A hotelszegmenssel kapcsolatos tranzakciók növekvő részét képezték az Európát, a Közel-Keletet és Afrikát felölelő EMEA régió kereskedelmi ingatlanbefektetéseinek 2016 és 2019 között. Ez egyrészt az erős piaci teljesítménynek, másrészt az eszközosztály növekedő népszerűségének volt köszönhető azon befektetők körében, akik a saját portfóliójuk diverzifikálását tűzték ki célul.
A 2020-as rendhagyó év azonban a szállodaiparnak globális viszonylatban rendkívül nehéznek bizonyult:
ebben az esztendőben a tranzakciók volumene régiós szinten 75 százalékkal csökkent 2019-hez képest.
Ezt a visszaesést, a rövid és középtávú teljesítménnyel kapcsolatos előrejelzéseket, valamint a megnövekedett adósságokat figyelembe véve arra számítunk, hogy 2021-ben a tőkeértékek alacsonyabbak lesznek, mint 2019-ben. Az előrejelzések szerint a rendeltetésüknek megfelelő, korlátozott szolgáltatást nyújtó szállodák és apartmanok teljesítménye fog legkevésbé ingadozni a bevételek rugalmassága és az alacsonyabb működtetési költségek folytán.
Számításaink szerint a befektetői szerepek megváltozásával az év második felére az árképzési elvárások miatt kialakult rés jelentősen csökken.
A magyarországi hotelszegmens régiós viszonylatban kedvező adottságú, ezért úttörő szerepe lehet a régióban az ágazat fellendülése szempontjából. A vállalati és a kikapcsolódásra vágyó vendégek, valamint az egyének és csoportok kiegyensúlyozottan vegyes kereslete miatt a magyar piac kifejezetten ellenállónak és rugalmasnak mondható. Ezt remekül szemlélteti, hogy tavaly tavasszal, az utazási korlátozások feloldása után a turizmus forgalma meghaladta a 2019-es szintet. Az erős belső turizmus kulcsai, a lokális turisztikai különlegességek, a magyar tenger és a borturizmus, a helyreállás alappillérei lehetnek.
Várakozásaink szerint a korlátozások nyári feloldásával gyors lesz a helyreállás, a Balaton és a történelmi borvidékek mellett leginkább Budapesten lehet korai és erős a fellendülés a kelet-közép-európai régión belül.
Bizakodásra ad okot, hogy a korábbi tendenciákkal ellentétben tavaly és tavalyelőtt jelentősen nőtt a befektetői hajlandóság a magyar hotelszegmensben. A 2019-es beruházások értéke meghaladta a 250 millió eurót (mintegy 94 milliárd forintot). A világjárvány kisebb megtorpanást okozott, de még így is magas maradt a beruházások értéke:
több mint 170 millió euró (63 milliárd forint) volt, és ez jócskán felülmúlja a 2017-es és a 2018-as adatot.
A befektetési hajlandóság és a fejlesztések mértékének növekedése szintén kulcsfontosságú a turizmus fellendülése szempontjából:
tavaly tizenkét új szálloda nyílt, ezek összesen 787 szobányi férőhelyet kínálnak országszerte az utazni vágyóknak.
A válság következtében számos hotelfejlesztés szünetel, a 2021-es tervszámok alapján azonban az idén Budapesten több mint kétezer, vidéken pedig több mint háromszáz szállodai szobával bővülhet a turisztikai kapacitás. Bár könnyen előfordulhat, hogy a fejlesztések egy része csak 2022-ben fejeződik be, az előrejelzések bizakodásra adnak okot. Fontos viszont hozzátenni, hogy a fejlesztések folyamatát és dinamikáját a helyzetből adódóan lehetetlen pontosan megbecsülni.
A remélt nyári nyitás után elsőként a turisztikai szegmens állhat helyre, az előrejelzések szerint a vállalati üzletág szeptemberre közelítheti meg a járvány előtti szintet, mivel becsléseink szerint az üzleti utazók körülbelül harmada egyelőre a digitális megoldásokat választja az utazás helyett. Ebben a kihívásokkal teli időszakban a szállásadók arra törekszenek, hogy üzleti modelljeiket fejlesszék és átalakítsák, rugalmasabbá téve kínálatukat, még több új digitális technológiát alkalmazzanak a vendégek megnyeréséhez.
A járvány kezelése (korlátozások, egészségügyi és egyéb előírások) egyértelműen meghatározza, hogy a szállodatulajdonosok a jövőben miként fogadhatnak vendégeket, ami miatt az üzleti modellek újabb és újabb átdolgozására lehet szükség. Összességében az idén az operatív teljesítmény egyenetlen helyreállására számítunk:
a szállodaiparban meghatározó szerepet kap a digitalizáció és az automatizáció, kulcsfontosságú lesz a megfelelő alkalmazkodás az új környezethez,
és a változó helyzethez illeszkedő megoldások alkalmazása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.