A hazai közéleti és szakmai vitákba újra bekerült az euróbevezetés kérdése. Ezzel kapcsolatban a kiinduló megjegyzés, hogy Magyarország európai uniós csatlakozásakor kötelezettséget vállalt az euró bevezetésére. Az EU-csatlakozás óta számos gazdasági sokk, külső és belső kihívás nehezítette a hazai gazdaságpolitikai döntéshozók helyzetét. Elég a lakossági devizahitelekre, a fiskális alkoholizmusra, az adóemelések inflációs hatására, az államadósság gyors növekedésére, a 2008-as válságra és az IMF-hitelre vagy akár a tavaly kezdődő pandémiára gondolni.
Az aktuális kihívások eltérően tematizálták az újra és újra megjelenő euróvitát.
A diskurzusban érdemes aláhúzni a legfontosabb jegybanki üzenetet, amely szerint a Magyar Nemzeti Bank elkötelezett az euró sikeres és biztonságos bevezetése iránt.
A hazai szakmai-közéleti viták véleménykülönbségei elsősorban a sikeresség és ezzel összefüggésben az időzítés kapcsán merülnek fel. Az MNB a sikerességet és a biztonságot abban látja, hogy hazánk makrogazdasági stabilitása fennmarad, és a magyar gazdaság fenntartható gazdasági felzárkózása folytatódik. Az utóbbi már időzítési kérdés is, amit itthon legtöbben még a szakmabeliek közül is a maastrichti kritériumok teljesítéséhez kötnek.
Szögezzük le: a maastrichti kritériumok teljesítésétől önmagában nem lesz sikeres az euró bevezetése. Aki a témát ismeri, rengetegszer hallotta már az inflációs, a hosszúhozam-, a fiskális és az adósságkritériumokat. Ezek a bevezetés minimumkövetelményei. Tökéletesen ül a sporthasonlat: attól, hogy egy versenyző olimpiai kvótát szerez, semmi garancia nincs a sikeres olimpiai szereplésére. A sportolót a felkészültsége, az edzettsége, az olimpiai versenytársaihoz viszonyított egyéni előnyei, erősségei teszik képessé az éremszerzésre.
A maastrichti kritériumok teljesítése semmilyen érdemi, hosszú távú versenyelőnyt nem ad egy gazdaságnak, pusztán a makropénzügyi stabilitásáról mutat részleges képet.
Az euróbevezetés után a tagországok nagyon eltérő makropályát futottak be.
Németország mellett kevés egyértelmű nyertese volt a bevezetésnek, Olaszország és Görögország például relatív fejlettsége negyedét veszítette el az EU átlagához képest. Spanyolország és Portugália egy főre jutó GDP-je is számottevően alacsonyabb ma az EU átlagánál, mint az eurózónába való belépése idején, és Szlovénia, Szlovákia, sőt Finnország is veszített relatív fejlettségéből a belépéskori szinthez mérve.
Az euró kapcsán versenyképességről kellene beszélni. Kulcskérdés, hogy a bevezetése után mitől lesznek a külpiacokon versenyképesek a hazai vállalkozások. A magyar GDP belföldi növekedési lehetősége véges, a gazdasági felzárkózás a külpiacok meghódításával történhet meg fenntarthatóan. Az EU-s fiskális szabályok mellett, a monetáris politika – így a kamatpolitika és a hitelösztönzés – önállóságának elvesztésével a hazai vállalatok külpiaci versenyképessége kizárólag a termelékenységük, innovatív képességük, végső soron a szakmai képzettség, a technológiai fejlődés és a hatékonyságjavítás függvénye lesz. A Magyar Nemzeti Bank 2016 óta szisztematikusan elemzi és méri a hazai versenyképességet, és javaslatokat tesz a javítására, mert felismerte, hogy ez lesz a 2020-as évek felzárkózásának kulcskérdése.
Sikeres és biztonságos euróbevezetés csak felkészülten történhet.
A pandémia miatt a makrogazdasági stabilitás helyreállítása fontos, hosszabb távon azonban a siker kulcsa, hogy hazánk kellően termelékeny és versenyképes gazdasággal csatlakozzon. Ezzel biztosítható, hogy állják a globális versenyt a hazai vállalatok. Ebben a megközelítésben érdemes górcső alá venni az MNB euróbevezetési kritériumait. Ha belépünk az euróövezetbe, onnét nincs visszaút. Csatlakozni ezért csak maximálisan felkészülve érdemes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.