesebb a lehetőség a tevékenység, a tevékenykedés és a termelékenység összekeverésére.
A vezetőknek minden alkalmazottnál meg kell duplázniuk a rendszeres célmeghatározást, ez magában foglalja a célokat és a határidőket, ugyanúgy, mint a személyes találkozóknál. A diszkrecionális erőfeszítéseket tevő, a célkitűzéseket teljesítő munkavállalókat könnyebb lesz észrevenni, ezáltal akár hatékonyabb munkakörnyezet, vállalkozás alakul ki. A karizma – minden hátrányával együtt – háttérbe szorul, és a valódi teljesítmény, a hatékonyság kerülhet előtérbe, ami minden kutatás szerint rövid távon jobb munkaszervezést, hosszabb távon pedig vállalatikultúra-váltást eredményezhet.
Ha citromot ad az élet, csináljunk belőle limonádét. Ha hibrid, ha távmunka, kicsit savanyú, na meg sárga is, de lehet a miénk. Öt évvel hamarabb jött, mint ahogy azt a digitalizációs lépések alapján előre jelezték, de munkahelyi evolúciós hatása azonnal láthatóvá vált. Használjuk ki az előnyeit, mást egyelőre úgysem tudunk csinálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.